Ugjæret vørter og holdbarhet.

Hei.
Jeg brygget en wit i går, men får ikke nytt gjær før til slutten av uka. Vet noen hvor lenge vørteren stå?
Og skal den stå kaldt kansje?

Takker for alle svar:)
 
5-6 dager uten gjær er for lenge etter min mening. Å ja. vørteren har det best kaldt.

Jeg foreslår at når du får gjæren, så heller du vørteren tilbake i kokeren, varmer opp til rundt kokepunktet for så å kjøle ned,  å SÅ  tilsette gjæra.

Om du lar den stå så lenge som du tenker, så er jeg redd du ender opp med noe lang annet en en Wit. Mest sannsynlig noe som minner om en Lambic.. Infeksjon m.a.o

TORGA
 
Gi mannen litt gjær, fort!!!   :eek:   Er det virkelig ikke noen i Bergen som har noe brukbart?

Selv har jeg bare WY1318 for tiden, og jeg bor jo også et godt stykke unna. Må i så fall sende i posten.

Thomas: Hvis du ringer OlaB på Petit agentur i kveld eller morgen tidlig så bør du kunne ha en pakke gjær i hende på tirsdag. For øvrig er det en god ting å ikke brygge før man er sikker på at man har en sunn, solid gjærstamme i huset, men .... det var kanskje et uhell?

Det aller beste er kanskje å skrive et nytt emne med tittelen: Noen i Bergen som har brukbar gjær? Det haster!

Uansett, lykke til!
 
Ja jeg fikk utgått gjær som jeg prøvde å dyrke opp uten hell, og jeg måtte brygge den lørdagen så det er sånn det blei :attevar: Jeg snakka med Rune Maltbua, og han sendte ny gjær omgående(gratis), men det tar vel 3-4 dager så det blir vel å koke det igjen :'( Men blir det med nytt koriander og appelsinskall, eller tåler det en kjapp oppkok?
 
Tilbake
Topp