Usmak av lakris

Jeg tror det først og fremst er en synergieffekt av både humle og malt. Synes ikke det stemmer for min del at malt alene gir lakris. Jeg har som regel kun tenkt lakris når jeg har drukket mørke øl med mye humle.

Gonzo Porter er tørrhumlet med store mengder Cascade, mens Nøgne Porter er nokså sparsommelige med humle
ingen av de humlingene skulle tilsi lakris, men det er de to ølla jeg tenker på når jeg hører lakris aroma

Hmm, jeg har aldri tenkt lakris i Nøgne Ø Porter. Det jeg mente med synergieffekt var at hverken humla eller malten i seg selv smaker lakris, men at kombinasjonen kan gi den assosiasjonen. Altså tropisk humlearoma i kombinasjon med bestemte maltpreg. Da gir det i så fall mening for Gonzo Porter sin del (som jeg ikke har smakt). Var bare en teori. :)

Cascade kan vel ikke beskrives som lakris
nei, jeg mener nå at lakris kommer fra mørk malt og kun det

Jeg laget Bresjnev to ganger, med kaldbrgget svart malt. Mener det fungerte bra for å få mildere brent smak, men det var delvis for å få plass til mer korn i speidelen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Flasket en Munich Dunkel i helga. 4KG Munichmalt, 1KG Hvetemalt, 100G Sjokohvete. Saaz og Herbrucker som humle pluss wlp830. Denne har ganske mye lakrissmak, regner med det roer seg når den får stå noen uker, den er tross alt ikke ferdigkarbonert enda.... Men, trur dere det er sjokohveten eller munich malt som gir lakrispreg i denne? Er ikke veldig fan av den smaken...

Tilbake
Topp