Ultra-gjæring?

Hei, fra avdelinga med nybegynnerfuckups kommer denne:

Vi satte en batch American Amber Ale http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-american-amber-ale-50l i dag, og vi kjøpte i tillegg en boks med Wyeast Beer Nutrient Blend. Lang historie kort, en overivrig brygger leste ikke så nøye på bruksanvisningen, så han heiv like godt oppi hele boksen (42.5gr) med Beer Nutrient, og ikke den ene teskjeen (4.4gr) vi skulle tilsette iflg bruksanvisningen.

Hva kan jeg forvente, hva kan/må jeg gjøre, er vi fucka, og kommer bryggerommet mitt til å bli et inferno av bryggeskum og gjær?

Vi fylte 24 og 25L på hvert av de billigste bryggselv-gjæringsfatene, og jeg har også tidligere blåst ut gjæringslåsene under stormgjæring. Jeg skjønner at jeg burde ha lokket på gløtt, men burde jeg ha en liten glippe, eller legge hele lokket litt løst oppå?
 
Bare la hele lokket ligge løst på til gjæringen har roet seg, 3-7 dager eller noe sånt. Du trenger ikke gjærlås heller, en foliebit over hullet holder.

Tror ikke dere vil merke noe voldsomt mye kraftigere gjæring enn vanlig. Men, erfaringsgrunnlaget er tynt. Har ikke hørt om noen som har gjort akkurat dette før.
 
Takk for betryggelser, som nybakt bryggepappa er jo infeksjon og katastrofer det første man tenker på når noe går galt!

(Kan du forresten utdype litt om det med sink, vil denne ølen ha mer sink enn vanlig, hvordan funker det isf?)

Isf kan jeg jo reklamere med "Øl med sinktilskudd!"
 
Mylar skrev:
(Kan du forresten utdype litt om det med sink, vil denne ølen ha mer sink enn vanlig, hvordan funker det isf?)

Det er nok litt sink i gjærnæringen, og du har jo brukt ganske mye gjærnæring ;D Det var ment som en spøk ;)
 
Tilbake
Topp