Ukokt Vørter!! Blir det bra??

Mange her i bygda bryggar "kønnjøl" på gamlemåten utan å koke vørteren. Ølet blir meir enn drikkandes (om enn ikkje slik eg ønskjer øla mine), men haldbarheita varierer frå brygg til brygg. Ergo trur eg ikkje ein bør tenkje på lagring meir enn 4 - 8 veker. Men enkelte likar jo litt "sjølvgjæra" øl.

Takk for linken!  Forløbig ser det ut som at ølet klarer seg bra.  Syrligheten er der, men har også endel trippel aroma over seg, samt aroma fra Hveteølet.  Alt i alt et interesant prosjekt, jeg har latt fatet stå ute i kulda, og har vært nede i -3 grader.  Jeg skal få det lagret i en mørk og kald kjeller (+5 grader) til sommeren, så får vi se hvordan ølet utvikler seg.  Kanskje det blir surøl??  Videre har jeg tatt endel over på flasker for å følge utviklingen fremover...  to be continued...

På våre kanter kokte man ikke vørter i "gamledager". Det er et nyere påfunn egentlig, for protein var for verdifullt til å koke bort og helle i sluken for et sultent og fattig bondefolk. Jeg skal ikke holde noen lang avhandling, men utenom risikoen for villgjær så er det eneste som skjer at ølet blir veldig uklart, og får en liten bismak av gamledager.

Nå har jeg gjort en "prøvesmak" av Brygget,,, og smaksopplevelsen er anderledes nå enn for en måned siden.  Jeg synes det syrlige er mer avdempet.  Definitivt ikke mye Lacto der. Det er en mer fremtredende maltsødme i ølet nå synes jeg.  Videre har den "Trippel" smak over seg.  (Har sammenlignet med Kinn's  "Bøvelen".)  Ølet er grumsete selfølgelig, men det synes jeg det skal være.  Alt i alt ser det ut som at den utvikler seg den rette vegen. Mitt inntrykk så langt er at det ikke vil utvikle seg til surøl.  Lover godt!!  Neste flaske åpnes om en måned eller to

Avhengig av hvor langt brygget har gjæret ned kan det ha kommet over alkoholterskelen for lactobacillus (ca 8%). Ellers høres det ut som om det vil fortsette å utvikle seg i positiv retning. Planlegger å gjøre en no-boil øl selv en gang i ikke alt for fjern fremtid, men da ønsker jeg aktivitet fra lactobacillus :)

Tilbake
Topp