Usmak i øl

Sender mer en gjerne en smaksprøve, hadde vært gøy å hørt hva du mener. Litt ferske på dette, hvordan sander vi en pm? Det samme som å starte en privat samtale?

Klikk på konvolutt-symbolet øverst på sida her:). Der får du opp en varsel-markering, også, når du har mottatt en PM.

Jeg sender dere en, så ser dere:).
 
Sist redigert:
Mange spørsmål her på en gang nå. Har i tillegg til dette med vannjustering begynt med gjærstarter for første gang. Har satt en starter på wlp 067. 1 pakke wlp 067, 2,8 liter vørter med sg 1,040. Ferdig utgjæret i dag, og har nå tatt av 0,8 liter til neste brygg,og har da igjen 2 stk 1 liter glass stående i kjøleskapet til flokkulering for bruk i morgendagens neipa. Planen er å ta de to en enlitersglassene ut av kjøleskapet imorgentidlig og la dem romtempereres mens jeg brygger. Dekandere av den oppbrukte vørter i glassene for så å tilsette vørter når denne er nedkjølt fra det nye brygget for å få gjæren til å starte opp igjen før jeg pitcher. Høres dette ut som en god plan ?

La gjæren stå som den står i glassene i kjøleskapet fram til du skal tilsette den. Det er ingen grunn til å la gjæren varme seg opp til romtemperatur. Hell av nesten alt starterølet, men behold nok til å få blandet ut gjæren så den blir flytende. Den vesle skvetten med starterøl vil ikke ha noe å si for smaken på ølet dere brygger.

Hvis du lurer på hvort trygt rådet om å tilsette kjøleskapkald gjær er, så kan jeg referere til John Palmer i How to Brew (ei bok jeg varmt anbefaler til alle - sjøl om du aldri skal stole 100% på noe, så er det en av de bedre kildene til bryggekunnskap, og den er innholdsrik), og til folka fra Imperial Yeast (den klart beste gjærprodusenten etter min erfaring), som skriver på pakningene at gjæren skal tilsettes kald. Jeg tilsetter alltid gjæren kald, og har aldri opplevd noe problem med det.
 
Har calsium chlorid i flytende form , 33% oppløsning. Hvor mange milliliter av denne er tilsvarende 2 - 3 teskjeer i pulverform? Har brukt 15 milliliter i meskevannet, blir dette noenlunde rett ? Ph i mesk etter 20 minutters mesking er 5,4.
 
Sist redigert:
Har calsium chlorid i flytende form , 33% oppløsning. Hvor mange milliliter av denne er tilsvarende 2 - 3 teskjeer i pulverform? Har brukt 15 milliliter i meskevannet, blir dette noenlunde rett ? Ph i mesk etter 20 minutters mesking er 5,4.

Det er vel vektprosent, så om du deler vekta av oppløsninga på 3, skulle du få vekta av tørt kalsiumklorid. Og jeg regner at ei teskje veier 4 gram. Da skulle 12 gram (dvs. 12 milliliter?) tilsvare 1 ts.

Kjekt om noen kan verifisere eller rette dette. Det er hjemmesnekra naturfagtenkning - og et godt stykke unna min fagkrets:p.

Jeg regner forøvrig at 1 ts kalsiumklorid i 40 liter vann gir 26 ppm kalsium og 46 ppm klorid. 1 ts kalsiumsulfat gir 23 ppm kalsium og 57 ppm sulfat. (Dette blir ca.-tall, siden måling med teskje er nokså unøyaktig. Men så er det heller ikke noe poeng i å treffe disse tallene nøyaktig.)
 
Sist redigert:
Takker :) Tenkte på samme måten som Finn.. Veide en teskje med calsiumsulfat i pulverform og dette veide ca 3 gram. 2 - 3 teskjeer som anbefalte å bruke regnet jeg da med tilsvarte ca 7,5 gram. 15 milliliter 33% oppløsning skulle da tilsvare ca 5 gram pulver. Fikk litt noia når jeg leste innlegget til Loebrygg, 4 gram pr teskje blir 8 - 12 gram. Tilsatte 10 milliliter ekstra :) Skal kanskje være i nærheten av 10 gram da :)
 
Fikk litt noia når jeg leste innlegget til Loebrygg, 4 gram pr teskje blir 8 - 12 gram.

Den skjønte jeg ikke helt 1 ts (5 ml) CaCl 33% blir 2 g
eller 2,15 for å være nøyaktig

Chemical and physical properties Appearance : clear colourless liquid Colour : < 20 Hazen Calcium chloride content : > 33% (w/w) / > 430 g/l Relative density (at 20°C) : 1,325 - 1,335 kg/l Acidity : 1,0 ± 0,5 M

Kalsiumklorid ( Calcium Chloride ) flytende 33%

det greieste er bare å tenke at det er 43% (w/v)
 
Ser at her er det gode muligheter for å gå på en smell :)

Jeg har tenkt på denne måten : Finn anslår at en teskje med calsiumchlorid i pulverform inneholder 4 gram. Anbefalt tilsetning er 2-3 teskjeer, altså 8 til 12 gram pulver. Loebrygg mener å ha lest at 10 ml 33% løsing tilsvarer 4 gram pulver. Jeg tilsatte først 15 ml 33 % løsning i vannet, men fant ut at dette var for lite, og økte tilsetningen til 25 ml 33% løsning. Slik jeg forstår dere så vil dette tilsvare 10 gram calsiumchlorid i pulverform, altså 2-3 av Finn sine teskjeer :)

Kan veldig godt være at det er noe her jeg missforstår fullstendig :)

25 milliliter Calsiumchlorid 33% løsning veier på min vekt 29,7 gram. Dette skulle gi en egenvekt på ca 1,2 , altså ca 20% tyngre enn vann som loebrygg er inne på :)
 
Sist redigert:
Ser at her er det gode muligheter for å gå på en smell :)

Jeg har tenkt på denne måten : Finn anslår at en teskje med calsiumchlorid i pulverform inneholder 4 gram. Anbefalt tilsetning er 2-3 teskjeer, altså 8 til 12 gram pulver. Loebrygg mener å ha lest at 10 ml 33% løsing tilsvarer 4 gram pulver. Jeg tilsatte først 15 ml 33 % løsning i vannet, men fant ut at dette var for lite, og økte tilsetningen til 25 ml 33% løsning. Slik jeg forstår dere så vil dette tilsvare 10 gram calsiumchlorid i pulverform, altså 2-3 av Finn sine teskjeer :)

Kan veldig godt være at det er noe her jeg missforstår fullstendig :)

25 milliliter Calsiumchlorid 33% løsning veier på min vekt 29,7 gram. Dette skulle gi en egenvekt på ca 1,2 , altså ca 20% tyngre enn vann som loebrygg er inne på :)

20-30 milliter skulle tilsvare 8-12 gram/2-3ts dersom de forutsetningene vi har lagt til grunn her, stemmer. (Jeg stoler på Hans Christian aka @loebrygg:). Han er god på sånt.) Og det stemmer så vidt jeg kan forstå med det du har gjort:).

Altså: Du har nå solid grunn under føttene, og kan betros framtidige vannjusteringsoppgaver uten frykt for skandaler;).
 
25 milliliter Calsiumchlorid 33% løsning veier på min vekt 29,7 gram. Dette skulle gi en egenvekt på ca 1,2 , altså ca 20% tyngre enn vann som loebrygg er inne på :)

Netopp, 33% * 1,2 = 39,6 g
men hvordan det skulle gi "usmak" ser jeg ikke, men nå har jeg ikke lest hele tråden
 
Takk for tilliten Finn, men tror det er altfor tidlig å betro meg noe som helst når det gjelder brygging, her er det mye å lære :) Kjekt at ting stemte til slutt.
Loebrygg : Takk for oppklaringer , til stor hjelp. Håper inderlig ikke at det vi gjør nå fører til usmak:) Vi brygger nå for første gang med ett annet vann enn det vi tidligere har brukt. Prøver å brygge noen omganger med IPA/NEIPA for å se om vann fra elven gir ett bedre brygg enn vann fra borehull som vi tidligere har benyttet. Mistenker at vannet fra borehullet er litt spesielt da det både har høy ph og tildels høy GH. (ph 9,4 og mellom 5 og 10 GH)
Har i tillegg en del nedlagte gruver i nærområdet hvor det ble utvunnet både mangan og kobber. Mye kan også tyde på at berggrunnen her er jernrik. Teorien er at vannet vi har brukt tidligere har ført til den usmaken vi kjenner på lyse øl. Mørke øl bli bra synes vi selv da :)
Har ikke brukt vannjustering tidligere når vi har brygget med vann fra borehullet.
 
Takk for tilliten Finn, men tror det er altfor tidlig å betro meg noe som helst når det gjelder brygging, her er det mye å lære :) Kjekt at ting stemte til slutt.
Loebrygg : Takk for oppklaringer , til stor hjelp. Håper inderlig ikke at det vi gjør nå fører til usmak:) Vi brygger nå for første gang med ett annet vann enn det vi tidligere har brukt. Prøver å brygge noen omganger med IPA/NEIPA for å se om vann fra elven gir ett bedre brygg enn vann fra borehull som vi tidligere har benyttet. Mistenker at vannet fra borehullet er litt spesielt da det både har høy ph og tildels høy GH. (ph 9,4 og mellom 5 og 10 GH)
Har i tillegg en del nedlagte gruver i nærområdet hvor det ble utvunnet både mangan og kobber. Mye kan også tyde på at berggrunnen her er jernrik. Teorien er at vannet vi har brukt tidligere har ført til den usmaken vi kjenner på lyse øl. Mørke øl bli bra synes vi selv da :)
Har ikke brukt vannjustering tidligere når vi har brygget med vann fra borehullet.

Det fine med brygginga er at du aldri blir utlært. Jeg har holdt på ganske intenst i fem år, og kjenner meg egentlig på mange måter fremdeles som nybegynner - sjøl om det er mye jeg veit jeg kan. Det er bare så veldig mye jeg ikke kan, og i alle fall ikke er sikker på.

Vannanalyse av brønnvannet vil dere nok ha nytte av. Jeg veit ikke hvem det er best å henvende seg til, men kjapp googling brakte opp dette, som et eksempel bare: Drikkevannsanalyser

"Folkehelsepakken" der gir dere info om en del, men i tillegg ville det være greit å få datat på sulfat, klorid og karbonat. Og et eget tall på alkalinitet, også. Jeg ville sjekka litt rundt, og bedt om priser etc..
 
jeg føler at jeg kan en del
selvfølgelig er det fortsatt mye man ikke vet, men jeg føler det blir vanskelig å finne ny kunskap på nett

Vi som ikke har de grunnkunnskapene (fysikk, kjemi, biologi) som trengs for å lese forskningsrapporter og den tunge faglitteraturen, er prisgitt formidlere - både på nett og i bøker. Og der ser vi ofte at det er et slags lukka kretsløp der de samme kunnskapene går i sirkel. Det er ofte temmelig frustrerende. Jeg sitter med spørsmål som det rett og slett ikke finnes gode svar på der ute. Og jeg opplever at det ikke alltid er så bra det som kommer fra folk som man egentlig burde kunne forutsette var solide.

Men til @DagHelge: Det finnes mye godt. Og et solid råd mener jeg er å skaffe noen bøker; ikke bare rot rundt på nettet. Palmers How to Brew er veldig givende - sjøl om Palmer ikke er Gud! Hvilket leder til råd nr. 2: Vær klar over at veldig mye som presenteres som sikker kunnskap kanskje ikke alltid er det. Særlig litt eldre kilder skal leses kritisk.
 
Tilbake
Topp