Utvanning av vørter og humleverdier

Tenker å brygge ca 27 liter øl som skal vannes ut til 38 liter (2 corneliusfat). Skal lage pilsner, og lurer på hvor mye humle jeg skal tilsette. Skal jeg tilsette som jeg ville gjort dersom jeg brygga 38 liter direkte?
 
Hvis ikke matematikken min er helt på jordet:

Siden volumet du skal ende opp med er ca. 1,4 ganger større enn bryggevolumet må du tilsette humle slik at ibu-verdien i de 27 literne er 1,4 ganger høyere enn målet ditt for det ferdige ølet. Jeg ville enkelt og greit ganget vekten av smaks- og aromahumlen med 1,4, og så "fylt opp" med bitterhumle til du når ønsket verdi. Utbyttet av humlen vil være noe lavere ved høyere SG under koking, derfor bør du ikke bare gange vekten av bitterhumlen også med 1,4.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Ok, takk takk. Fant ikke heilt ut hvordan jeg skulle finne ut hvordan jeg skulle finne ut hvor mye jeg skulle fylle opp med, men får prøve.
 
Takk for tips! Valgte til slutt å stole på beersmith og legge inn boil volume til 32 liter og batch size til 38 liter (så får jeg fylt 2 corneliusfat), og benytte meg av verdiene som kom ut der. Vil tro de skulle være ganske korrekte?
 
Bah, utvanninga funka ikke som beregna, OG 1036 på en pilsner... Tror jeg skal være litt mer forsiktig og ta det i flere trinn dersom jeg prøver meg på no sånt igjen :nosmile:

Edit: eller kan det være at og-samplinga etter utvanning ikke blei korrekt pga ikke heilt jevn fordeling? At jeg heller burde stole på samplinga rett fra gryta+beregninger?
 
Vet ikke om jeg er helt med men du må ta utgangspunkt i det endelige volumet du ønsker, både når det gjelder IBU og OG.
Ønsker du 36 liter med OG 48 så regner du bare 36x48=1728 (dvs OG 1048-1000=48)
Må du brygge 27 liter som skal vannes ut så må det være 1728/27= OG 64
IBU må regnes ut og Gahr vist hvor enkelt det kan gjøres.
 
Det kan nok gi forskjeller, siden høyere SG i vørteren som gjæres vil bety noe for gjæren, men om du gjør ting teknisk riktig med hensyn på gjæringen, tror jeg ikke det vil bety noe særlig. Såkalt "high gravity brewing" er vanlig i svært mange kommersielle bryggerier.
 
Har vannet ut en pils- vørter like før koking tok slutt og lurer på hvilken OG jeg ville endt opp med uten utvanningen. Målte OG til 40 etter nedkjøling, tilsatte 3 liter til 23 liter vørter. Blir regnestykket slik?:
26*40=1400. 1400/23=45
DVS OG 1045 om jeg ikke hadde gjort utvanning?
 
Tilbake
Topp