Har satt en bayer, med fermentis saflager 34/70. Pitchet den på ca 8,5 grader for 3 dager siden, og ikke noe tegn til plop og dessuten SG er akkurat det samme som da den ble satt dvs 1050 . . .Det er snakk om 21 liter og to pakker som var det som fulgte med dette settet. Har brukt to slike pakker før med en tsjekkisk lager med mye høyere OG før, men da pitchet jeg med litt høyere temp. dvs 12-13 grader. Jeg vet at ting tar tid med undergjær, men er litt foruroliget fordi OG ikke har forrandret seg siden jeg pitchet. Litt i despereasjon har jeg tilsatt en høstet gjær av samme type . . kun en halv dl slurry som er høstet fra forrige batch med samme gjærtype. Den har riktignok stått 3 uker i kjøleskapet, så det kan hende at det er en god del gjærceller som er borte, men i utgangspunktet har jeg altså pitchet "rett" mengde i forhold til hva som er brukt før, altså det som fulgte med i settet.. Jeg har altså brukt denne tørrgjæren som jeg har høstet nå 2 ganger med hell, og uten problem og strålende resultat. Nå altså er jeg litt bekymret for at det ikke har kommet igang. Bør jeg være enda litt mer tolmodig ?