Trykkgjæring og humling

Jepp. Den står nå med et varmebånd rundt seg innstilt på 20 grader.
Det skal vel ikke inn noe gjærstopp eller sånt ved 1.014 som man gjør med vin, så da det er kulda som skal stoppe gjæringen, har jeg forstått...

Jepp. Den står nå med et varmebånd rundt seg innstilt på 20 grader.
Det skal vel ikke inn noe gjærstopp eller sånt ved 1.014 som man gjør med vin, så da det er kulda som skal stoppe gjæringen, har jeg forstått...
Nei, du bør la den gjære helt ut før du eventuelt senker temperaturen.

Gjæringen er ferdig når gjæren har spist opp all maten sin og ryddet opp etter seg

I følge oppskriften skal en ha FG på 1.014.. Har det noe med flaskekarboneringen å gjøre? (er en del av oppskriften) Jeg skal I stedet karbonere i kegmenteren med CO2-flaske - 20 i stedet for på flaske

I følge oppskriften skal en ha FG på 1.014.. Har det noe med flaskekarboneringen å gjøre? (er en del av oppskriften) Jeg skal I stedet karbonere i kegmenteren med CO2-flaske - 20 i stedet for på flaske
OG, SG og FG er ikke skrevet i stein, det er sånn ca hva man kan forvente om man hadde stålkontroll på hele prosessen. Hvor langt ned et øl gjærer kommer ann på mange faktorer, pH, temperatur, tid og hvordan kornet knuses. FG kan stort sett påvirkes av gjærtype og styrke på ølet.

La ølet gjære seg ferdig, som @Jørgen O påpeker så tar gjæra seg av uønskelige biprodukter etter den er tom for mat(sukker), den prosessen på overgjæret tar sånn 48 til 72 timer. Selv om du skal fate og flaskebomber ikke er et problem kan du allikevel få et øl som ikke smaker optimalt. Og du kan ikke flaske fra fatet og gi vekk til venner fordi sjansen for ettergjæring og flaskebomber er reel.

Litt usikker på om jeg skrev litt misvisende. Ølet står nå og gjærer i kegmenteren. Gravity har gått fra 1.060 til 1.045 idag (iSpindle). Målte start OG også med hydrometer. Sammenfallende verdier. 20grader i fatet, ca 0,2 bar.

Nå trodde jeg dette skulle gjære til 1.014 (i følge oppskrift) . Tenkte å få opp trykket med spundingen mot slutten for å så kjøle det hele ned og sette på ekstra CO2 i følge tabell. Så fylle det over på flasker med mottrykksfyller.

Høres dette greit ut, bortsett i fra å gjære ned til 1.000 for å ikke lage flaskebomber?

Litt usikker på om jeg skrev litt misvisende. Ølet står nå og gjærer i kegmenteren. Gravity har gått fra 1.060 til 1.045 idag (iSpindle). Målte start OG også med hydrometer. Sammenfallende verdier. 20grader i fatet, ca 0,2 bar.

Nå trodde jeg dette skulle gjære til 1.014 (i følge oppskrift) . Tenkte å få opp trykket med spundingen mot slutten for å så kjøle det hele ned og sette på ekstra CO2 i følge tabell. Så fylle det over på flasker med mottrykksfyller.

Høres dette greit ut, bortsett i fra å gjære ned til 1.000 for å ikke lage flaskebomber?
Du kommer ikke ned til 1,000. Du kommer antakelig ned til rundt 1,014 et sted. Kanskje 1,016, kanskje 1,012, kanskje litt mer, kanskje litt mindre. Noen oppskrifter skriver "Forventet FG", og det er et mye bedre begrep, for det er det det er. Når du har lagd akkurat samme ølet på akkurat samme måte mange ganger kan du si ganske nøyaktig hvor det kommer til å lande. Der er ikke du nå. La det gjære helt ut (som altså ikke betyr til 1,000, men antakelig til et sted rundt 1,014). Det er ingen god idé på noe slags vis å prøve å avbryte gjæringa før den er ferdig.

Hvis du lurer på hvorfor "gjære helt ut" ikke betyr FG på 1,000 kan vi godt ta det også, men det gjør det altså ikke i dette tilfellet.

Takk for deres tilbakemeldinger. Når FG ikke synker lenger og det ikke bygger seg opp nytt trykk, er det vel ferdiggjæret...? (+48-72t)

Så sette kalt med CO2 flaske og trykksette etter tabell.
Så på flasker.

Takk for deres tilbakemeldinger. Når FG ikke synker lenger og det ikke bygger seg opp nytt trykk, er det vel ferdiggjæret...? (+48-72t)

Så sette kalt med CO2 flaske og trykksette etter tabell.
Så på flasker.
Ja, mål SG daglig 2-3 dager, hvis den er stabil er det ferdiggjæret.

Hadde en litt uheldig episode etter tørrhumling på dag 4 i gjæringsforløp ca. 90% utgjæring. Tilsatte tørrhumle heiste tempen fra 19 til 22 og satt under trykk, glemte selvfølgelig å justere spundingventilen med høyt trykk som resultat, sjekket dagen etter da var nåla i bånn på manometeret, godt over 2 bar, fikk ihvertfall testet utstyret. Kan dette resultere i usmaker på det ferdige ølet? Eventuelt hva slags usmaker kan oppstå ved høyt trykk så sent i gjæringsforløpet?
Ølet er en IPA gjæret med Verdant og ca. 6 gr. tørrhumle/liter

Hadde en litt uheldig episode etter tørrhumling på dag 4 i gjæringsforløp ca. 90% utgjæring. Tilsatte tørrhumle heiste tempen fra 19 til 22 og satt under trykk, glemte selvfølgelig å justere spundingventilen med høyt trykk som resultat, sjekket dagen etter da var nåla i bånn på manometeret, godt over 2 bar, fikk ihvertfall testet utstyret. Kan dette resultere i usmaker på det ferdige ølet? Eventuelt hva slags usmaker kan oppstå ved høyt trykk så sent i gjæringsforløpet?
Ølet er en IPA gjæret med Verdant og ca. 6 gr. tørrhumle/liter
Jeg har gjort samme tabbe, merket ikke noen usmaker på ølet.
Det kan kanskje påvirke utgjæringa, men når du allerede er på 90% så er det meste gjort.

Jeg har gjort samme tabbe, merket ikke noen usmaker på ølet.
Det kan kanskje påvirke utgjæringa, men når du allerede er på 90% så er det meste gjort.
Ja regner med at det meste går seg til, fikk nok litt ekstra fart i trykket ifbm. tørrhumlinga, ligger å koser seg på 1 bar nå så en holder igjen mye av det gode i humla og får litt gratis karbonering før fating :)

Ja regner med at det meste går seg til, fikk nok litt ekstra fart i trykket ifbm. tørrhumlinga, ligger å koser seg på 1 bar nå så en holder igjen mye av det gode i humla og får litt gratis karbonering før fating :)
Ser du noe tegn til gjæring, eller er det full stopp?

Litt off-topic men tenkte det burde deles her likevel.
Tørrhumling på trykksatt tank er noe man bør være litt forsiktig med. Er man uheldig eller gjør det feil kan det gi _ELENDIG_ utbytte av humla.

Det begynte med at jeg brygga en humlete saison for et par år siden på en fermzilla all-rounder med hop bong. Jeg har brygga den mange ganger før og vet godt hvordan den skal smake, men denne gangen var ølet trykksatt fra dag 7. Tørrhumlinga på dette ølet skjer på dag 9, altså etter at ølet har vært trykksatt en liten stund. Tørrhumlet under trykk som vanlig. Cold crasha på dag 12 og overførte ølet til fat på dag 14.
Første sample har merkbart dårligere humlearoma enn hva jeg er vant til med denne oppskriften. Rett og slett styggdårlig humlearoma.
Når jeg vasker fermzillaen etterpå legger jeg merke til hvor all aromaen er, den ligger fortsatt i bunn av tanken, og det oser humlearoma i hele etasjen. Mye av humlepelletsene er ikke oppløst en gang, og ligger like hel (om kanskje litt oppblåst) i gjærkaka i bunn av tanken.

Etter denne batchen bestemte jeg meg for å gjøre litt research og endte til slutt opp på proffbryggerforum hvor det skrives om "rousing" av humle når man gjærer under trykk. De fleste bryggeriene er også nøye med å tappe av gjær og trub før tørrhumling sånn at tørrhumla ikke skal "innkapsles" av gørr i bunn av tanken.
Dette skjønner jeg ikke helt, da jeg vet godt at humle vanligvis løser seg ganske greit i øl og legger seg vanligvis ikke rett på gjærkaka. Ølet har jo hatt plenty med humlearoma med samme kontakttid og temperatur på vanlige speideltanker før. Det er da det går opp et lys for meg at det er mulig at trykket i seg selv gjør at humla faller rett til bunns og ikke får tid til å løse seg opp i ølet først.
Jeg leser også om at noen bryggerier rouser ved å kjøre litt CO2-trykk inn i bunn av tanken, men noen går faktisk så langt at de pumper ølet fra bunn og inn rackingarma under tørrhumling. Noen tørrhumler på dette viset på så lite tid som en time, og dumper humla da.

Fast forward et lite halvår og jeg har investert i F80 Unitank med siktglass på kona i bunn. Brygger IPA. Ølet blir spundet fra dag 4 og tanken trykksetter seg selv opp til omtrent 10 PSI. Ølet er ferdig gjæret, gjær og trub er dumpa og jeg ser øl i siktglasset i bunn. Bruker hop-dropper for å tørrhumle ølet. Humla går rett til bunns og setter seg som en plugg i bunn, omtrent som forventa. På ventilen i bunn setter jeg på T-stykke med lufteventil og ball-lock tilkobling og purger T-stykket skikkelig med CO2 før jeg åpner butterflyventilen forsiktig og bobler CO2 varsomt inn i tanken.

Denne metoden har til nå fungert kjempebra, og er blitt rutine hos meg de gangene jeg må tørrhumle under trykk. Merker også at de gangene jeg gjærer øl UTEN trykk og tørrhumler vanlig hjelper det å sette på trykk om man ønsker å bunnfelle humla ekstra hurtig.

Trykket er jo jevnt i hele tanken så det virker jo litt rart, men funker kanskje på samme måte som CC

"siktglass på kona i bunn"?
Sånn her... Er ikke verdens beste på å forklare... (Her er vi i gang med cold crash etter effektiv tørrhumling, så det skal være humle i siktglasset):D
IMG_5863.jpg

Trykket er jo jevnt i hele tanken så det virker jo litt rart, men funker kanskje på samme måte som CC
Jeg har min egen teori. Når man humler øl som står uten trykk, er vi alle enige om at ølet har litt kullsyre i seg, sant?
Når man da hiver oppi humlepellets bidrar pelletsene til at kullsyra kommer ut av suspensjon, omtrent som man skulle hevet en mentos oppi et glass brus. De små CO2-boblene som dannes på overflaten av pelleten vil da bidra til å holde humlepelleten i suspensjon, og til slutt hjelpe den til å løse seg i ølet. Dette gir effektiv tørrhumling.
Når man gjør det samme i en trykksatt tank, vil lite eller ingen CO2 komme ut av suspensjon, CO2'en holder seg i ølet og det er ingen gassbobler som hjelper pelleten å løse seg opp i ølet, og den kan da falle rett til bunns uten å løse seg opp i særlig grad.
Dette forklarer også hvorfor det hjelper å senke trykket under tørrhumling. Da vil CO2 frigjøres fra ølet på overflaten av humlepelleten og hjelpe humlepelleten til å løse seg i ølet.

Tilbake
Topp