Underlet? Er det det det heter?

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Noen som har erfaring med dette??
Jeg brygger i en 3 kjele HERMS bryggeri og ser mange gjør dette i USA.
Hvis jeg ikke har tatt feil er det at man heller maltet i kjelen og pumper vann inn i bunnen av kjelen.
Noe å tenke på?

Noen som har erfaring med dette??
Jeg brygger i en 3 kjele HERMS bryggeri og ser mange gjør dette i USA.
Hvis jeg ikke har tatt feil er det at man heller maltet i kjelen og pumper vann inn i bunnen av kjelen.
Noe å tenke på?

Bare hvis du er opptatt av oksygenopptak i vannet. «underlet». Tror det er preteriumsform, litt usikker dog.

sant,men kan gjøre det ute og gå inn i bryggerommet med maltet i kjelen, he he.
du vil ikke anbefale det eller?

Vil ikke anbefale imot iallefall. Såvidt jeg vet er det bare godt å fukte maltet før mesking. Men hvis det er nevneverdig utslagsgivende i et hjemmebryggeri tviler jeg på.

Hvis det du vil gjøre hjelper mot støv så gjør det. Hvis du ikke kverner hjemme så har det ingenting å si på kverningen iallefall, siden denne ble gjort i butikken.

Får prøve det en gang. Bare å prøve seg fram. Noen tips å tenke på eller??

Tja. Jeg gjør det på runde to i en herrmann-verfahren i hefene mine. Det jeg har lagt merke til da er at man må vite hvor mye vann som IKKE kommer med til meskekjelen. Med andre ord så bør du øve på det en gang før du faktisk gjør det.

Dersom du har en måte å måle volum i meskekjelen på så er det jo bare å varme opp for mye vann og overføre det du trenger.

Jeg pleier å gjøre det slik. Bare fordi jeg har en formening om at det er mest praktisk. Setter i falskbunn, heller alt korn oppi, så fyller jeg vann med "strike temperatur" via "ut" kranen, har da pick up installert. Dette fungerer helt fint så lenge du har pumpe.Stort sett samme opplegg som @Staro her over. Skal visstnok få mindre mel-baller på å gjøre det på den måten. Eneste utfordringen jeg har hatt er at jeg slet med å beregne hvor mye vann jeg startet med, da sikterøret i meske-gryten min da blir vann med korn. Men så lenge du vet hvor mye du pumper over er ikke det noe problem.

Jeg pleier å gjøre det slik. Bare fordi jeg har en formening om at det er mest praktisk. Setter i falskbunn, heller alt korn oppi, så fyller jeg vann med "strike temperatur" via "ut" kranen, har da pick up installert. Dette fungerer helt fint så lenge du har pumpe.Stort sett samme opplegg som @Staro her over. Skal visstnok få mindre mel-baller på å gjøre det på den måten. Eneste utfordringen jeg har hatt er at jeg slet med å beregne hvor mye vann jeg startet med, da sikterøret i meske-gryten min da blir vann med korn. Men så lenge du vet hvor mye du pumper over er ikke det noe problem.

Begynner du meskingen lavt får du færre melballer. Mesker du inn ved sakk-temp får du flere. Underlet hjelper en del, men jeg vil si at temp på strikevannet er nesten like viktig det og.

Tilbake
Topp