Tweaking av Grainfather

Den nye jeg fikk var litt bedre, men kunne vært enda litt lengre. Hjalp ikke noe mer med varme, men den jeg har nå får jeg akkurat nok feste til at den holder seg på plass.
 
Kjøper der coat fordi dere brygger ute, eller er det et behov ved brygging inne også? Jeg har brygget inne i hele vinter, men blir nok ute-batcher gjennom sommeren.
 
Jeg brygger inne. Det er for å få opp temperaturen raskere, men er ikke nødvendig. I alle fall ikke dersom du brygger inne - brygging ute har jeg ikke prøvd ennå.
 
Praktisk med frakk for beskyttelse mot den varme kjelen også. Enten om du må flytte litt på den eller om noen skulle ta på den, f.eks små bryggeassistenter.
 
Nå har jeg hatt grainfatheren ei stund (21 brygg) og har merket meg endel ting som burde tweakes litt, men trenger litt tips for å få denne riktig kjenner jeg.

Jeg har merket meg at man blir nødt til å røre godt midt i mesketiden for å få optimal effektivitet. Jeg skylder delvis på det lille filteret foran pumpa, og vurderer derfor å lage meg noe slikt:

DSCN1831.jpg


Det jeg lurer på i denne sammenheng er hvor stor effekt dette normalt sett vi ha. I mitt hode vil det uansett sige inn mest vørter fra rundt der pumpa suger uansett, eller tar jeg helt feil der?

Har også merket meg at det ikke er noen gjenger der, så jeg får nok en utfordring med å feste den nye manifoilen.

Setter pris på alle tips angående dette!

Dersom noen skulle være intressert i andre tweaks som er anbefalt. Pakk den inn i noe isolasjon. Jeg har bestillt armacell som jeg skal dekke den med, og armaflex til stigerøret på utsiden av maskinen. Målte temperaturforskjell i topp og bunn ved sist brygg og forskjellen var 5 grader. Det er for mye.

Holder også på med en roterende skyllearm, men dette er mest fordi jeg syntes det ser tøft ut! ;)

Noen som har funnet ut hvor fint man bør knuse malten i denne enda? Har den siste tiden kjøpt ferdigknust malt, men det er så utrolig varierende hvor fint det er knust, og det går VELDIG ut over effektivitet!

Tips til andre tweaks?


Gjorde du noen gang dette? Dette er jeg også ute etter å gjøre noe med..
 
Jeg rører ikke et sekund i mesketiden på GF.
Få likevel effektivitet godt inne på 80%.

Siste brygget mitt var vel 88% effektivtitet på mesk, og 82% effektivitet i gjæringskar.
 
Tilbake
Topp