Utstyr til produksjon av RO vann?

Stikkaren

Norbrygg-medlem
Kan noen med erfaring anbefale meg et produkt som kan hjelpe meg med å fremstille RO vann til brygging?
Helst noe som med letthet kan betjenes av en med rimelig mange tommeltotter.

Jeg brygger nå med middels hardt brønnvann, hardhet 7,7dH, som dessuten har ganske høyt innhold av jern og mangan og ymse.
Hadde vært spennende å prøvd å brygge med RO vann for å se om jeg merker forskjellen.
 
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men kanskje et tips.

Rema 1000 selger dunker med 5 liter vann til 27,90 Det er rundt 5,60 pr liter.
Dersom du ikke smaker forskjell så er det gjerne like greit å fortsette med det vannet du har?

En annen løsning er jo å tapp opp vann hos noen du kjenner som ikke har hardt brønnvann.

Vet ikke hvor store batcher du brygger, men for en 25 liters batch trenger man i mellom 30 og 40 liter vann.
Det kan jo være en tanke å prøve med slikt vann først, før du går til innkjøp av RO-utstyr?
 
Har ikke svar på spørsmålet ditt, men kanskje et tips.

Rema 1000 selger dunker med 5 liter vann til 27,90 Det er rundt 5,60 pr liter.
Dersom du ikke smaker forskjell så er det gjerne like greit å fortsette med det vannet du har?

En annen løsning er jo å tapp opp vann hos noen du kjenner som ikke har hardt brønnvann.

Vet ikke hvor store batcher du brygger, men for en 25 liters batch trenger man i mellom 30 og 40 liter vann.
Det kan jo være en tanke å prøve med slikt vann først, før du går til innkjøp av RO-utstyr?

Skal få tappet opp vann hos en bekjent som er tilknyttet det kommunale nettet å teste det. Brygger da en pilsoppskrift som jeg brygga tidligere i vinter, da med brønnvannet mitt.
Helst ville jeg fått tak i 35 liter RO-vann også så jeg kunne testa ytterligere.

Ølene jeg har brygga etter flyttingen til ny bolig (og vannforsyning) synes jeg har blitt gode/meget gode, med noen unntak. Hvis jeg kan lage ennå bedre øl med "blanke ark og fargestifter til" så er det verdt investeringen.

Legger ved skjermdump av drikkevanns-analysen utført ved innflytting.
 

Vedlegg

  • Vannrapport.jpg
    Vannrapport.jpg
    248,4 KB · Sett: 11
RO-anlegg er nokså kostbart, men har man veldig dårlig vann kan det være en god investering, vi bruker jo penger på mye annet bryggeutstyr også. Husk å legge inn kostnader til filterskifte, men hvis vannet bare brukes til brygging vil filterne vare lenge.
Det er flere som selger anlegg her i landet, det er bare å google RO vann så får du mange treff.

Disse f.eks. ser ut som gode anlegg til en grei pris:
 
Forretninger som selger akvarieutstyr har gjerne RO-systemer, trur jeg.

Det er en del styr med det, og det går mye vann til spille for hver liter rensa vann du får ut.
 
Ja, ser at det nok ikke er noe jeg vil gjøre hver dag. Men til én bryggedag eller to pr måned skal jeg heller stå i tidtrøyta det er å lage RO vann.
 
Tilbake
Topp