Vakuumpakker

Kim O.J.

Norbrygg-medlem
Vurderer å gå til innkjøp av an vakuumpakker slik at jeg kan holde humle friskere lengre. Ser at Elkjøp har OBH NORDICA 7950 og 7951 til kr499,- og kr999,-
Regner med at 7951 er arvtageren til 7950, men er det noen som vet om det er noen kvalitetsforskjell på disse? 

Hei. Jeg har den dyreste. Ofte noen som selger den til 800. Den har anticrush, samt kan ta fuktig mat. Vet ikke om den skiller seg noe mer enn det.

Til humle duger nok den billigste fint. Ville vurdert den andre om du skal pakke kjøtt.

Elling

Stort sett funker dei rimelegaste av desse heilt greitt!    Om mat er fuktig er vel uansett dei fleste slike uprofesjonelle maskiner ikkje noko å skryta av - alternativt må ein vera ganske årvåken når ein vakumerar og stoppa vakum før væske når fram der maskina skal smelta ihop dei to plastsidene.      Eit triks å frysa den fuktige maten før du vakumerar den.   

Skal i utgangspunktet kun brukes til humle. Men plutselig får man øynene opp for de der sous vide greiene. Får leite litt rundt.

Je har nylig kjøpt den billigste der. Funker helt strålende, bruker den til å pakke kjøtt og fisk til sous vide, samt pålegg og humle så klart. :) den vakumerer relativt "hardt" men det er ikke noe problem å stoppe "trykket" når som helst og forsegle, slik at man f.eks slipper å trykke fisken flat.

OBH nordica sin 7951 har de litt rimligere på netonnet.no de har også en rimlig variant (Andersson VMS 2.0) med anticrush funksjon og rimlige plastruller til. Jeg kjenner ikke kvaliteten på denne.

Selv falt jeg for fristelsen til og kjøpe en OBH Nordica Supreme Vacuum når denne var på tilbud på elkjøp for et par uker siden og vet ikke helt om jeg kjenner et voldsomt behov for alle de ekstra funksjonene, tror jeg kunne klart meg like greit med en enklere modell

Nå, for de aller fleste av oss, så holder det at den klarer å få ut det meste av luften. Alt over det blir nice to have.... :)

Enig. Presse ut lufta, teipe igjen og hive i frysaren overgår ekstraarbeidet med vakuumering. Kanskje vil ein til og med gjennom denne romsteringa, bytte emballasje mm, faktisk eksponere humla for meir luft enn om ein berre raskt hadde teipa igjen.

Ikke særlig ekstraarbeid med vakuumering, utover det å finne selve maskinen. Man kan til og med ofte bruke samme pose om igjen. Men det er nok ikke akkurat make or break for bryggingen.

Gahr skrev:
Ikke særlig ekstraarbeid med vakuumering, utover det å finne selve maskinen. Man kan til og med ofte bruke samme pose om igjen. Men det er nok ikke akkurat make or break for bryggingen.

Må posene være en viss bredde for å forsegles, eller kan man lukke et hjørne på en åpnet pose?

De posene jeg har nå må du suge i lengderetningen på (endeløse poser) , bruker kappe dem i to på lengden siden de er breie.
Petit og flere andre sine poser kan ikke vakumeres med suging, må i trykkammer.

Poser kan kjøpes på rull og kuttes i den lengden du ønsker. Bredden er selvfølgelig gitt av rullen.

Hvordan er støynivået på de forskjellige?
Fikk en eldre maskin gratis i dag :)
Men jævelskapen bråker inni svarte h..... ok... Modererer saftutrykkene :)

magne1972 skrev:
Hvordan er støynivået på de forskjellige?
Fikk en eldre maskin gratis i dag :)
Men jævelskapen bråker inni svarte h..... ok... Modererer saftutrykkene :)

Kan  ikke skryte på noen stor erfaring med forskjellige modeller men min bråker vesentlig mindre enn vaskemaskinen når den sentrifugerer og vesentlig mer en fryseren når den går. På den lyse siden brukes den ikke over lengre perioder

Så 7951 for 799.- hos Clas i dag. (Bystasjonen, Bergen) Har den selv, funker etter min erfaring utmerket til humle, julekaker, tannbørster, malt, sitronskiver og tørket appelsinskall.

Tilbake
Topp