Uforståelig høy OG

Takk for svar. Har nå fått meg en magnetrører og er klar til å prøve igjen. Har en 3L EM flaske og det er fortsatt litt snaut for 34 L til OG 1.05 ifg brewersfriend. Ser imidlertid at om jeg oppjusterer OG i starteren fra 1.036 til 1.045 har dette stor effekt på antall gjærceller og jeg havner over anbefalt mengde. Har aldri sett noe sted at det er så enkelt å skalere opp starteren da 100 gr spraymalt pr liter virker å være idealet. Er det en "godkjent" metode å øke gjærmengden med sterkere startere?

Det er vel først og fremst snakk om hva som gir deg den beste gjæren. Målet med en starter er jo ikke bare å produsere mest mulig gjær; den skal også være i så god form som mulig. Etter hvert som du øker OG, øker du også alkoholinnholdet som gjæren etter hvert må holde ut, og alkohol er giftig for gjæren, på samme måte som for oss. Så du får en dårligere gjær, sjøl om du får mer gjær. Utbyttet i form av mer gjær som du får ut av en ekstra mengde sukker, synker også etter hvert som du går over 1.040 (jfr. loven om synkende utbytt av en ekstra innsatsenhet).
 
Det er vel først og fremst snakk om hva som gir deg den beste gjæren. Målet med en starter er jo ikke bare å produsere mest mulig gjær; den skal også være i så god form som mulig. Etter hvert som du øker OG, øker du også alkoholinnholdet som gjæren etter hvert må holde ut, og alkohol er giftig for gjæren, på samme måte som for oss. Så du får en dårligere gjær, sjøl om du får mer gjær. Utbyttet i form av mer gjær som du får ut av en ekstra mengde sukker, synker også etter hvert som du går over 1.040 (jfr. loven om synkende utbytt av en ekstra innsatsenhet).
Akkurat. En liten underpitch er helt greit, så lenge det man pitcher er bra. En 3 liter starter til normalstyrke øl vil jeg tro holder. Det er en bra forskjell på 2.5 liter starter til 1.064 og en 3 liter starter til 1.050.
 
Har nå fått meg en magnetrører og er klar til å prøve igjen.
Mener du nå at den starteren du satt til første brygget ditt ikke stod på rører? Da har du i tilfelle bare hatt 232 mrd celler mot målet på 1066 mrd celler til lager over SG 1.060.

Setter du nå en 3 liters starter på rører til 34 liter OG 1.050, får du 500 mrd celler mot mål på 632 mrd. Det er en underpitch som nok går helt fint.
 
Sist redigert:
Mener du nå at den starteren du satt til første brygget ditt ikke stod på rører? Da har du i tilfelle bare hatt 232 mrd celler mot målet på 1066 mrd celler til lager over SG 1.060.

Setter du nå en 3 liters starter på rører til 34 liter OG 1.050, får du 500 mrd celler mot mål på 632 mrd. Det er en underpitch som nok går helt fint.

Ja skulle akkurat til å korrigere deg ift din første post, det er en magnetrører mindre inne i regnestykket her også :) Fylte nå EM kolben helt opp så da er det vel 3.2 L eller noe sånt, kjørte OG på 1.40 og endte opp på 611 mrd mot 632 mrd så da ligger vi betydelig bedre an enn første runde.
Er merkelig nok ikke noen direkte usmak på første batch men den er jo tung og har en vag emmen smak omtrent som ester i en belgisk wit.
 
112 celler igjen totalt etter at den der tyter ut over kanten og utover benken den står på :D

25% headspace går igjen mange steder, i mange forskjellige bransjer har jeg skjønt. Det passer pent med 25% for hjemmebryggere også på alle måter.
 
Akkurat. En liten underpitch er helt greit, så lenge det man pitcher er bra. En 3 liter starter til normalstyrke øl vil jeg tro holder. Det er en bra forskjell på 2.5 liter starter til 1.064 og en 3 liter starter til 1.050.

Støtter det du sier her!

Satte en irish Pale Ale for et par dager siden. 25 liter, OG 1.053. Jeg brukte ei pakke Imperial A31 Tartan; vel 2 måneder gammel. Erfaringene mine med gjære fra Imperial er at dette er kvalitet, og du får 200 milliarder celler i ei pakke. Og den har jobba som bare F... . Nå er den nede på 1.018, og klukker jamnt og fint fremdeles. Og denne er meska på 68 grader.

Poeng: Dette er ned mot nedre grense i celletall etter "boka", men gjæren holder topp kvalitet - og det er vel så viktig. Gjæren har fått jobbe på ganske høy temperatur, men det er ingen antydning til usmaker (fusel!).
 
Ja skulle akkurat til å korrigere deg ift din første post, det er en magnetrører mindre inne i regnestykket her også :) Fylte nå EM kolben helt opp så da er det vel 3.2 L eller noe sånt, kjørte OG på 1.40 og endte opp på 611 mrd mot 632 mrd så da ligger vi betydelig bedre an enn første runde.
Er merkelig nok ikke noen direkte usmak på første batch men den er jo tung og har en vag emmen smak omtrent som ester i en belgisk wit.

Fyll ikke kolben helt opp. Du får en mye mindre overflate, og tilsvarende dårligere innblanding av oksygen. Og det gir igjen dårligere tilvekst.
 
Fyll ikke kolben helt opp. Du får en mye mindre overflate, og tilsvarende dårligere innblanding av oksygen. Og det gir igjen dårligere tilvekst.

Var ikke helt opp til kanten altså men det skummet litt i noen timer der så mistet vel ca en dl. Ved en hissigere gjærtype skal jeg spare litt mer plass, ja.
Nå har jeg hentet ny malt fra Bryggselv. Pilsmalten skal være kvernet for BIAB men jeg syns den er så grov..Se bilde
 

Vedlegg

  • 20200511_122059.jpg
    20200511_122059.jpg
    537,2 KB · Sett: 53
Der var det mye hele korn!

Mulig det bare er hele skall - det er jo god knusing, i så fall.

POkker også, samme skjedde forrige gang..For BIAB skal det ikke være hele korn i det hele tatt?

Klem på det som ser ut som hele korn. Kan du smuldre dem opp, er de knust. Jeg har vondt for å tro at Bryggselv er så uproffe. Det skal aldri være hele korn etter knusing, uansett hva slags system du brygger på. Og jeg skjønner ikke helt hvorfor knusinga skal tilpasses system, heller.
 
Jeg fortsetter på denne tråden.

Jeg brygget denne her om dagen: https://byo.com/recipe/brooklyn-brewery-brooklyn-lager-clone/

Jeg endret maltmengdene slik at de passer mitt oppsett, historisk har jeg da truffet OG +- 1 hver gang. Nå landet jeg på 1.060, altså skivebom. I oppskriften skal man starte å meske ved 47C i 20 min deretter øke til 69C i 35 min via en kort pause på 57C. Jeg gikk rett til 69C, med et stopp underveis da bryggeren fikk litt problemer og trengte en re-start. Ergo tok dette lenger tid enn ønskelig. Slik jeg tolker dette står jeg i fare for å ha for mye gjærbart sukker, men det skal vel ikke forklare så høy OG?

Vanligvis mesker jeg kun på et steg før utmesk, jeg pleier ikke å benytte et meskesteg på så lav temperatur, men kan dette virkelig øke effektivitet så mye? Kan høy OG forklares med for lang mesketid? Jeg kjøper malt ferdig kvernet, kan kverningsgrad (møllejustering)være en forklaring eller kan de rett og slett ha veid opp for mye malt?

Til info:
Jeg forespurte totalt 5,5 kg malt og startet kok med ca 30 L i bryggeren.
SG etter mesk ved 69C = 1.068
Preboil SG = 1.052 (BTW her i oppskriften ser jeg at de også har proboil SG = 1.052, samtidig som de oppgir OG = 1.052, skrivefeil?)
Faktisk OG = 1.060

Jeg pleier å ha preboil = 1.045 og få en OG 1.052 på Go-To APA oppskriften min (5,5 kg malt). Slik at forholdet mellom preboil SG og OG virker for meg OK.
 
Du får ikke en preboil OG på 52 med 5,5 kg i kanskje 30 liter? Må vel være en målefeil... Men selvfølgelig, alt avhenger jo av volumet...
 
Veide du malten før du brygga? Den mest logiske forklaringen er at du har fått en halvkilo malt ekstra eller noe sånt. Ellers er det ikke umulig at du har hatt rundt 90% meskeeffektivitet og 1.060 i sluttvolum ved 25 liter.
 
Du får ikke en preboil OG på 52 med 5,5 kg i kanskje 30 liter? Må vel være en målefeil... Men selvfølgelig, alt avhenger jo av volumet...
Virker dette for høyt? SG = 1.068 ved endt mesk, skylte med 14 L, burde da preboil SG være 1.04x?
Edit. Målefeil ved både endt mesk, preboil og OG?

Jeg veide ikke opp maltet før jeg brygget nei... Ender opp med ca 25 L etter kok.

Brygger i BB30, som standard fyller jeg opp 20 L til mesk og skyller med 14 L.
 
Sist redigert:
Meskeeffektiviteten kan da være over 90%, det er jo langt i fra en umulighet, bare så det er sagt. Bryggehus effektiviteten derimot...

Men du bruker totalt 34 liter vann på brygget?
Maltet absorberer også en del så den vann mengden høres noen liter for lav ut i mine ører. Det kan jo være noe av årsakene. Selv benytter jeg ca 40 liter fordelt på mesk/skylling til en 25 liters batch. Og da skal jeg sitte igjen med rundt om 35 liter før kok, men så har jeg også lagt inn godt med avdamping under kok, litt tap i selve kokekjelen og litt tap under gjæringen.
Er det lagt inn i beregningen dine at du skal ha 25 liter ferdig øl, eller en rundt 20/21 liter ferdig øl som er det du ligger an til nå?
 
Meskeeffektiviteten kan da være over 90%, det er jo langt i fra en umulighet, bare så det er sagt. Bryggehus effektiviteten derimot...

Men du bruker totalt 34 liter vann på brygget?
Maltet absorberer også en del så den vann mengden høres noen liter for lav ut i mine ører. Det kan jo være noe av årsakene. Selv benytter jeg ca 40 liter fordelt på mesk/skylling til en 25 liters batch. Og da skal jeg sitte igjen med rundt om 35 liter før kok, men så har jeg også lagt inn godt med avdamping under kok, litt tap i selve kokekjelen og litt tap under gjæringen.
Er det lagt inn i beregningen dine at du skal ha 25 liter ferdig øl, eller en rundt 20/21 liter ferdig øl som er det du ligger an til nå?
Takk for svar, brygghus-effektiviteten er ganske skral. Jeg beregner å ha 25 L ferdig øl (vørter) i oppsettet også mister jeg ca 4-5 L i trub og grums jeg ikke tar med videre i gjæringsbøtta.

Ja, ca 34 L vann totalt, jeg måler opp 20 L iht merking i BB30 - så det er nok ikke eksakt. Så skyller jeg med 14 L - ca 1 L vann absorbert pr kg malt. Jeg skulle sikkert ha benyttet 15+ L til skylling, men dette vil jo være en systematisk feil i alle bryggene mine og ikke spesifikt for dette tilfellet?

Jeg synes det merkelig dersom jeg har hatt tre feilmålinger av SG. Jeg får det heller ikke til å stemme at jeg har gått fra 1.068 til 1.052 etter skylling med 14L - SG burde da bli 1.043 ish. Dersom jeg har fått 0,5kg for mye malt og jeg leste av feil før skylling gir det litt mer mening, altså at dette skulle ha vært 1.078 og ikke 1.068. 20 L vann med 6 kg malt gir en "first wort gravity" på 1.078 og da havner jeg på 1.052 etter skylling og 1.060 etter kok. MEN, dette tilsier vel også 90%(?) effektivitet som jeg synes er merkverdig høyt for meg å være.

Som jeg skrev over så startet meskingen på 47C og jeg brukte lang tid opp til 69C, slik at meskingen tok ca 2 timer inkludert utmesk. Vil et meskesteg på 47C virkelig øke effektiviteten slik jeg ser her, er det den forlengede mesketiden eller er dette kun en tilfeldighet? Dersom det er en sammenheng, burde man da gjøre 47C steget i alle oppskrifter?
 
Sist redigert:
Som jeg skrev over så startet meskingen på 47C og jeg brukte lang tid opp til 69C, slik at meskingen tok ca 2 timer inkludert utmesk. Vil et meskesteg på 47C virkelig øke effektiviteten slik jeg ser her, er det den forlengede mesketiden eller er dette kun en tilfeldighet? Dersom det er en sammenheng, burde man da gjøre 47C steget i alle oppskrifter?
Dette synes jeg er veldig spennende. Det utfordrer slik jeg ser det den etablerte "sannheten" om at man ikke trenger meskesteg under 63 grader, siden "alt moderne malt er fullmodifisert". Kanskje begrepet "fullmodifisert" bør modifiseres noe? ;) Kan det være slingringsmonn innen begrepet, f.eks. at alt over 80% modifisert kalles "fullmodifisert". Det virker som at du ved å starte på 47 grader gjør noe som nesten ingen gjør lenger. Den erfaringen du viser til her kan tyde på at det fortsatt er noe å hente ved tradisjonell stegmesk i noen tilfeller...
 
Tilbake
Topp