Uforståelig høy OG

Ole H

 
Brygget den opplastede oppskriften med target OG 1.049. Den endte på 1.064! Sjekket både med hydrometer og refractometer og de er i synk. Hadde en ekstra lang mesk, først 1,5 t på 62C så opp til 78C der den ble stående i et par timer. Hadde også en møysommelig skylleprosess så forventet høy effektivitet men i dette tilfellet vil den være over 100% :) HAr brygget i noen år men aldri vært borti lignende. Om dette stemmer får WLP 940 en blytung oppgave. Hadde 2,5 L starter som allerede var i underkant på target OG..
Noen forslag? :)
 

Vedlegg

  • Clone Of Labro Corona Love in a Canon _ Brewgr.pdf
    238,2 KB · Sett: 92
1.064 med under 7 kg malt og 34 liter liter vørter hørtes mye ut, ja. Kan det være målefeil? At vørteren sto en stund, og du målte fra bunnen eller noe slikt?

Fantastisk navn, da. Undres på om det er bevisst eller en feilskriving av ”Love in a Canoe” :D
 
Målefeil er jo det mest nærliggende her. Tok flere prøver med hydrometer, også der jeg helte ut det lille som var av bunnslam. Refatrometeret var jo helt på linje så det er også litt rart. Tok en måling nå. Rundt 1.050 med 1.053 på refraktometer men det er jo mindre nøyaktig etter at alkohol dannes. Jeg brygget på mandag og tirsdag morgen var det bra aktivitet og det har siden da klukket jevnt og trutt i gjærlåsen så åpenbart lå jeg godt over 1.049 da men hvor mye? Er det noe regnestykke på ca hvor mange gravity points det reduseres med per dag?

Tror det er bevisst navn basert på Bryggselvs oppsrkift som åpenbart refererer til Coronas omdømme blant bryggere som noe tynt skvip (noe jeg er uenig i, det er et pragmatisk øl med to primærfunksjoner: varmt vær og sterk mat) men jeg tar ikke det nye helt.. Noe med Labo og canon?
 
Målefeil er jo det mest nærliggende her. Tok flere prøver med hydrometer, også der jeg helte ut det lille som var av bunnslam. Refatrometeret var jo helt på linje så det er også litt rart. Tok en måling nå. Rundt 1.050 med 1.053 på refraktometer men det er jo mindre nøyaktig etter at alkohol dannes. Jeg brygget på mandag og tirsdag morgen var det bra aktivitet og det har siden da klukket jevnt og trutt i gjærlåsen så åpenbart lå jeg godt over 1.049 da men hvor mye? Er det noe regnestykke på ca hvor mange gravity points det reduseres med per dag?

Tror det er bevisst navn basert på Bryggselvs oppsrkift som åpenbart refererer til Coronas omdømme blant bryggere som noe tynt skvip (noe jeg er uenig i, det er et pragmatisk øl med to primærfunksjoner: varmt vær og sterk mat) men jeg tar ikke det nye helt.. Noe med Labo og canon?
Navnet hadde kanskje passet bedre på et knallsterkt øl om man i vitsen erstattet water med gunpowder: ”Fucking close to gunpowder” :p

Nei, noen regel for hastighet for utgjæring finnes ikke. Et øl kan gå fra 1050 til 1010 på 2 uker eller 1 døgn – avhengig av temperatur og gjærtype.
 
Brygget den opplastede oppskriften med target OG 1.049. Den endte på 1.064! /QUOTE]
Hadde lignende opplevelse på forrige batch. Forventet OG på 1052, men havnet langt oppe på 60 tallet.
Jeg brukte lang tid på skylling og knuste nok finere enn tidligere batcher.
Tror ikke jeg målte feil ved veing av malt.
 
Kan det ha vært veid opp feil, så du har brukt mer malt enn hva oppskrifta skulle ha?

Det er eneste holdbare teori. 1.5 kg i pluss så er vi på den OG med 85 %effektivitet noe som det fint kan ha vært. Var ny fyr på Bryggselv, skylder på han vel vel, da får jeg en monster Corona, passende nok. oppe og nikker på 7%. Tør ikke skrive inn dette i Mr Malty men er kanskje mest infeksjonsfare ved sein aktivitet som gjør at lager trenger så mye gjær, den klarer vel å tygge seg gjennom suppa..
 
Noen som har erfaring med seriøst underpitchet lager? Ifg moderate anslag mener brewers friend at jeg skal ha rundt 750 mrd gjærceller (Og dermed tre-stegs 2,5 L starter... lite realistisk i min verden hvertfall) Syns personlig at dette gjærstyret er ganske hysterisk men siden jeg endte på 250 mrd er forskjellen mye større enn jeg har vært borti før. Vil dette kunne gi signifikant utslag på smak? Høy FG? Kommer til å kjøre Diacetyl rest, antar at lang lagring også vil kunne rydde opp i og dempe evnt usmaker.
 
Noen som har erfaring med seriøst underpitchet lager?
De aller fleste som kjøper ølsett har nok det ja. Øl blir det, sikkert godt også, men et optimalt gjæringsforløp hadde nok krevd mer gjær. Vanligste forskjellen på en underpitch er forlenget lag-tid. Her skriver du ovenfor at ølet var i gang med fermentering allerede morgenen etter bryggedag, så det er nok bare å ta seg en øl og slappe av, vente på at det blir ferdig.
 
Noen som har erfaring med seriøst underpitchet lager? Ifg moderate anslag mener brewers friend at jeg skal ha rundt 750 mrd gjærceller (Og dermed tre-stegs 2,5 L starter... lite realistisk i min verden hvertfall) Syns personlig at dette gjærstyret er ganske hysterisk men siden jeg endte på 250 mrd er forskjellen mye større enn jeg har vært borti før. Vil dette kunne gi signifikant utslag på smak? Høy FG? Kommer til å kjøre Diacetyl rest, antar at lang lagring også vil kunne rydde opp i og dempe evnt usmaker.
Det er ikke verre enn å lage ferdig en starter på 2 liter, tømme 4/5 over på en ren beholder for nedkjøling – og så sette en ny 2 liter på det som er igjen i kolben. Det tar bare et døgn ekstra – og du er temmelig nær 750 mrd. Er ikke helt enig i at det er hysterisk. Det er tross alt den overlegent viktigste faktoren for et vellykket lagerøl – sammen med temperaturkontroll.
 
Det er ikke verre enn å lage ferdig en starter på 2 liter, tømme 4/5 over på en ren beholder for nedkjøling – og så sette en ny 2 liter på det som er igjen i kolben. Det tar bare et døgn ekstra – og du er temmelig nær 750 mrd. Er ikke helt enig i at det er hysterisk. Det er tross alt den overlegent viktigste faktoren for et vellykket lagerøl – sammen med temperaturkontroll.

Du mangler fortsatt ett steg ;) Disse enorme mengdene syns jeg er i grenseland hysteriske. Har flere steder lest anbefalning på å sette et brygg kun for å bruke gjærslammet til et annet. For de av oss som ikke har tid til slikt kan man jo bare å styre unna eksrerm-øl men når man prøver å finne ut de faktiske konsekvensene av for lite gjær syns jeg ikke de er balansert i et kost/nytte perspektiv. Har respekt for Zainaseff og White et. al men de jobber i laboratorier og gjør dette 8-16 - for mange er ølbrygging noe du skviser inn en lørdag morgen og prøver å rydde plass til frokost til ungene. Når svaret da som regel er slapp av, en øldommer vil muligens kjenne forskjell på ditt øl og et med tre-stegs starter, er noe i ubalanse fra mitt ståsted. Det verste er at slike ekstreme krav kan virke avskrekkende på de som vurderer å teste ut dette som hobby. Men klart, for de som selger gjær og bøker er dette glimrende retningslinjer.
 
Du mangler fortsatt ett steg ;) Disse enorme mengdene syns jeg er i grenseland hysteriske. Har flere steder lest anbefalning på å sette et brygg kun for å bruke gjærslammet til et annet. For de av oss som ikke har tid til slikt kan man jo bare å styre unna eksrerm-øl men når man prøver å finne ut de faktiske konsekvensene av for lite gjær syns jeg ikke de er balansert i et kost/nytte perspektiv. Har respekt for Zainaseff og White et. al men de jobber i laboratorier og gjør dette 8-16 - for mange er ølbrygging noe du skviser inn en lørdag morgen og prøver å rydde plass til frokost til ungene. Når svaret da som regel er slapp av, en øldommer vil muligens kjenne forskjell på ditt øl og et med tre-stegs starter, er noe i ubalanse fra mitt ståsted. Det verste er at slike ekstreme krav kan virke avskrekkende på de som vurderer å teste ut dette som hobby. Men klart, for de som selger gjær og bøker er dette glimrende retningslinjer.
Hvorfor mangler jeg et steg? Dette med trestegs-starter er ikke viktig. Det er ikke nødvendig å gjøre dette vanskelig når det kan gjøres enkelt.

Alle får gjøre sine egne erfaringer selvsagt. Men det er ikke spesielt kontroversielt å anbefale rause gjærmengder ved brygging på lave temperaturer. Gjæren stoffskifte går sakte – og det trengs flere celler i arbeid.

Jeg har brygget flere lagerøl enn de fleste, og har gjort alle feilene i boka under årenes løp. Jeg er absolutt ikke i tvil om at man brygger øl med færre usmaker og bedre utgjæring om man treffer noenlunde med gjærmengden. Er ikke øldommer, men klarer lett å kjenne forskjell allikevel.
 
Noen som har erfaring med seriøst underpitchet lager? Ifg moderate anslag mener brewers friend at jeg skal ha rundt 750 mrd gjærceller (Og dermed tre-stegs 2,5 L starter... lite realistisk i min verden hvertfall) Syns personlig at dette gjærstyret er ganske hysterisk men siden jeg endte på 250 mrd er forskjellen mye større enn jeg har vært borti før. Vil dette kunne gi signifikant utslag på smak? Høy FG? Kommer til å kjøre Diacetyl rest, antar at lang lagring også vil kunne rydde opp i og dempe evnt usmaker.

Kravet om mye gjær til lager er ikke hysteri. Men vær klar over at kravet til gjærmengde er mindre dramatisk om du gjærer på en litt høyere temperatur. Jeg vil foreslå at du bruker wlp830, eller tørrgjærvarianten w-34/70 på 12-13 grader. Du trenger dobbelt så mye gjær om du skal ned på 9-10, så det er først da vi snakker om de ekstreme mengdene.

Bruker du for lite gjær, vil ikke gjæren klare å gjennomføre hele løpet skikkelig. Du kan få dårlig utgjæring, og det vil ikke være aktiv gjær igjen til å rydde opp (spise) avfallsstoffene som er igjen etter hovedgjæringen. Du vil også få en overproduksjon av fuselalkoholer og estere i starten av den aktive gjæringa. Hvor dramatisk dette vil vise seg i smaken av det ferdige ølet, kan nok variere, men disse virkningene er uunngåelige; de kommer til å være der.

Det er først og fremst underskuddet på et samlet forråd av steroler og lipider, som gjæren bruker til å styrke cellemembranen sin, som er årsaken til problemene. Du kan, i alle fall delvis, bøte på det ved å gi en ekstra dose med oksygen etter 8-10 timer, siden det er oksygen gjæren trenger for å bygge opp disse stoffene. (Det er en strategi jeg bare har hørt om, men den virker rimelig.)
 
FG ser ut til å ha stoppet på 1.018, har latt temperatur stige til 18 C de siste 48 timer så den er nok stuck. Smaker greit, foreløpig ingen merkbare usmaker men dette blir jo en tung og søt lager. Verdt å prøve å gjøre noe med det eller bare å flaske og la det stå til?
 
FG ser ut til å ha stoppet på 1.018, har latt temperatur stige til 18 C de siste 48 timer så den er nok stuck. Smaker greit, foreløpig ingen merkbare usmaker men dette blir jo en tung og søt lager. Verdt å prøve å gjøre noe med det eller bare å flaske og la det stå til?
Du er fortsatt bare 10 dager ut i gjæringsforløpet og er på 70% utgjæring. 940 er oppgitt å gjære ut fra 70-78% ser jeg. Det tar nok enda litt lenger tid å nå FG, kanskje opp mot tre uker. Hvis den ikke rikker seg på flere dager, og der ikke er tegn til aktivitet, kan du prøve en av tipsa nedenfor..

- Kok opp og tilsett sukkerlake i gjæringsbøtta, Trenger ikke kjøle den ned, en liten temperaturøkning kan hjelpe til med å vekke gjæra.
- En annen gjærtype, kanskje hvis du kjøper ei boks vørterøl som du strør ei pakke S-04/US-05 nedi, venter på at den begynner å gå, så tilsetter du det i gjæringsbøtta.
 
Du er fortsatt bare 10 dager ut i gjæringsforløpet og er på 70% utgjæring. 940 er oppgitt å gjære ut fra 70-78% ser jeg. Det tar nok enda litt lenger tid å nå FG, kanskje opp mot tre uker. Hvis den ikke rikker seg på flere dager, og der ikke er tegn til aktivitet, kan du prøve en av tipsa nedenfor..

- Kok opp og tilsett sukkerlake i gjæringsbøtta, Trenger ikke kjøle den ned, en liten temperaturøkning kan hjelpe til med å vekke gjæra.
- En annen gjærtype, kanskje hvis du kjøper ei boks vørterøl som du strør ei pakke S-04/US-05 nedi, venter på at den begynner å gå, så tilsetter du det i gjæringsbøtta.

Nja er vel på 13.dagen fra jeg hadde i gjær men samme FG over 2,5 døgn til tross for 5C temp økning gjør meg ganske overbevist om at det er stopp. Har vurdert litt s-05 ja men har ikke noe liggende, kan få tak i om det er verdt det. Tenker to scenarier:1 en meksikansk lager på 1.018 er ikke godt, snakker tross alt 35 L øl her så er villig til å gå en runde til med gjæring isåfall. 2. Karbonering med sukker kan vekke til live gjæren så den begynner å spise sukkeret i vørteren også, altså fare for skumstråle /bomber.
 
Nja er vel på 13.dagen fra jeg hadde i gjær men samme FG over 2,5 døgn til tross for 5C temp økning gjør meg ganske overbevist om at det er stopp. Har vurdert litt s-05 ja men har ikke noe liggende, kan få tak i om det er verdt det. Tenker to scenarier:1 en meksikansk lager på 1.018 er ikke godt, snakker tross alt 35 L øl her så er villig til å gå en runde til med gjæring isåfall. 2. Karbonering med sukker kan vekke til live gjæren så den begynner å spise sukkeret i vørteren også, altså fare for skumstråle /bomber.
Ok - gikk ut i fra at første posten var på bryggedag/dagen etterpå. Enig i dine betraktninger. Tilsette frisk og aktiv gjær kan dra ølet noen poeng lenger ned. Det siste du skriver har jeg vært ute for selv også.
 
Nja er vel på 13.dagen fra jeg hadde i gjær men samme FG over 2,5 døgn til tross for 5C temp økning gjør meg ganske overbevist om at det er stopp. Har vurdert litt s-05 ja men har ikke noe liggende, kan få tak i om det er verdt det. Tenker to scenarier:1 en meksikansk lager på 1.018 er ikke godt, snakker tross alt 35 L øl her så er villig til å gå en runde til med gjæring isåfall. 2. Karbonering med sukker kan vekke til live gjæren så den begynner å spise sukkeret i vørteren også, altså fare for skumstråle /bomber.

Hva mener erfarne lagerbryggere - er mine bekymringer berettiget?
 
Tilbake
Topp