Utregning av volum og bar ved karbonering.

Jeg har skjønt at det skal opereres med forskjellig trykk på fat ved karbonering, alt etter str på fatet, og hvor mye tomrom en har etter en har fylt opp m øl.. stemmer? Jeg bruker 30liters fat som jeg har ca 22liter brygg i om gangen ved fylling. Fleste bruker vel corneliusfat på 19liter, og jeg får tips fra disse om hvor mange bar jeg skal karbonere med.. men det er tydlig at jeg får for mye kullsyre ved exmpl 1bar. Hvilket ca-trykk er det jeg bør ligge på med mine 30liters fat?
 
Hvor stort volum øl du har betyr ingenting for hvilket trykk du trenger. Det som er avgjørende er ved hvilken temperatur du karbonerer ved. Det ligger en artikkel med tabeller i medlemsseksjonen. Hva mener du med for mye kullsyre? Har du skumproblemer ved tappping, eller er det rett og slett for mye bobler i ølet? Husker ikke verdier helt i farten, men ved 1 bars trykk ved 10 C, vil du nå omtrent 2,2 vol CO2 (dette tar imidlertid gjerne en uke om ølet står i ro det gjøres raskere om man rister underveis), noe som er relativt passe for ganske mange fatøltyper. Om du så vil tappe med 1 bars trykk, trenger du ganske lang (eller tynn) slange. Jeg bruker 2,5-3 m med 5 mm (indre diameter) slange, og det går greit, men det er nok en fordel med enda lenger (eller tynnere) slange enn dette.
 
Har lest noen steder at volum på tomrom vs mengde øl i fat har noe å si på ballansen mellom trykk som står i øllet ferdig og co2 i toppen for tapping fra fatet. Tenker spess på en side hvor jeg såg forklaring med tegninger, men finner ikke tilbake den siden :( Men fant noe her: http://www.thebrewhouse.com/resource_center/artificial_carbonation.htm
"If you have a very large head space in your keg (i.e.; 23 litres of beer in a 50 litre keg) you will probably need to vigorously carbonate your keg at a higher pressure, and then reduce the gas pressure to allow it to condition."
 
Hei!

Det som avgjør hvor mange "volumenheter CO2" du har i ølet er kun trykket i fatet. Trykket du setter på fatet avgjør likevektskonstanten til CO2 i gassfase og oppløst i væsken (altså antall volumenheter), likevektskonstanten er avhengig av temperatur og derfor vil forskjellig temperatur avgjøre trykket som er nødvendig for å karbonere ølet til et ønsket nivå.

Det ser ut til at tabellen er beregnet med Henrys lov eller noe siden den ikke går opp med ideelle gasslover (heldigvis) så jeg tror de har misforstått sitt eget poeng med at tabellen er beregnet med "100% effektivitet"  :)

Men det er sent på dagen - jeg kan sjekke en bok når jeg kommer hjem :)
 
Jepp! De har nok misforstått seg selv :)

I Brewing Classical styles så er det en tilsvarende tabell som Palmer har regnet ut med Henrys lov (Palmer er metallurg og kan Henrys lov :) ) og det er de samme tallene (+-0,01).

Uansett er lovene som dikterer hvordan dette henger sammen avhegig av aktiviteter (konsentrasjoner) og ikke volumer
 
Et spørsmål i denne sammenhengen; Har brukt Brewing Classical Styles og satt trykk på mitt mørke ale sett. Temperaturen er jevnt 7.5 grader, trykket er 12 PSI (tilsvarer 0,8 bar) og det skal gi en vol CO2 på 2,1 etter mine beregninger. Det hele har stått slik i 8 dager.
Problemet er at ølet ikke har blitt mettet, men alt går i et høyt skum.
Er det tappeutstyret det er noe galt med (pikniktap fra VinogBar), eller er det meg?
Har gjort det samme med juleølet, men det har nesten ikke fått noe karbonering. Har testet om det er lekk før tapping, og da var det ikke noe problem.
Noen tips?
 
Hva er forskjellen på de to manometerne forresten? Jeg går etter det på toppen jeg... Ikke så teknisk begavet :S
http://vinogbar.no/images/1815.jpg
 
Manometeret du "bruker"  er trykket ut, eller det du får inn på fatet, det andre er flasketrykket, så langt greit, men manometeret for ut trykk er veldi grovt så du har kanskje ikke 0,8 bar når det viser 0,8, så du må kanskje øke trykket. Det beste er å ha et manometer som viser ønsket trykk på maks utslag, for oss vil det si 1,5 - 2,0 bar på maks utslag.
 
Om du tapper med picnic-tap og litt kort slange, vil fort all CO2 bli slått ut av ølet ved tapping. Prøv å tappe ved et lavere trykk eller forleng slangen din til et par meter. Da vil det sannsynligvis skumme mindre, og du vil bevare det meste av CO2-en i ølet.
 
Gahr skrev:
Om du tapper med picnic-tap og litt kort slange, vil fort all CO2 bli slått ut av ølet ved tapping. Prøv å tappe ved et lavere trykk eller forleng slangen din til et par meter. Da vil det sannsynligvis skumme mindre, og du vil bevare det meste av CO2-en i ølet.
Det var det jeg også kom fram til. For min utregning av CO2 ser rett ut, ikke sant? Har allerede vært innom Clas Ohlson å kjøpt litt pvc slange. Så krysser jeg fingrene for at det blir bedre.
Men hva med juleølet? Det er det jo nesten ikke noe CO2, selv om jeg har trykksatt det på 0,8 bar...
 
er PVC trygt her?
Har sett rundt og ser at de fleste slanger er av pvc, men det er kanskje ikke noe problem når det er kalde ting, bare når der er varmt?
 
Så lenge pvc-slangen er næringsmiddelgodkjent (påtrykk av vinglass + gaffel) så kan den brukes ved lave temperaturer, ja. Hvis den ikke er næringsmiddelgodkjent: styr unna. Har ved feiltak kjøpt en slik slange, den luktet ille og preget ølet.
 
Tilbake
Topp