Har ikke regnet % da jeg ikke har fyrt i gang beersmith enda. Men av 25l ølsettene vi brygger så havner vi på 22-25liter. En gang havnet vi på 18l men da hadde vi mye tekniske problemer. Normalen er 22/23liter.
Vil tru det er utbytte av malten han er ute etter.
For min del ligg eg, som Hans Einar på rett i overkant av 70%, med mindre matematikken har forrådt meg.
Skyller kontinuerleg gjennom heile mesken, utanom dei siste 5 minutta. Skyller med 5-8l. etter å heva maltrøyret.
Forskjellige typer malt gir forskjellig utbytte. Typisk potensielt utbytte for pilsner- eller pale malt er i området rundt 300, hvilket vil si at man (teoretisk) ville få en OG på 1.300. Jeg pleier å bruke tallet 296 for pale/pils/vienna/münchenermalt, mest fordi det er det tallet som ble brukt i den første hjemmebrygg-boken jeg kjøpte (Graham Wheeler, Home Brewing). Det viktigsete er ikke hvor stort utbytte du faktisk får, men at det er konsistent, slik at du kan beregne utbytte fra brygg til brygg. Andre malttyper, krystall, sjokolade osv., gir noe lavere utbytte (jeg bruker ca. 268).