Uklart øl etter filtrering.

Jeg fikk meg et filterhus med 5 mikron filterinnsats fra Petit. Gjæringa var ferdig og dunken hadde stått et par uker etter det, så jeg tenkte at filtreringa skulle forkorte klaringsprosessen, men den gang ei. Det var uklart også etter to gangers filtrering. I en gammel tråd fra 2009 fant jeg dette: "Filtrering foregår etter modning og naturlig klarning, et grumset øl vil være uklart etter filtrering."  Hm...  Kan noen utdype dette litt. Hvis ølet er klart, hvorfor skal man filtrere da?

Tror du må ned mot 1 mikron filter for å få et helt klart øl. Eller tiden til hjelp så blir det klart.

5 micro slipper gjennom gjær hvis det er litt trykk på, er ølet infisert hjelper ikke filtrering, vil du ta kjøletåke så må ølet være kaldt under filtrering og filteret må vel gjerne helst være litt under 1 micro.

Edit:
Ikke minst så må filteret mot huset være tett og trykket moderat.

Brede skrev:
Tror du må ned mot 1 mikron filter for å få et helt klart øl. Eller tiden til hjelp så blir det klart.

--
Hvor kjøper man lettest og rineligst 1 eller 0.5 micron 10" filter? Ebay sender ikke til Norge :(

Tilbake
Topp