Utfasing av 0,33 l returflakser (Bjørnunger)

Hva i all verden? Er dette riktig vei å gå da?
Jeg er av typen som gjerne tar med meg en gå-pils på min vandring innover mot sentrum en sen kveld, og plasserer den tomme flasken et sted hvor den etter all sannsynlighet blir plukket opp av en som får glede av den.
Det blir det nå slutt på.
 
Hansas nye flasker er allerede i handelen. Jeg spurte Petter Nome om utfasingen av bjørnungene, og her er svaret hans:

Hei selv!

Det stemmer at bjørnungene gradvis vil fases ut, og det har sammenheng med flere ting:
- De siste par tiårene har dert vært massiv overgang til boks for mainstream ølet, boks står nå for ca 85 % av salget i dagligvare, så bjørnungene er uansett en truet art.
- Ølflaskene er det siste som er  igjen av returglass i Norge. Vinmonopolet sluttet med det for mange år siden, mens all annen glassemballasje er uten pant.
- Internasjonal konkurranse og forbrukerønsker gjør at de slitte, tykke glassflasker kommer dårlig ut i forhold til tynnere, nye designflasker.

Miljømessig er dette litt tosidig. Boks kommer godt ut i forhold til returglass, men engangsglass kommer dårligere ut. Men det er altså en emballasjetype på retur, på tross av veksten for småskalabryggerier.

Håper dette var avklarende, bare spør hvis det er mer!
 
Trekker fram ein tidligare tråd då eg fekk ein hyggelig overraskelse for nokon dager siden.

Eg har ein kollega som av og til får nokre flasker med heimalaga øl hjå meg, og han fortalte att
han dreiv med ekstraktbrygging på 80-tallet men det blei ikkje meir for han.
Så no har eg arvet kassene og flaskene han brukte: 3 kasser "murere" 0,7L som fortsatt ein del har orginal etikettene på :)
 
Kristian Johnsson skrev:
Så no har eg arvet kassene og flaskene han brukte: 3 kasser "murere" 0,7L som fortsatt ein del har orginal etikettene på :)

Dette er jo kulturhistorie, nesten for ille å fjerne etikettene på disse.  :)
 
Ja planen er ein forsiktig vask utvendig, dei har jo vore brukt til heima produksjon før.
Då eg reiv ned og kastet ut parafin-peisen i stova fant eg to gamle export flasker som
låg gjemt i sokkelen, ligger trygt bevart i kjelleren ;D

Viktig å bevare tidligare utfaset flasker !!!
 
Jeg tror det er lite Norbrygg kan gjøre for å hindre bryggeriene i å legge om tappelinjene sine. Dersom noen vil ta på seg en dialog mot Rentpack, som eier flaskene, for å prøve å få kjøpt ut flasker som ellers skal kastes, er det kanskje mulig å få til.
Hadde ikke det vært noe å tenke på å få til en avtale til medlemmer av norbrygg på noe sånt? jeg hadde glatt kjøpt meg et lass med gamle flasker dersom det hadde latt seg gjøre. Er ikke mye til diplomat selv, men jeg bare lufter ideen, for jeg kunne godt tenkt meg å sikre en haug flasker for en fornuftig pris om det lot seg gjøre :)
 
Panten i dag er vel 40,- for ei kasse med bjørnunger, hvis du godsnakker med ein lokal kjøpmann får du sikkert finsortere heile og fine kasser og
flasker uten skrammer osv. Kan kjøpes litt etter litt og er billigere enn heilt nye hjå brygge butikkene.
 
Var en tur i butikken i Drammen i dag og tittet på utvalget, 26,90 for 0,33 Aass pils glassflaske! :eek:
Det er tydelig at de nå vil presse forbrukerne over på boks + slå en god gevinst samtidig.

Men men, hjemmebrygging blir enda mer lønnsomt :p
 
Nå er jo boks egentlig et veldig bra medium for øl, de tåler jo bl.a. lys mye bedre enn flasker, og er lettere å kjøle ned. Likevel er det jo synd for oss hjemmebryggere som kan "trekke fra" prisen for flaska for å få bedre samvittighet etter å bruke penger på øl :)
 
Har ikke noe i mot bokser, men syns dagligvarehandelen og bryggeriene spekulerer i å benytte sjansen til å øke prisene uforholdsmessig. Antakelig mest dagligvarehandelen dog..
 
Tar opp igjen denne tråden.
Hva ser dere for dere når tiden kommer at man ikke får kjøpe 0,33 flasker i butikk
Det er veldig gunstig å oppbevare i kassene og pappkasser går lett i stykker hvis man skal ha de i flere omganger.
Personlig vurderer jeg å kjøpe mellom 20 og 40 kasser og lagre disse til fremtidig bruk.

Jeg får kjøpt hele og fine flasker på lokalbutikkem men får en del rare andiktsutrykk når jeg sier at jeg vil kjøpe panten deres hehe :)
 
Snekrer kasser til 0.5 selv, og planlegger å gjøre det samme for 0.33 longnecks også, de kommer uansett til å bestå en stund til


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp