Uformelt Kretsmesterskap i hjemmebrygging i Oslo

Det var mye bra øl i går. Håper vi kan få opp en tråd med oppskrifter.

@Bård: trenger dere hjelp med å rydde lokalet?
 
Veldig mye godt øl, god mat og god stemning.

Det eneste jeg synes var dumt, var at det var røyking i lokalet uten at det var gitt beskjed om det på forhånd. Jeg tror de fleste forventer at man kan være på et hjemmebryggerarrangement selv om man er astmatiker, og jeg vet om folk som hadde vurdert å komme langvegs for å være med, men som sannsynligvis måtte ha snudd i døra på grunn av røykinga. Selv om jeg ikke har astma, så var det såpass mye røyk at jeg er veldig glad for at jeg ikke deltok med øl, for jeg ville slitt med å stå i lokalet og servere over lengre tid og jakka jeg hadde på meg henger fortsatt ute til lufting.
 
Kan være enig med Gustav i det. Klærne stinker! Jeg hadde ikke tenkt på røyk overhodet, så jeg ble faktisk litt tatt på senga der.
 
Det må da være en selvfølge at slike arrangementer er røykfrie i dag. Jeg må visst revurdere lysten til å dra på arrangementer i Oslo.
 
Takk for en kongeaften !!  Så mange hyggelige folk og god stemning. Gøy å servere varene sine til folk og få tilbakemeldinger. Gratulerer så mye til vinnerne.
Neste arrangement bør nok være røykfri.
Har lagt ved tre bilder. Legger ut flere siden. Gleder meg rått til neste gang.

Nei - nå skjelver jeg så mye at jeg må slutte å skrive!!

Mvh Admiral Alke.
 

Vedlegg

  • _MG_8109.jpg
    _MG_8109.jpg
    436,4 KB · Sett: 363
  • _MG_8044.jpg
    _MG_8044.jpg
    486,6 KB · Sett: 356
  • _MG_8088.jpg
    _MG_8088.jpg
    371,9 KB · Sett: 371
Storstemning hele veien.

Veldig morsomt å dele ut mengder med øl og samtidig få smakt mengder med øl.

Om mulig tenkte jeg å komme innom i løpet av ettermiddagen å hente øllasser og tomgods.
 
Ja vi trenger hjelp. All hands on deck. Folk må komme å hente greiene sine så fort som mulig!
 
Takk for i går! Og takk for hodepinen. Fikk i meg noe meget potent drikke der på slutten og gikk ned med flagget til topps. Artig at folk digger brygg du selv ikke liker. Hadde brukt måneder å komme meg gjennom den batchen og aldri i livet trodd at noen kunne ha den som favoritt. Skal aldri mer forhåndsdømme mine øl. Er visst ikke kvalifisert til det.
 
By the way ...

Om noen av dere med mer peil enn meg som smakte på bitteren vår har ideer rundt hvorfor den ble så syrlig, tas de imot med takk. Noen nevnte gjæren (SafAle S-04). Har aldri brukt den før, så jeg aner ikke hva den smaker.

Oppskriften:
3,60 kg Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 1 83,7 %
0,70 kg Carahell (Weyermann) (25,6 EBC) Grain 2 16,3 %
40,00 g Tettnang [4,10 %] - Boil 60,0 min Hop 3 20,0 IBUs
40,00 g Tettnang [4,10 %] - Boil 30,0 min Hop 4 15,4 IBUs
20,00 g Tettnang [4,10 %] - Boil 15,0 min Hop 5 5,0 IBUs
15,00 g Irish Moss (Boil 10,0 mins) Fining 6 -
1,0 pkg SafAle English Ale (DCL/Fermentis #S-04) [23,66 ml] Yeast 7 -

(Den irske mosen var sannelig mye verdt. :D)
 
Vanskelig å si, men jeg husker ikke ølet som spesielt syrlig, dersom det er rett øl jeg husker. Den ene bitteren jeg smakte mener jeg var ganske uklar, med en ganske klar smak av gjær. Min første mistanke var egentlig at det var virvlet opp så mye gjær at det satte tydelig smak.
 
Du husker nok rett. Ølen var så uklar selv etter å ha stått dønn i ro i to uker. Mistenker det er humlen som bidro der. Men det kan kanskje også være gjæren som ikke ville legge seg?
 
Ja det var det ja.

Nå er jeg kronisk elendig med navn, så jeg må nesten be om hjelp på dette punktet.

Dr. Klems bryggeri vant vel PFen. Resten må nesten bekjentgjøre sine plasseringer..
 
Du husker nok rett. Ølen var så uklar selv etter å ha stått dønn i ro i to uker. Mistenker det er humlen som bidro der. Men det kan kanskje også være gjæren som ikke ville legge seg?

Den var mye mer uklar enn humle kan bidra med. Uten å være sikker, så vil jeg anta at har vært noe aktivitet i ølet som gjør at gjæren ikke har lagt deg. Dersom ølet har blitt for tynt, så er det naturlig å tenke på en eller annen form for infeksjon, men jeg husker ikke ølet som infisert.

S-04 er en ganske grei gjær å jobbe med, så jeg tror ikke den har skylda som sådan.
 
Det ser ut som om dette var et lystig lag med mye hygge og godt øl, synd jeg ikke hadde anledning til å stikke innom!
 
Bård skrev:
Ja det var det ja.

Nå er jeg kronisk elendig med navn, så jeg må nesten be om hjelp på dette punktet.

Dr. Klems bryggeri vant vel PFen. Resten må nesten bekjentgjøre sine plasseringer..

Det var vel Nordtvedt som vant dommerkonkurransen med en Bayer, jeg kom på andre med en Pale Ale og så var det en hveteøl på tredje, men har glemt hva bryggern heter.
 
hehehehe. Det må da være et tegn på at festen var bra når ingen husker vinnerne.  :)
 
Tilbake
Topp