Uklar pils med WLP800

ErikG

 
Jeg har et nybegynnerspørsmål angående en pils jeg lagde for en tid siden. Den har nå stått på flasker i kjøleskap på 2'c. i 3 uker. Problemet mitt er at jeg ikke synes den klarner! Det er lite bunnfall i flaska, og pilsen er blakk. Den smaker uferdig, men ikke fæl på noen måte. Mangler jeg bare tålmodighet?

Litt info:
Laget på utelukkende pilsnermalt, stegmesket (men har ikke stegene for hånden nå), kokt 90 min, Saaz humle, gjæret med WLP800. Pitchet en oppsteppet starter laget ihht. mr. malty og wyeasts kalkulator. Kanskje noe underpitchet. Ingen gjærnæring. Pitchet dessverre på 20'c. Deretter kjeller på ca. 13'c. i 4 uker. Frisk gjæring med kräusen og det hele. Da jeg tok den opp fra kjelleren la jeg merke til at bunnfallet blandet seg med pilsen utrolig lett, uansett hvor varsom jeg var. Jeg lot den derfor stå i romtemp (20'c.) i to dager før tapping på flasker, for at den skulle få roe seg litt. Det kan vel kanskje kalles en tilfeldig diacetyl-rest. Tilsatte sukkerlake i rent kar (6gr./l.) og tappet derfra over på flasker for kondisjonering i romtemp i 14 dager. Satte flaskene så i kjøleskap.

Vil den klarne med tiden, og bli knakende god etter f.eks. 2 mnd.?

Jeg beklager å poste en type "plopper ikke i gjærlåsen"-tråd, men kanskje kan det være av interesse for flere ferske lagerbryggere?
 
Etter min mening for høy temperatur ved både pitching og gjæring. Noen bryggerier gjærer ved 12-13 grader, men de har store tanker som gir større trykk. Klarer du ikke å kjøle ned til 8 grader er det bedre å sette vørteren til kjøling og vente med å pitche/oksygenere. Du øker imidlertid infeksjonsfaren noe med denne metoden.

Gjærnæring er lurt! Bedre å overpitche enn omvendt.. Tilsatte du nok oksygen? Undergjæret trenger optimalt 14-16 ppm og da må du bruke rent oksygen.

Blir sikkert en grei litt fruktig pilsner etter 8-12 ukers lagring.
 
for lite informasjon. Tørrhumlet du. Hvis du tar en flaske ut av skapet. Klarner ølet ved oppvarming.
å pitche ved 20 grader er ikke anbefalt. Men gjort er gjort. Ølet blir nok godt, dog ikke typeriktig. Tror ikke dette har påvirket klarheten i ølet.
mvh
bårdd
 
Nei, ølet er ikke tørrhumlet og jeg er usikker på om det er kjøletåke, men takk for tipset.

Angående temperatur og gjærnæring har du nok helt rett. Oksygenet også, men jeg er på en måte ikke kommet til oksygen ennå. Jeg pleier å la den avkjølte vørteren sildre fra kranen ned i gjæringskaret, slik at det skummer godt, og har vel tenkt at det gir brukbart resultat. Hvordan gjør andre bryggere uten oksygenflaske dette?

Jeg brukte for øvrig ikke Irish Moss heller. Men nå er både det og gjærnæring fast takst. Vil mangelen på Irish Moss, inoptimale forhold for gjæra (gjærnæring), samt litt høy temperatur jevnt over kunne forklare saken?
 
Nå var mitt svar ikke rettet mot uklarheten, men smaken :)

Når det gjelder klarhet så bruker jeg selv Irish Moss i kjelen og Isinglass ved fating/flasking. Dette hjelper mye.

Lang lagring ved lav temperatur gjør også mye med klarheten. Skal du ha helt klar pils må du nesten filtrere, men det gjør jeg sjelden da det tar litt av smaken og er litt mye styr...

Teknikken med få inn oksygen i vørteren som du bruker er fin den, men for å komme over 8 ppm er det kun rent oksygen som hjelper. Klarer du ikke å kjøle nok ned til å pitche umiddelbart etter tapping til gjæringskar, og derfor velger å kjøle ned vørteren over natten, må du få inn oksygen med andre metoder enn den du bruker.

Husk at det er best for gjæren å holde samme temperatur som vørter ved pitching!
 
Tilbake
Topp