Utålmodige nordmenn vs treige amerikanere

Har lest litt rundt på homebrewtalk.com når det skjer for lite her og har lagt merke til at amerikanere bruker utrolig lang tid på å lage øl i forhold til det som anbefales her. Selv hvis man ikke bruker sekundær (som jo mange der gjør og tar enda lenger tid), så ser det ut som de fleste anbefaler minst 3 uker i primær og 3 uker på karbonering, i motsetning til 2+2 som de fleste her snakker om.

Er amerikanerne bare litt treige til å oppdage hvor raskt prosessene går eller er det nordmenn som er utålmodige?
 
Kjetil S skrev:
Kanskje fordi de brygger så mye Imperial Stout og DIPA der borte.

det kan jo være, virker som de liker å lage litt mer ekstreme og sære ting der borte. men de anbefaler jo det for alle øltyper.

har sett noe de kaller 1+2+3, 1 uke primær, 2 uker sekundær og 3 uker karbonering.
Skjønner ikke at de har tålmodighet til slikt
 
Jeg skjønner ikke at de insisterer på å sekundærgjære. Og når jeg er ferdig med å undre meg over det, så skjønner jeg meg ikke på at mer enn to uker skal være vanlig å anbefale.

På flaske så bruekr jeg å tappe ei blank flaske og sette denne synlig. Når gjæren har bunnfelt i denne og ølet er klart, så begynner jeg som regel å smake.
 
Amerikanaren er eit vanedyr. Har han først funne noko som virkar er det gjerne "einaste måten" å gje(æ)re ting på. Det var kansje å dra alle over ein kam, men det visar seg igjen på menge ting. Bil feks.

Føler den "norske" standarden med 14 dagar for ale utan omstikking, for så å flaske/fate er enkelt, og i dei aller fleste tilfeller godt nok. Så lenge ein ikkje driv med pasteurisering el.l vil jo prosessen, eller modninga fortsette. Om ein tappar på cornelius eller flasker skjer det prosessar i ølet, ein treng ikkje tappe om på gjæringsdunk og kalle det for sekundærgjæring eller modning av den grunn.
 
Nå kommer vel den "norske" standarden med 14 dager primærgjæring også fra USA, som de fleste andre ideer omkring moderne hjemmebrygging. Ideen om én uke på primær for deretter å stikke om til sekundær ble vel popularisert av Charlie Papazian, mens "14-dagersregelen" vel først og fremst har blitt kringkastet av Jamil Zainasheff. Ikke at noen av dem egenlig oppfant disse metodene. The pros and cons of sekundærgjæring på separat kar har vært diskutert her  før, men det koker vel ned til at det som virker virker. Nesten alle veier fører til Rom.
 
Gahr skrev:
mens "14-dagersregelen" vel først og fremst har blitt kringkastet av Jamil Zainasheff. Ikke at noen av dem egenlig oppfant disse metodene.

Ingen tvil om at amerikanarane har lært oss mykje, også innan brygging. Jamil er tilogmed pro metrisk, noko den jevne amerikanar definitivt ikkje er.
 
Lars B. skrev:
Forstår heller ikke deres fascinasjon for å gjære i disse glasskarene.
De har vel ikke forstått hva glass er enda.. :)

Ok, glass er fint, lett å rengjøre.. men også utrolig lett å knuse.. :(
 
Glass er også 100% lufttett, noe plastbøttene ikke er. Når de da er glad i lange sekundærtider, eller lengre lagring, så er glass nesten et must.
 
Shea-Arne skrev:
Glass er også 100% lufttett, noe plastbøttene ikke er. Når de da er glad i lange sekundærtider, eller lengre lagring, så er glass nesten et must.

Jo, men det finnes også stålkar, de er vel også passe tette, men prisen blir jo noe helt annet, men mye tryggere for liv og helse..
 
Tenker du en sånn "konisk" gjæringstank? De er ihvertfall ganske snasent! :) Er kanskje verd et forsøk å overtale kjerringa å få en sånn i hus, spesielt hvis det er snakk og liv og helse! hehe!

Men, hvordan har guttene her som har kjøpt "better bottle" følt om det i forhold til glass carboyene. Er enig at glass er skummelt. Både tunge og skjør, dårlig kombinasjon.
 
Shea-Arne skrev:
Men, hvordan har guttene her som har kjøpt "better bottle" følt om det i forhold til glass carboyene. Er enig at glass er skummelt. Både tunge og skjør, dårlig kombinasjon.

Hvis man kombinerer det med øl også blir det fort katastrofe.
 
Shea-Arne skrev:
Tenker du en sånn "konisk" gjæringstank? De er ihvertfall ganske snasent! :) Er kanskje verd et forsøk å overtale kjerringa å få en sånn i hus, spesielt hvis det er snakk og liv og helse! hehe!

I butikken til Vin&Bar/Bryggeland så har de en liten konisk stående nå, husker ikke hvor mange liter den er på, men størrelsen på den er helt fin til å ha ståeende i stua.
Likte ikke helt lokket på den, men det kan sikkert byttes eller erstattes med noe annet, tror ikke man kan få trykk på dette.
Koster vel ca 5000 tror jeg, hadde man bare fått bra temperaturkontroll på en slik så hadde det jo vært en fin investering.

Moorebeer sine er vel også temmelig bra, men har ikke regnet noe på hva de koster over hit enda, mener Petit (og Bryggselv tror jeg?) har antydet at de kanskje får noe i sitt utvalg ettervert, så det kan bli spennende framover.
 
Tilbake
Topp