Utstyr for presis kontroll av temperatur under gjæring

Jeg begynte med hjemmebrygging i januar og har hittil laget to ales (en brown ale og en stout). Nummer en en ferdig og var stort sett vellykket, bortsett fra at det utviklet seg noe diacetyl. Nummer to står og karbonerer på flaske nå.

Jeg bor i en blokkleilighet med kjellerbod. Rommet jeg gjærer ølet på har vært enkelt å holde på 19-20 grader i vintermånedene, men det blir ganske varmt der om våren og sommeren. Boden i kjelleren holder rundt 8-10 grader nå, men er rundt 13 om sommeren.

Det jeg lurer på er om det finnes noen form for kolbe eller noe, med temperaturføler og termostat, som kan stikkes ned i gjæringskaret og holde en konstant temperatur på brygget? Tenker da på en kjølekolbe, da det jeg sliter med er for høye temperaturer.

Hadde også vært greit om dette ikke var for kostbart :)

Hmm, det kan funke til lager, men hvordan får jeg det til å holde f.eks presis 10 grader da? (Kjøleskap støtter vel i utgangspunktet ikke så høye temperaturer?)

Og hva om jeg skal lage en ale?

Jeg har dunken min stående inne i ett skap på soverommet mitt. Men det er ikke alle som er like glade for å ha et bryggeri rett ved siden av hodet sitt ;)
Soveroms temperatur er jo fint for Ale :)

Hvis du har mellom 10 og 13 gr. i kjellerboden så egner den seg ganske bra til lagergjæring.

Men jeg skjønner at du heller vil bruke kjellerboden om sommeren for å gjære ale på ikke altfor høy temperatur. Jeg har sett folk bruke sånne digre 'bøtter' man blander sement i. Man plasserer vinballongen opp i bøtten og fyller vann i bøtten. Så kan man bruke en akvarietermostat for å holde vannet på samme, ønsket temperatur. Altså termostaten henges i vannet som finnes på utsiden av vinballongen, ikke inni. Slik unngår man infeksjon eller evt for opphetet øl.

Det med sementbøtta og akvarietermostaten hørtes ganske genialt ut...

Har en pilsneroppskrift som krever noen uker med etterlagring på 4 grader, så om jeg skaffer meg et gratis kjøleskap på finn.no i riktig størrelse, samt en sementbøtte og akvarietermostat, så er jeg sikret gjæring av ale og lager året rundt =)

Normalt vil et kjøleskap ligge på rundt om 10[sup]o[/sup]C når det er stillt inn på minimum (ihvertfall de fleste jeg har vært borti)
De er også ganske godt kulde isolert. D.v.s. at hvis du skal lage Ale, så kan du gjære ølet inne i kjøleskapet (avslått) og ta en liten lampe med svak lyspære inni skapet, og bruke det som varmekilde, hvis du har behov for å heve temparaturen.

Jeg har en kjeller som holder 6-8 grader om vinteren og rundt 15 grader om sommeren. Jeg benytter en fryser som står i kjelleren for gjæringskontroll. Foreløpig har jeg kun brygget øl som skal gjære fra 17 grader og oppover, og da har jeg brukt (som det foreslås før i denne tråden) en lyspære koblet til en termostat for temp-regulering. Fryseren blir mao kun brukt som en isolert boks, og strømmen er ikke koblet på.

Skal jeg prøve meg på lager vil jeg koble den samme termostaten opp mot kompressoren i fryseren istedenfor lyspæra, og stille inn til ønsket temperatur. På den måten kan jeg gjære ved alle temperaturer og ha 100% kontroll.

Bruker denne som termostat :
http://www.elv.de/output/controller.aspx?cid=74&detail=10&detail2=9470
Jeg synes dette er en genial løsning såfremt du ikke skal gjære på to forskjellige temperaturer samtidig. (to forskjellige øl)

Er denne dingsen slik at man plugger den i strømuttaket i veggen for så å koble strømledningen til kjøleskapet til dingsen igjen? Sensoren legges i kjøleskapet, og så skrur man effekten i kjøleskapet på fullt? Hvor nøyaktig regulerer den temperaturen?

Yders har en sånn også, koblet til en liten varmevifte. (Fryseboksen står i en kald garasje)

Hysteresen (forskjell mellom på- og avtemperaturen) er visst veldig liten, som gjør saken nøyaktig.

Gahr skrev:
Glimrende greier. Slikt må man skaffe seg. Sliter den mye på kjøleskapet?

Det spørs om hvordan du stiller hysteresen dvs diff mellom innslag og utslag. Det beste er å ha kranene på utsiden av kjøleskapet slik at du slipper å åpne døren hele tiden. Det sparer nok kompressoren en del også.

Selv har jeg kjølerom og når jeg fikk kranene mine på utsiden så går nesten aldri kompressoren av og på. De få gangene jeg skal hente en flaske i kjølerommet, så starter kompressoren hver gang. Så kraner på utsiden sparer strøm og miljøet  :skaal2:

Richard

Gahr skrev:
Glimrende greier. Slikt må man skaffe seg. Sliter den mye på kjøleskapet?

Sett på et koblingsbilde skulle den ikke gjøre stort meir skade enn termostaten som er i kjøleskapet i fra før. Men det som kan vere ei ulempe er om det er et kombiskap. Vet ikke helt kor brukervennlig frysedelen blir da.

Jeg har faktisk et kombiskap, men fryserdelen er liten, og huser bare humleforsyningene mine, så det burde vel ikke by på de helt store problemene? Slik skapet er nå, holder det jevnt 9,5 °C når effekten er skrudd på det laveste. Det jeg er ute etter er å kunne kontrollere temperaturen bedre ut fra om jeg gjærer lager eller serverer øl.  Vil ha ca. 13 °C ved servering av ales og vil ha muligheten til å holde jevnt 10 °C i ølet ved lagergjæring. Fryseren slutter vel ikke å virke helt, antar jeg?

Denne termostaten kutter strømen inn på hele kjøleskapet, ikkje bare på kjøledelen men også frysedelen. Og siden kjøleskapet skal kunne holde en høyere temp en det som er normalt, trenger det å produsere mindre kulde enn normalt. Dvs at fryse delen også vil vere uten strøm i lengere tider enn det den ville vert styrt over kjøleskapets orginale termostat. Så ja jeg tror det vil bli et dårligere fryseresultat. I dette tilfelle ville jeg ha funnet en termostat som kan kobles inn i kretsen der den orginale termostaten er.

Ja, jeg må åpne døra for å tappe, men satser på å få montert kraner på utsiden om ikke så altfor lenge. Fryseren min holder ca. - 17 °C med effekten på laveste setting, og om tempen skulle stige til, a oss si -10 °C, med høyere temperatur i kjøleskapet, vil vel ikke det ødelegge humlen i frysen nevneverdig fortere?

Ser jeg hadde et heller dårligt koblingsbilde første gangen :-[ . Etter å ha sett på et nytt. Så tror jeg ikke frysetempen vil stige så mye men litt vil den nok kunne gjøre, tviler på det vil bli "nullføre" inni boksen.

HarryBelly skrev:
Normalt vil et kjøleskap ligge på rundt om 10[sup]o[/sup]C når det er stillt inn på minimum (ihvertfall de fleste jeg har vært borti)
De er også ganske godt kulde isolert. D.v.s. at hvis du skal lage Ale, så kan du gjære ølet inne i kjøleskapet (avslått) og ta en liten lampe med svak lyspære inni skapet, og bruke det som varmekilde, hvis du har behov for å heve temparaturen.

Angående lyspære.. er det helt i orden å gjære i lys? Ferdig øl tåler ikke lys, men er det ok under gjæring? Gjør det noen forskjell med lys/mørke?

Denne hobbyen baller på seg kjenner jeg! Hadde ikke regna med å bli nødt til å kjøpe en fryseboks og/eller kjøleskap ekstra.. Tror jeg får finne meg noen mere fleksible gjærtyper i starten og kjøre gjæring i kjellerboden i blokka.. der er det sånn passe kjølig (10-15 grader), i hvert fall nå på vinteren.  Er det noen øltyper eller gjærtyper som ikke anbefales i et sånt miljø

Tilbake
Topp