Finn Berger
Moderator
Takk for svar. Har nå fått meg en magnetrører og er klar til å prøve igjen. Har en 3L EM flaske og det er fortsatt litt snaut for 34 L til OG 1.05 ifg brewersfriend. Ser imidlertid at om jeg oppjusterer OG i starteren fra 1.036 til 1.045 har dette stor effekt på antall gjærceller og jeg havner over anbefalt mengde. Har aldri sett noe sted at det er så enkelt å skalere opp starteren da 100 gr spraymalt pr liter virker å være idealet. Er det en "godkjent" metode å øke gjærmengden med sterkere startere?
Det er vel først og fremst snakk om hva som gir deg den beste gjæren. Målet med en starter er jo ikke bare å produsere mest mulig gjær; den skal også være i så god form som mulig. Etter hvert som du øker OG, øker du også alkoholinnholdet som gjæren etter hvert må holde ut, og alkohol er giftig for gjæren, på samme måte som for oss. Så du får en dårligere gjær, sjøl om du får mer gjær. Utbyttet i form av mer gjær som du får ut av en ekstra mengde sukker, synker også etter hvert som du går over 1.040 (jfr. loven om synkende utbytt av en ekstra innsatsenhet).