Troll Weizen 3 dobbel gjær pitch?

JonAn

Norbrygg-medlem
Hei!
Har kjøpt et allgrain ølsett fra humle og malt. Det er Weissbier 25l. I oppskriften står det at hun skal pitches i to omganger. Først med WLP-380 de fire første dagene ved 19 grader, så WB-06 tørrgjær de siste 10 dagene.

Noen som har erfaring med dette? Fordeler og ulemper?

Grunnen til at jeg spør er at vi fikk bare med et rør WLP-300 fra humle og malt (det står WLP-380 i oppskriften, men fikk WLP-300). Selgeren mente det skulle holde. Noe jeg ikke tror det gjør.
 
Har nylig laga 45 l med hvete.
Hadde bare 2 rør WLP300 og den har jeg satt starter på ( men uten magnetrører) bare risting i ny og ne.
Etter pitching har no Gjæringa stoppa helt opp etter 3-4 dager ( SG var da på 1023)
Så jeg hadde 2 pakker WB-06 som jeg hev oppi. Så FGen havna på 1013 på slutten.
Problemet er bare at siste batch med kun WB- 06 smakte ikke banan i det hele tatt. Så derfor skulle jeg prøve ut WLP 300 - men nå skjærte det seg jo og jeg måtte tilsette tørrgjær men ølet smaker akkurat som det med kun WB-06.
 
Skal du ha banan er det jo en fordel å underpitche litt, men i ditt tilfelle fikk du jo litt vel høy fg. Jeg ble selv anbefalt å bare pitche ett rør helt fersk wlp300 men laget allikevel en starter og endte på 1,008 og ingen banan :-(
 
380 skal være mer banana. Skal prøve den neste gang.
Den første hveten jeg laga var med wyeast sin - huske ikke mer nr.
Men den var skikkelig banan.
Eg brygger jo 2x25 l så jeg tror her har jeg mulighet å pitche 2 forskjellige gjær med samme vørter.
Da kan en teste seg fram. Bra nok blir det uansett.
 
Det er bra, nå står den og koser seg i gjæringsskapet som holder 19 grader. Lagde en starter med 0.66L vørterøl og et rør 300. Litt dårlig planlegging og litt dårlig tid gjorde at den bare fikk 24t på baderomsgulvet med risting i ny og en. Tok den noen timer i fryseren så gjæren skulle legge seg i bunn, så helte vi ut så mye vørter som mulig. Før vi tempererte og pitcha det lille som ble igjen etter litt surr, når jeg skulle kvitte meg med vørter. Nå plopper det bra i gjærlåsen, men har uansett bestilt en pakke med tørrgjær som jeg tilsetter så fort jeg får den.
 
Lagde nylig ein Hefe med WB06. Underpitcha, altså ca 3/4 - 4/5 av posen uten rehydrering i ca 22-23l. Ingen tilsetning av oksygen anna enn det som kjem når eg tappa frå kjele til bøtte, og gjæra på 20*. Masse deilig banan, og sannsynligvis den beste kveiteølen eg har laga til no. Mange som anbefaler underpitch for å få banan.
 
SølveB: høres bra ut! hva hadde du OG på da? Anbefaler du å droppe tørrgjær evt. bare pitche litt av den?
 
Igår leste jeg en BYO-artikkel om belgisk gjær. Der vsr det sitert en fyr som hadde forsket litt og kommet frem til at banan-esteren (kanskje alle, husker ikke) er mer avhengig av temøeratur enn pitch-rate.

Estere dannes av cellevekst såvidt jeg vet, men temperaturen hadde visstnok mer innvirkning enn pitchen.
 
Tilbake
Topp