Tullprosjekt!

Skal alt sukkeret i med en gang eller tilsettes under gjæring? Samt har du tilgang på oksygen?

Sukkeret går nedi over flere dager i mindre porsjoner. Har en stabel med O2 beholdere på jobb som enda inneholder oksygen.

WLP099 blir ganske så ivrig når den får mye  å spise på, så sørg for å ha godt med plass i bøtta :) 

Blir en enkel Imp stout. 100gr 14% Magnum på 60min for 130 ibu, pale, roasted of black malt, 100g cascade på 15min, så kommer vi oppmot 230 ibu. Target OG 1200. Wlp009, ca 4 (m starter)rør på 12L for å være sikker. Flaskes på 0.5L glass med naturkork sparka nedi halsen, kapslet med kronekork og forsegler med voks. Iflg oppskrift:

Statistics
Volume: 15 liters
OG: 1202
FG:
Alcohol: 19.9 % by vol.
Colour: 206 EBC (Black)
Bitterness: 107 IBU
BU/GU: 0.52

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 5000 grammes
Roasted Barley 500 grammes
Black Malt 1400 EBC 250 grammes
Chocolate Malt 250 grammes
Dark Brown Sugar 4500 grammes

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Magnum 14% alpha 100 grammes 60 minutes
Cascade 6.5% alpha 100 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: Unspecified

Comments:

Oppskrifta er, og forblir simpel. blir spennende uansett om 18 år, om ølen er god etter 5mnd eller 18 år spiller ingen rolle. Dette er et artig prosjekt!
Jeg tipper jeg blir å følge opp denne tråden under brygging og matinga under gjæringa. blir naturligvis lav mesketemp, ca 64°c. gleder meg ihjel.

Håper dette forumet lever om 18år, og at jeg har to flasker igjen, og kan skrive om det. skal prøve mitt absolutt beste.

Lagde du denne? Hvordan gjæret den ut? Har du noen igjen?

Tilbake
Topp