Utvalg av tyske humler

Finn Berger

Moderator
Nå som Petit er borte, har utvalget mitt av tyske humler kollapsa. Det er nesten ikke en j.... pellet tilbake av Opal, Smaragd, Saphir, Tradition og Merkur, og jeg savner dem:).

Så vidt jeg kan se, har alle de norske butikkene et usselt utvalg, stort sett begrensa til Mittelfrüh og Tettnanger - og heldigvis Perle. Spalter og Hersbrucker dukker opp noen steder. Og så må jo Saaz regnes med, så klart. De er jo ikke på noen måte ubrukelige humler, de der, men jeg har vent meg til særlig Opal og Smaragd, både for smaken, og for at de har litt mer alfasyre, henholdsvis 9 og 6 prosent. Legg til at 2022-årgangen var dårlig, sånn at jeg helst vil unngå den, og det begynner å se trist ut.

Noen som veit om noen kilder? Hva med å handle på nett fra utlandet?
 
Nå som Petit er borte, har utvalget mitt av tyske humler kollapsa. Det er nesten ikke en j.... pellet tilbake av Opal, Smaragd, Saphir, Tradition og Merkur, og jeg savner dem:).

Så vidt jeg kan se, har alle de norske butikkene et usselt utvalg, stort sett begrensa til Mittelfrüh og Tettnanger - og heldigvis Perle. Spalter og Hersbrucker dukker opp noen steder. Og så må jo Saaz regnes med, så klart. De er jo ikke på noen måte ubrukelige humler, de der, men jeg har vent meg til særlig Opal og Smaragd, både for smaken, og for at de har litt mer alfasyre, henholdsvis 9 og 6 prosent. Legg til at 2022-årgangen var dårlig, sånn at jeg helst vil unngå den, og det begynner å se trist ut.

Noen som veit om noen kilder? Hva med å handle på nett fra utlandet?
De du søker finnes hos Brouwland i Belgia. Brouwland er vel leverandør til norske bryggebutikker så en spesial bestilling bør vel være mulig
 
De du søker finnes hos Brouwland i Belgia. Brouwland er vel leverandør til norske bryggebutikker så en spesial bestilling bør vel være mulig
Takk - det må jeg forhøre meg om hos Strømmen:).

Ellers tenkte jeg på å bestille direkte. Utvalget her, f.eks. er jo ganske solid: https://hopfenshop.ch/kategorie/hopfen/pellets/ Men jeg aner ikke hvordan det blir med toll og frakt og elendighet. Og det er jo også et spørsmål om hvor godt humla har av transporten, som sikkert ikke skjer under ideelle forhold for humler?

Denne butikken sender hvor som helst, så jeg sendte dem en mail. Er de VOEC-registrert, får jeg vel en oversikt over alle kostnader.
 
Sist redigert:
Denne butikken sender hvor som helst, så jeg sendte dem en mail. Er de VOEC-registrert, får jeg vel en oversikt over alle kostnader.
Har ikke trykket inn på lenka, men ser det er en sveitsisk butikk. Antar det er gunstigere å handle i en tysk.

De har Aurum, Diamant og Rothenburger i tillegg til alle du nevner.

Humle er næringsmidler, du må ta høyde for at posten skal ha 400,- i fortollingsgebyr. Dersom ikke Strømmen eller andre nettbutikker er interessert, skal det finnes en som driver en privat Poste Restante tjeneste i Strømstad.

Du kan også kjøre til Kumla og Malt Magnus som har nesten alt.
 
Har ikke trykket inn på lenka, men ser det er en sveitsisk butikk. Antar det er gunstigere å handle i en tysk.

De har Aurum, Diamant og Rothenburger i tillegg til alle du nevner.

Humle er næringsmidler, du må ta høyde for at posten skal ha 400,- i fortollingsgebyr. Dersom ikke Strømmen eller andre nettbutikker er interessert, skal det finnes en som driver en privat Poste Restante tjeneste i Strømstad.

Du kan også kjøre til Kumla og Malt Magnus som har nesten alt.
Takk for den, ja. Ser bra ut. Hvis jeg ikke mistolker prisopplysningene, blir dette ganske billig?

Påløper det ekstra fortollingsgebyr hvis man handler fra en VOEC-registrert butikk?
 
Du har sørgelig rett: https://www.toll.no/no/bedrift/import/voec/om-voec-ordningen/

Man kunne kanskje diskutere om humle er et næringsmiddel - men det er nok det:(.

Men sender denne butikken overhodet til Norge? Jeg har sendt en mail.
Ja, det gjør de. Dvs de gjorde det når jeg var i kontakt. Du får se hva de svarer nå.

Hvor langt er det for deg å kjøre til Kumla/ Malt Magnus?

Edit, jeg ser de har my pack collect. Da er det kanskje mulig å få levert til en plass like over grensen og hente når det er klart.

Du får sende melding og spørre om dette er et alternativ. Malt Magnus har bedre utvalg av tyske humler enn Humlegården.
 
Sist redigert:
Ja, det gjør de. Dvs de gjorde det når jeg var i kontakt. Du får se hva de svarer nå.

Hvor langt er det for deg å kjøre til Kumla/ Malt Magnus?

Edit, jeg ser de har my pack collect. Da er det kanskje mulig å få levert til en plass like over grensen og hente når det er klart.

Du får sende melding og spørre om dette er et alternativ. Malt Magnus har bedre utvalg av tyske humler enn Humlegården.
Nei, det er ikke aktuelt å dra til Sverige. Det blir dyr humle :p
 
Føler vi beveger oss 20-25 år tilbake i tid. Norbrygg startet bl.a. som en Mail-gruppe med felles transport/import av råvarer

Her et utdrag fra heftet for 20 årsjubileet

Noen ord om Norbryggs spede begynnelse, av Lars Bjørnstad

Her kommer noen ord om Norbryggs spede begynnelse slik jeg husker det. Rundt 1995-96 begynte undertegnede å brygge øl sammen med noen kamerater (i øl- og vinklubben Den Gyldne Draabe), og kom over newsgroupen rec.crafts.brewing (hvis noen husker den, og konseptet newsgroups!), antakelig i 1996. Dette må vel ha vært en av de aller første nettforumene hvor ølbrygging ble diskutert, og jeg fant til min store glede og overraskelse ut at det også var nordmenn (og svensker) som deltok i diskusjonen. Den første nordmannen jeg husker jeg kom i kontakt med på rec.crafts.brewing var Attila Thuroczy, og etter hvert også Jens Maudal og Rune Eriksen.
Jeg og mine kamerater startet først med ekstraktbrygging (ølsett og Moss maltekstrakt), men ønsket raskt å gå over til bedre og mer avanserte metoder, og veien var da kort fra Bærum til Rune Eriksens kjeller i Asker, hvor undertegnede og Ketil Froyn fikk vårt første innblikk i maltbryggingens kunst. Etter hvert var vi også innom Jens Maudals hjemmebryggeri i Drammen.
Ideen om et nettverk av norske hjemmebryggere på internett ble raskt lansert, og undertegnede fikk da vite at det allerede eksisterte en mailingliste ved navn Norbrygg, norbrygg@invalid.ed.unit.no (merk: navnet hadde passende nok 8 bokstaver, maks på den tiden!) som hadde blitt drevet av en Thomas Dunker ved Universitetet i Trondheim. Andre abonnenter på lista var blant andre ikke ukjente Erlann Eldorsen fra Bodø, Marcus Buck fra Tromsø samt Richard Tysland fra Oslo-området; med andre ord god geografisk spredning.
 
Sist redigert:
Har ikke trykket inn på lenka, men ser det er en sveitsisk butikk. Antar det er gunstigere å handle i en tysk.

De har Aurum, Diamant og Rothenburger i tillegg til alle du nevner.

Humle er næringsmidler, du må ta høyde for at posten skal ha 400,- i fortollingsgebyr. Dersom ikke Strømmen eller andre nettbutikker er interessert, skal det finnes en som driver en privat Poste Restante tjeneste i Strømstad.

Du kan også kjøre til Kumla og Malt Magnus som har nesten alt.
Takk for tipset:). Da har jeg fiksa bestilling fra Hopfen & Mehr. 4,9 kilo assorterte tyske humler kosta med frakt 2497 kr. Så kommer vel et fortollingsgebyr på toppen, men likevel blir det da faktisk temmelig rimelige humler. Så da er det bare å la dem suse:).

Aurum og Rottenburger var to som var nye for meg. Blir spennende å prøve.

Og et antakelig viktig poeng: Jeg trengte ikke å ty til noe fra 2022-årgangen:).
 
Tilbake
Topp