Trygt å flaske?

har satt opp et ekstrakt brygg og brukt brewersfriend.com til å lage oppskriften min.
Etter denne kalkulatoren skal FG ligge på 1.013, men mitt brygg har ligget på 1.018 i 3-4 dager nå..
Er det trygt å flaske da tror dere ? brygget har stått å gjæret siden 05.02
Jeg har kokt brygget med litt appelsin skall, vanilje stang og kanel stang.. kan dette være de ekstra 0.005 ppm som står igjen ? (vist det er ppm hydrometeret måler da :p )
 
1.018 høres noe lavt ut, selv om det ikke nevnes hvilken gjær du brukte eller hva OG var før gjæring. Prøv å virvle forsiktig rundt på gjæringskaret og la stå 3-4 dager til. Kanskje dette vil aktivere gjæringen videre. Hvis ølet ikke er ferdiggjæret når du tapper risikerer du flaskebomber.
 
La gjæren jobbe min. 14 dager. Mål etter 14 dager FG(SG) er den da det samme i 2-3 dager så flask brygget
 
Litt forsiktig virvling på gjæringskaret vil kunne være gunstig og skal ikke være et problem i forhold til oksydering hvis det er det du tenker på. Hev gjerne temperaturen litt og vær tålmodig noen dager til. I noen tilfeller er ikke 2 uker nok. Sjekk på nytt om noen dager. Lykke til!
 
Tilbake
Topp