Utgjæring ved ekstraktbrygging

Gjær og oksygen, ja...

Det korte svaret: Å riste gjæringskaret på nytt 30 minutter etter pitching vil normalt ikke ha noen særlig betydning.

Gjæren er avhengig av spormengder oksygen for å produsere en del næringsstoffer som er nødvendige for å holde cellemembranen fleksibel. Når gjærcellene deler seg, blir mengden av disse stoffene halvert, sånn omtrent, i hver celle og dette er noe av det som begrenser hvor mange ganger cellene kan dele seg.

Det er uansett snakk om spormengder av oksygen som næringsstoff, så noen egentlig aerobe prosesser er det vel egentlig ikke snakk om, uten at jeg kjenner definisjonen nøye. Med nok frisk gjær, kan du fint få til ei god gjæring uten noen tilgang til oksygen.

Selv om du rister på gjæringskaret to ganger i løpet av 30 minutter vil du ikke klare å løse opp noe særlig mer oksygen i vørteren. Skal dette ha noen effekt, må gjærcellene ha rukket å bruke opp noe av oksygenet og det tar normalt noe lenger tid. En tommelfingerregel er å vente rundt 8 timer, til cellene har delt seg en gang. Da vil det imidlertid allerede være dannet en del CO2, slik at det er mindre effekt av ristinga. Man kan kanskje tenke seg å vente 8 timer, blåse luft ned i gjæringskaret og riste på nytt, men det høres ut som mye jobb og infeksjonsfare for å lite nytte.

Ved gjæring av ekstremt sterke øl, kan det være nyttig å tilføre oksygen flere ganger i første del av gjæringa, men da snakker vi uansett om gjæringsprosesser som krever en del mer kontroll.

Oksygen i ølet har selvfølgelig en viktig effekt til, som et ødeleggende stoff som oksiderer stoffer i ølet og gir usmak. Dette er imidlertid forholdsvis trege reaksjoner og vil ikke bli påvirket av oksygen tilsatt de første få timene av gjæringa. Dette oksygenet vil gjæren bruke opp før den rekker å ødelegge smak.

Det er heller ikke noe problem å riste på gjæringskaret langt ut i gjæringa. Da er det nesten rent CO2 i karet og du vil derfor ikke løse opp oksygen. Dette kan være nyttig for å holde gjæren i suspensjon, men det er noe litt annet.

Kanskje ikkje heilt i tråd med resten av tråden men prøver like vel:

Kan man beregne forskjellein i FG om man bruker sukker eller spraymalt? Har 20 liter Connoisseurs Whete frå Wuntons ståande. Etter tideligare erfaring bytta eg ut den kg med sukker med 1kg wheat spraymal.  Dette gav ein OG på 52. Etter oppskrifta skal FG bli omtrent 8 men eg har skjønt det slik at spraymalt ikkje har like stor nyttegrad (utgjæringsfaktor?) som sukker. Etter vel ei veke er SG på noe mellom 15-20 forventer at den går litt lenger ned men når skal eg seie "ok" venter ikkje lenger.

Før har eg latt brygget stå i ca2 veker før eg tapper det over på ein ny dunk hvor det står i tre dager og "bunfaller" før over på ein mellomdunk, tilsetter sukkerlaker og flasker. Blir vel noke slikt denne gongen også, uavhengig av hva sukkervekta seie....

GuttØrn skrev:
Kanskje ikkje heilt i tråd med resten av tråden men prøver like vel:

Før har eg latt brygget stå i ca2 veker før eg tapper det over på ein ny dunk hvor det står i tre dager og "bunfaller" før over på ein mellomdunk, tilsetter sukkerlaker og flasker. Blir vel noke slikt denne gongen også, uavhengig av hva sukkervekta seie....
La det stå 2 uker på primærdunken og hopp over 3 dager på mellomdunk, bare ekstra infeksjonsfare, rett på tappedunken med sukkerlake.
Spraymalt gjærer ut ca 75% så en del høyere fg får du, rundt 15-20 er normal FG så viss ølet har stått 14 dager ved normal temp er det bare å tappe.

Da jeg startet denne tråden lurte jeg på om brygging på ekstrakt medfører lavere utgjæringsgrad. Nå ser det ut til at jeg har greid å motbevise dette selv. Jeg satte en Saison for litt over en uke siden basert på lys flytende ekstrakt. OG var såpass høy som 1.064, og nå er den nede i 1.009. Fortsatt er det litt aktivitet i dunken. Gjæren jeg bruker er Wyeast 3711, french saison. Utgjæringsgraden er altså rundt 85%, noe som faktisk er over det wyeast lover (77-83%). Er imponert over denne råtassen av et gjær!

Et kilo spraymalt, ellers 1.5 kilo Muntons flytende hveteekstrakt (55% hvete) og 1.8 kilo Muntons lys til 22 liter.

Smakte på vørteren ved siste måling. Masse fin aroma av frukt og krydder. Burde det kjennes usmak ved infeksjon? Har ikke erfart dette tidligere, og håper ikke noe har gått galt.

Gammel tråd her, men jeg forsøker meg med et spørsmål likevel siden den var veldig relevant i forhold til det jeg leter etter.

Jeg sliter også med dårlig utgjæring på ekstraktbryggene mine og har gjort en del grep mhp lufting og startere uten at jeg synes det har hjulpet nevneverdig. Her nevnes det av noen at et alternativ kan være å erstatte noe av ekstrakten med sukker.

Jeg vurderer å prøve dette, men lurer på hvilken effekt dette vil ha på ølet utover (forhåpentligvis) bedre utgjæring. Om jeg på en oppskrift med 3500g spraymalt pluss en del spesialmalt erstatter 500 av ekstraktgrammene med sukker, hvilken (negativ) innvirkning har dette på smak etc.? Er det evt. bedre med druesukker enn vanlig sukker?

Druesukker/farin blir vel hipp som happ. Begge er 100% gjærbare og vil kun bidra med alkohol.  Dette er i alle fall sant på øl som ikke er så ekstremt sterke. Dersom gjærbehandling og beluftning er korrekt så ser jeg ingen problemer med å bruke noe sukker for å få ned FG. Enkelte øltyper skal ha sukker, nettopp for å få ned FG. Jeg ville prøvd med feks 10-15% sukker og sett hvordan det går.

Negative konsekvenser fra overdrevet bruk av sukker er så vidt jeg vet at ølet kan få et cider-preg.

Tilbake
Topp