Two Captains DIPA

janh

Norbrygg-medlem
Det ser ut til å bli premiære på Two Captains Double India Pale Ale på Håndtverkerstuene i Oslo torsdag 10 juni. De har ett fat, "rykende" ferskt.

janh

Vet du om det sendes ut til de vanlige stedene? (Jeg tenker selvsagt først og fremst på Henrik og Naboen i Bergen, jeg da...) Og vil det komme på Polet med det første? Gleder meg til å smake!

Jeg vet ikke. Jeg trodde det tok litt lenger tid før det var ferdig, men jeg fikk denne infoen i morges. Men jeg kommer tilbake med mer når jeg vet noe. Vær sikker. Jeg er spent på mottakelsen.
:help:

janh

Har en stygg mistanke om at mottakelsen blir bra. :D Ble det mange avvik i oppskriften i forhold til originalen? Måtte gjøre en del tilpasninger med Andhrímnir i fjor, men jeg synes resultatet ble bra likevel.

Vi brukte WLP 007 og ikke WLP 001, men det skal ikke ha så mye å si. Jeg brukte 2/3 demererasukker og 1/3 Muscuvadosukker, nå brukte vi bare demarerasukker. Jeg hadde både Carahell og Caramalt, men nå brukte vi bare Caramalt. Jeg hadde mye humle i på slutten, 5 minutter og 1 minutt før kjøling, nå ble det liggende i Whirlpool mye lenger før avkjøling. Den kom ned i FG 1010, noe som hvisnok er usedvanlig lavt på NØ, men mitt var på 1011, no big deal. Så noen forskjeller er det nok, men kjenner jeg gutta på NØ rett blir det et bra øl. 

janh

Under over alle under, det passet så utmerket og jeg kunne være tilstede i går kveld. Det var så vidt jeg fikk sikret meg en smak før det ble tomt. I følge Amund på Håndtverkerstuene hadde de aldri tømt et fat første kvelden. Så en kort oppsummering fra en som ikke er nøytral: Ølet var godt og det gled skummelt lett ned til å ha 8,5%.
Og nå: Chicago here I come!!

janh

Ps. Dette var kun en vareprøve. Ifølge Kjetil som er på sake-offensiv i Unit'en skal brygget flaskes senere.

Jeg gleder meg. Da kan flaskene settes ved siden av Andhrimnir Barley Wine, så er dere begge representert på gutterommet. Hvordan tror du den reagerer på lagring og slikt? Vanskelig med øl som både har høy alkoholprosent og mye humlearoma. Men du har vel kanskje noen erfaringer i så måte?

Vet ikke, men rent generelt blir vel humlen svakere med lagring. Humlebaserte øl er nok mye mer ferskvare enn en Barleywine, i alle fall hvis man er glad i fersk humlearoma og humlesmak.

janh

Da er ølet tappet og det fikk etikett i dag fredag 18 juni. Skal prøve å legge ved bilde.

janh

Vedlegg

• 2 Capt.jpg
    2 Capt.jpg
    114,2 KB · Sett: 1.029
Nå har jeg undersøkt, dvs Kjetil har. Two Captains kommer på Vinmonopolets bestillingsutvalg i september. Den finnes også på fat på en del puber rundt omkring i landet.

janh

Batch nr 2 av Two Captains ble brygget på Nøgne Ø onsdag 20/10. Så dere må nok slite med dette ølet enda en stund.
Neida, jeg blir ikke rik, det er bare egoet som blir større.  :feire:

janh

Hehe, det er jo unikt at vinneren av NM i hjemmebrygging får brygget enda en batch av vinnerbrygget sitt! :) Gratulerer!  :ilike:

janh skrev:
Neida, jeg blir ikke rik, det er bare egoet som blir større.  :feire:

janh

grattis!

Ikke dumt med et større ego heller    ;)

Får ta meg en tur på polet (    :rasende:  ) kan ikke huske sist jeg var der. Kjøper vin og øl i Putgarten til vanlig (EU-kvote), eller om nøden er stor eller gjestene på torpet vil på bolaget (og det vil jo de fleste), så dingler jeg med.

r

Gratulere janh! Two captains er en kjempebra øl som jeg digger! Godt å vite det ikke blir tomt med det første :)

Veldig bra at Two Captains selger bra nok til at det lages en ny batch. Det lover godt for tradisjonen med å brygge NM-vinneren i større skala.

Tilbake
Topp