Utligne syremalt

-Tormod-

Norbrygg-medlem
For en stund tilbake gikk jeg på en smell når jeg bestilte malt da jeg glemte å skrive at det skulle pakkes hver for seg. Jeg fikk pils,vienna,pale, krystall 150ebc og syremalt i ei salig blanding i samme sekken. Si jeg lager en grist av dette her, hvor mye kalk og natron bør jeg tilsette i en 25l batch for å utligne syremaltet. Jeg har prøvd å blande maltet så hvis jeg hadde greid å fordelt det helt perfekt i sekken så dreier det seg om 4% syremalt.
 
Ikke svar på spørsmålet ditt. Men er 4% så mye too much? Du kan jo evt gå inn for en lengre bryggedag og bruke mer vann og koke lengre. Men hvor mye pH+ du skal bruke aner jeg ikke.
 
Sist redigert:
Ikke svar på spørsmålet ditt. Men er 4% så mye too much? Du kan jo evt gå inn for en lengre bryggedag og bruke mer vann og koke lengre.
Nei det er jo innafor i et øl jeg ville brukt syremalt, men hvis jeg skulle laget noe annet. Leker med tanken på noe mørkt og kraftig, en batch det går mye korn og lite humle. Da jeg synes det er for ille å kaste det men jeg vil bli kvitt mye av det i slengen.
 
Nei det er jo innafor i et øl jeg ville brukt syremalt, men hvis jeg skulle laget noe annet. Leker med tanken på noe mørkt og kraftig, en batch det går mye korn og lite humle. Da jeg synes det er for ille å kaste det men jeg vil bli kvitt mye av det i slengen.
Aha. Da spørs det jo hva resten av maltet består av?
 
Aha. Da spørs det jo hva resten av maltet består av?
Det er noe uvisst enda, men jeg har jo mye basemalt ( pils,pale og vienna) i den ukjente gristen i tillegg til ca 8% krystallmalt. Tenkte å tilføre noe special B og choco ihverfall og jeg har noe carafa special 3 liggende. Men si jeg bruker 8kg av den ukjente gristen.
 
Ifølge brewersfriend.com vil en grist med
Syremalt 4%, krystall 10%, resten basemalt og OG 1,050 få en pH på 5,14 som økes til 5,34 vha 0,3 gram kritt per liter meskevann. Kritt er en lumsk tilsetning, og har ikke fått det til selv.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
 
Ifølge brewersfriend.com vil en grist med
Syremalt 4%, krystall 10%, resten basemalt og OG 1,050 få en pH på 5,14 som økes til 5,34 vha 0,3 gram kritt per liter meskevann. Kritt er en lumsk tilsetning, og har ikke fått det til selv.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Er kritt og kalk det samme? Kalk er litt krevende. Natron er lettere å ha med å gjøre.
 
Ja, CaCo3 la jeg inn. Kalsiumkarbonat. Natron prøvde jeg ikke.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Samme mengde natron gir omtrent samme økning i pH, men man må da vanligvis tilsette litt gips eller kalsiumklorid i tillegg for å få tilstrekkelig kalsiuminnhold. På noen øltyper kan det være fordelaktig da kritt ville gitt for mye kalsium, utfra stilanbefalningene i brewfather.
 
Ifølge brewersfriend.com vil en grist med
Syremalt 4%, krystall 10%, resten basemalt og OG 1,050 få en pH på 5,14 som økes til 5,34 vha 0,3 gram kritt per liter meskevann. Kritt er en lumsk tilsetning, og har ikke fått det til selv.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk
Brewersfriend har en kalkulator som viser ph etter hva du legger inn i gristen altså. Da får jeg leke meg litt der da. Takker :)
 
Tilbake
Topp