Litt off-topic men tenkte det burde deles her likevel.
Tørrhumling på trykksatt tank er noe man bør være litt forsiktig med. Er man uheldig eller gjør det feil kan det gi _ELENDIG_ utbytte av humla.
Det begynte med at jeg brygga en humlete saison for et par år siden på en fermzilla all-rounder med hop bong. Jeg har brygga den mange ganger før og vet godt hvordan den skal smake, men denne gangen var ølet trykksatt fra dag 7. Tørrhumlinga på dette ølet skjer på dag 9, altså etter at ølet har vært trykksatt en liten stund. Tørrhumlet under trykk som vanlig. Cold crasha på dag 12 og overførte ølet til fat på dag 14.
Første sample har merkbart dårligere humlearoma enn hva jeg er vant til med denne oppskriften. Rett og slett styggdårlig humlearoma.
Når jeg vasker fermzillaen etterpå legger jeg merke til hvor all aromaen er, den ligger fortsatt i bunn av tanken, og det oser humlearoma i hele etasjen. Mye av humlepelletsene er ikke oppløst en gang, og ligger like hel (om kanskje litt oppblåst) i gjærkaka i bunn av tanken.
Etter denne batchen bestemte jeg meg for å gjøre litt research og endte til slutt opp på proffbryggerforum hvor det skrives om "rousing" av humle når man gjærer under trykk. De fleste bryggeriene er også nøye med å tappe av gjær og trub før tørrhumling sånn at tørrhumla ikke skal "innkapsles" av gørr i bunn av tanken.
Dette skjønner jeg ikke helt, da jeg vet godt at humle vanligvis løser seg ganske greit i øl og legger seg vanligvis ikke rett på gjærkaka. Ølet har jo hatt plenty med humlearoma med samme kontakttid og temperatur på vanlige speideltanker før. Det er da det går opp et lys for meg at det er mulig at trykket i seg selv gjør at humla faller rett til bunns og ikke får tid til å løse seg opp i ølet først.
Jeg leser også om at noen bryggerier rouser ved å kjøre litt CO2-trykk inn i bunn av tanken, men noen går faktisk så langt at de pumper ølet fra bunn og inn rackingarma under tørrhumling. Noen tørrhumler på dette viset på så lite tid som en time, og dumper humla da.
Fast forward et lite halvår og jeg har investert i F80 Unitank med siktglass på kona i bunn. Brygger IPA. Ølet blir spundet fra dag 4 og tanken trykksetter seg selv opp til omtrent 10 PSI. Ølet er ferdig gjæret, gjær og trub er dumpa og jeg ser øl i siktglasset i bunn. Bruker hop-dropper for å tørrhumle ølet. Humla går rett til bunns og setter seg som en plugg i bunn, omtrent som forventa. På ventilen i bunn setter jeg på T-stykke med lufteventil og ball-lock tilkobling og purger T-stykket skikkelig med CO2 før jeg åpner butterflyventilen forsiktig og bobler CO2 varsomt inn i tanken.
Denne metoden har til nå fungert kjempebra, og er blitt rutine hos meg de gangene jeg må tørrhumle under trykk. Merker også at de gangene jeg gjærer øl UTEN trykk og tørrhumler vanlig hjelper det å sette på trykk om man ønsker å bunnfelle humla ekstra hurtig.