Ujevn mesketemperatur

Kristian L

Norbrygg-medlem
Hei godtfolk,

Etter å ha satt årets julebrygg for over en uke siden har jeg et spørsmål om temperatur under mesking. Jeg bruker Beersmith, manuell regning og sunn fornuft til å beregne vannmengder for mesking og skylling. Under de to første all-grainbryggene brukte jeg et steketermometer fra CO. Dette var noe tregt, og jeg følte at jeg måtte tilsette mye mer varmt vann enn beregningene skulle tilsi. Temperaturen var rett og slett for lav etter tilsatt beregnet mengde. Jeg rørte godt i mesken for å sikre jevn temperatur, men etter å ha latt den stå noen minutter var temperaturen fortsatt ujevn. Jeg skyldte på termometeret (ølet ble godt likevel) og kjøpte meg en Fluke 50.

For juleølet tenkte jeg derfor at alt skulle gå meget bedre, men det motsatte skjedde. For å få rett temperatur under hovedmesking måtte jeg først tilsette 5 L mer enn beregnet, deretter 2 L til, og til slutt varme 3 L vørter som ble tappet av da meskekaret i grunn var alt for fullt. Selv da slet jeg med å få temperaturen opp til 66 grader (1 grad lavere enn planlagt). Jeg har en 34 L Igloo, som i utgangspunktet skal være god. Et annet problem var at temperaturen varierte enormt i i mesken (+/- 5), bare ved å bevege seg noen cm bortover/nedover. Selv etter grundig røring og 10-15 min venting var dette problemet vedvarende. Termometeret viser rett temperatur i vann ved koke- og frysepunkt.

Jeg regner med at ølet blir drikkbart, om enn med noe lavere FG enn planlagt. Likevel: Det er opplagt at jeg gjør noe feil et sted i prosessen. Noen ideer jeg kan prøve på neste brygg?

Eksempel på planlagte temperaturer og forhold fra forrige brygging:

6,67 kg korn.
Mash inn på 54 grader med ratio 2 L/kg: 13,3 L på 62,7 grader tilsatt vann
Hovedmesk på 67 grader med ratio 3,1 L/kg: 7,3 L på 97,3 grader tilsatt vann
 
Hvordan begynner du mesken? Husk at meskekaret vil stjele varme fra vannet i begynnelsen, før det oppnår samme temperatur. Jeg får best resultat om jeg starter med for varmt vann i meskekaret, setter på lokket og lar det stå i ti minutter eller så, og så tar av lokket og rører en del til temperaturen synker til der jeg vil ha den (jeg bruke strike temp-kalkulatoren i Brewzor for Android til å beregne).

Og dumper du inn all malten med det samme og rører som en helvet, eller rører du inn litt og litt? Førstnevnte teknikk har fungert best for meg, mens den andre har gitt veldig ujevn temperatur.
 
Heisan.
Noe du bør prøve er å forvarme meskekaret ditt da det stjeler nok en del temperatur for å varme opp isolasjonen.
Om du foreksmpel dumper 5+ liter kokende vann oppi karet å setter på lokket så vil du forvarme, å meske temperaturen vil bli jevnere.
 
Flere gode tips her. Synes kjøleboksene har fungert veldig flott til enstegsmesking:
- Fyll opp godt med kokende vann (vannkoker og eller kjele), så du får forvarmet boksen i 10 minutter
- Fyll etter til du får ønsket volum, og en temperatur på ca 7 grader over ønsket mesketemperatur (vil variere litt mellom ulike oppsett, men sjelden mye mer enn 1 grad +/-)
- Selv synes jeg det er greit å røre inn maltet litt og litt, for å unngå klumper

Jeg rørte godt, og målte temperaturen midt inne i mesken hver gang.
Brukte en UT-200, så temperaturen kunne vises hele tiden uten å måtte åpne karet.
 
Lars... :ilike:
Jeg også tror det er viktig å ikke åpne lokket for å sjekke i tide og utide....
Jeg har stc-1000 isteden for ut 200.
Igloo kjøleboks. Stabil temperatur med det, men som sagt.... Lokket på under hele mesketiden. :)
 
Du sa også at ølet ble godt. Det er det viktigste! Selv en del større bryggerier har relativt ujevn temperatur i  mesken. Har f.eks. observert forskjeller på så mye som tre grader på ulike steder i mesken hos Nøgne Ø.

Da jeg brukte kjølebager, pleide jeg ikke å forvarme, men jeg varmet meskevannet opp til det holdt 9 °C høyere temp enn ønsket mesketemperatur.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
Da jeg brukte kjølebager, pleide jeg ikke å forvarme, men jeg varmet meskevannet opp til det holdt 9 °C høyere temp enn ønsket mesketemperatur.
Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Eg har brukt løysinga med to plastgjæringskar frå Europris sett i kvarandre, og med isolasjon på utsida. Også eg har vore tvungen til å halde 9 °C høgare temperatur på meskevatnet enn ønska mesketemp.
 
Kommer vel også an på temperaturen  i maltet, om den er oppbevart i romtemperatur (20 grader) eller en utebod  (0 grader)
bruker Beersmith og det fungerer helt fint viss man tar med  malt-temperaturen.
 
Brede skrev:
Kommer vel også an på temperaturen  i maltet, om den er oppbevart i romtemperatur (20 grader) eller en utebod  (0 grader)
bruker Beersmith og det fungerer helt fint viss man tar med  malt-temperaturen.

Godt poeng, jeg har hatt ca romtemperatur (16-20 grader) når jeg bruker 7 grader over.
Om det da skulle være avvik, rører og venter 10min før jeg kontrollerer det igjen, og vurderer da eventuelle justeringer.
Brukte fast 3liter vann per kg malt.
 
Jeg mesker i Europris kjøleboks med alu folie mellom lokk og boks. Varmer opp vannet til ca 75 grader før jeg hiver det oppi mesketanken, for så å hive oppi all malten og blande godt ut. Da havner jeg som regel på 66-67 grader.
 
Takk for god respons og mange gode tips!

Jeg tror jeg skal forsøke meg med litt genrelle temperaturer fra denne tråden og sunn fornuft neste gang. Jeg mesker stort sett med romtemperert malt og på kjøkkenet, men har kanskje vært sløv med å forvarme tanken. Jeg har også tilsatt litt og litt med røring i mellom, etter anbefaling fra en eller annen litteratur.

Nå skal det sies at det var første gang jeg forsøkte meg med innmesk, som kanskje kan ha komplisert tingene litt.

Gahr: Det virker ikke som om problemet er like stort i hjemmebryggmiljøet? Er det fordi det er mer vanlig i større tanker, eller er det fordi vi hjemmebryggere måler en gang ett sted og som regel nøyer oss med det?

Lars: Jeg har hørt at man helst skal tilsette vannet til malten og ikke motsatt. Men det har kanskje ikke så mye å si?
 
Kristian L skrev:
Gahr: Det virker ikke som om problemet er like stort i hjemmebryggmiljøet? Er det fordi det er mer vanlig i større tanker, eller er det fordi vi hjemmebryggere måler en gang ett sted og som regel nøyer oss med det?

Generelt sett tror jeg ikke det er et spesielt stort problem i kommersielle bryggerier, særlig ikke i de store, som har utstyr og rutiner som muliggjør ganske nøyaktig kontroll. Hos de mindre aktørene, hvor utstyret er mer primitivt, vil nok forskjellene være større, men jeg tror ikke det kan sees på som et videre stort problem. Og det er egentlig poenget mitt. Slapp av, nyt bryggingen, og så lenge mesketemeraturen er så nogenlunde, vil ølet bli bra. Det er gjæringen som teller mest, uansett. Som du er inne på, er nok ikke alle hjemmebryggere så nøye med målingene av mesketemperaturen heller, men etter min mening er det altså ikke så farlig. Jeg tenker egentlig på mesketemperaturer i tre nivåer; lav temp: under 65 °C, middels: 65-67 °C, høy temp: over 67 °C. Dette har i alle fall fungert bra i mitt oppsett.


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Har du ikke rett temperatur i mesken, flytt termometeret.

    - Visdomsord hørt på en bryggeripub i nærheta.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 
gustavf skrev:
Har du ikke rett temperatur i mesken, flytt termometeret.

    - Visdomsord hørt på en bryggeripub i nærheta.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Haha, meget bra! I praksis funker det godt også.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Gahr skrev:
gustavf skrev:
Har du ikke rett temperatur i mesken, flytt termometeret.

     - Visdomsord hørt på en bryggeripub i nærheta.

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk

Haha, meget bra! I praksis funker det godt også.:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Sikkert. Men det er litt kjedelig å få en for tynn øl dersom ein bommar med eit par grader, i alle fall der temperaturen i heile mesken er for lav. Men med erfaring så veit en kor varmt det skal vere på målepunktet i mesken for å nå den temperaturen en ønsker på ølet sitt.
På fredag brygga eg forresten med BIAB i 20-liters stålgryte frå Coop. Temperaturforskjellen i mesken var ca 0,5 grad.
 
Oppfølging av denne: I dag ga jeg opp stegmeskingen, og brukte ett steg. Jeg forvarmet meskekaret, tømte det, og tilsatte ønsket mengde vann til rett temperatur. Viste seg at temperaturen sank med 5 grader fra kjelen til meskekaret. Ikke rart det har vært problemer!

Etter å ha byttet ut en del av vannet med kokende vann fikk jeg rett temperatur og tilsatte malten. Etter litt omstendig røring (uten å oksidere for mye, forhåpentligvis) og 10 minutter var temperaturen både rett og forholdsvis jevn i hele mesken.

Med litt eksperimentering tror jeg at jeg skal få til flere steg også. Må bare ta høyde for å tilsette varmere vann enn jeg tror og heller justere litt etterhvert.
 
Oksidering av mesken høres helt usannsynlig ut....
Hvordan taper du 5 grader fra hlt til mesken? Hvordan overføres vannet?
 
Overfører med et 5-liters mål. Jeg ser for meg at oppvarmingen av meskekaret ikke er godt nok når jeg bare bruker 3-4 liter, og at jeg taper en del varme inn i veggen på meskekaret.

Jeg tror jeg bare skal justere og gå ut i fra at dette, som så mye annet i kjemi og brygging, har magiske årsaker.
 
Hvorfor ikke tappe vann som er gankse mye for varmt i mesketanken 6-8C), og la temperaturen synke ned til rett temp i mesketanken? Det er slik vi gjør det. Blir veldig lett å treffe rett temp, bruker å røre med betongblanderen for å få temperaturen ned.
 
Tilbake
Topp