TRUB, hvor går grensa?

SH

 
Hallois. Dette har sikkert vært oppe tidligere, men...
Som sikker de fleste her så bruker jeg klarningsmiddel til de fleste av mine brygg.
Og er like irritert hver gang over alt snadderet som går rett i dass etter att vørteren er overført gjærkar.
Hvor går grensa på hvor mye trub som kan følge med over til karet uten att det har noen negativ effekt på ferdig brygg??

Ser jo att når jeg lager hveteøl uten klarning så får jeg jo tømt så å si hele balja oppi gjærkaret.
Og siden jeg digger IPA,porter,pale,(hmm, det meste) så vurderer jeg å droppe protafloc'n på de også, men har ikke gjort det ennå. Inspill?
alt jeg vil er å få mest mulig godis ut av balja.

Brygger på en Speidel 20.
 
Hmm. Da kommer vel alt av proteinrester ol med i gjæringskaret. Det går jo gjennom et dørslag. Jeg har blitt mer kritisk til hva jeg har med over i gjæringskaret. Jeg lar det stå så lenge jeg har tid etter kjøling. Gjerne en time eller to. Da er vørteren helt klar. Om det er humlesvakt øl vet jeg at trub ligger under kranen og tapper forsiktig ut av denne. Om det er velhumlet vørter vet jeg at trub ligger over kranen. Da bruker jeg hevert og tapper kun det klare. Brygger heller litt rikelig vørter slik at jeg kan sløse litt.
 
Om du brygger i en 36l gryte og lager 23l batch har du 3l gugge etter overføring til gjæringskar. Om du heller disse 3 l i en høy smal vase setter grumset seg i løpet av en halv time og du heller lett over 1,5l klar vørter. Da går det vekk 1,5l.

214_zpsd78037e1.jpg
 
Tilbake
Topp