valg av pumpe

Hei,

Har begynt bestilling til første versjon av bryggeriet jeg skal bygge. I den forbindelse håper jeg på litt hjelp fra erfarne bryggere her inne. Har forsøkt å lete etter tråder på forumet, men klarer ikke helt få klarhet i positive og negative sider ved pumpene som er på markedet. Jeg ser etter pumpen som gir meg mest for pengene. Skal i første omgang brukes til resirkulering av mesk, men etter planen også whirlpool av 50L ved oppgradering av systemet. Ser Iwaki og March nevnes mye, men de er ikke gratis. Noen som har tips til hva jeg burde kjøpe? Finnes det andre gode pumper der ute? Hva er etter deres mening det beste kjøpet til mitt bruk?

Ivar
 
IvarV skrev:
Hei,

Har begynt bestilling til første versjon av bryggeriet jeg skal bygge. I den forbindelse håper jeg på litt hjelp fra erfarne bryggere her inne. Har forsøkt å lete etter tråder på forumet, men klarer ikke helt få klarhet i positive og negative sider ved pumpene som er på markedet. Jeg ser etter pumpen som gir meg mest for pengene. Skal i første omgang brukes til resirkulering av mesk, men etter planen også whirlpool av 50L ved oppgradering av systemet. Ser Iwaki og March nevnes mye, men de er ikke gratis. Noen som har tips til hva jeg burde kjøpe? Finnes det andre gode pumper der ute? Hva er etter deres mening det beste kjøpet til mitt bruk?

Ivar
jeg brukt ei novax pumpe den gangen jeg hadde kjele og gass bryggeri,og den funka fint på alle temperaturer,tror en tommelfinger regel er at du får det du betaler for
 
Har både iwaki og march pumper, disse kan anbefales på det varmeste.
Har du tenkt å brygge endel så gå for skikkelig kvalitet, så slipper du frustasjon senere.. Unngå små billige ebaypumper...

Hvis støy er et problem bør du ikke kjøpe march siden den støyer rimelig mye.
 
Jeg har også både Iwaki og March. Iwaki er mye mer stillegående, og favoritten her i huset.
Min Iwaki MD20 lager fin humlehaug i midten av kjelen ved whirlpool. Etter kok har jeg stort sett 23 liter i en 38 liters kjele. Vet ikke hvordan det funker med 50 liter. Vil tro det går greit.
Tror nok Marchpumpa snart blir lagt til salgs.
 
Rover Novax støyar temmeleg mykje, er ikkje magnetkobla og eg er usikker på om dei eigentleg bør brukast til varm vørter. Eg har ei slik fra V&B som eg brukar til fatvaskemaskina. God kvalitet ellers med skikkeleg industrimotor.

Iwaki har skikkeleg byggekvalitet og er ekstremt stillegåande. Eg har tre stk. MD-20 vil vere fin til eit 50-liters brygg. Dei er dyre, men av og til dukkar det opp ein godbit på ebay. Sjå etter 230v versjon. Magnetkobla impeller.

March er mykje brukt og er "standaren" for heimebrygging. Litt meir lyd. Sjå etter 809 HS eller 815, med senter inntak, dei har litt bedre flow enn "innline" varianten. March har også andre alternativ. Eg har ei TE-5S som er rustfri med trefasemotor og frekvenskonverter. Rå pumpe.

Det fins andre også. Chugger, little giant og ein haug med kina-pumper.
 
IvarV skrev:
Hei,

Har begynt bestilling til første versjon av bryggeriet jeg skal bygge. I den forbindelse håper jeg på litt hjelp fra erfarne bryggere her inne. Har forsøkt å lete etter tråder på forumet, men klarer ikke helt få klarhet i positive og negative sider ved pumpene som er på markedet. Jeg ser etter pumpen som gir meg mest for pengene. Skal i første omgang brukes til resirkulering av mesk, men etter planen også whirlpool av 50L ved oppgradering av systemet. Ser Iwaki og March nevnes mye, men de er ikke gratis. Noen som har tips til hva jeg burde kjøpe? Finnes det andre gode pumper der ute? Hva er etter deres mening det beste kjøpet til mitt bruk?

Ivar

Jeg er i akkurat samme situasjon. Har lest utallige tråder og innlegg om pumper, man vil jo gjerne slippe å kjøpe noe som ikke funker. Har vel bestemt meg for å gå for 2 stk. av denne:
http://www.tescopumps.com/servlet/the-491/815-dsh-PL-dsh-C-815PLCM-815PL-dsh-CM-/Detail
 
Jeg kjøpte en 115V iwaki for $25 pluss et adapter til 100-200 på co. Funker som en drøm den, og billig. På ebay dukker de opp av og til. Som regel kommer de fra fremkallingsutstyr eller lignende, men det er ingen problem. De er utrolig enkle å rengjøre til ny stand.
 
Mye gode råd, takk! Ser noen Iwaki MD10 som ligger i statene. Er det nok kraft i disse til formålet?

Er det toll på elektronikk? Hvis jeg får jetcarrier e.l. til å samle opp flere varer som for seg koster under toll/mvagrense, vil jeg måtte betale toll/mva forditotalsummen på forsendelsen er over grensen?
 
Som et tips kan det nevnes at ebay.de er et kjekt sted mtp 230 volts pumper. Jeg kjøpte nettopp en Iwaki md-15 derfra, Brukt men det er ikke lett å se. Havnet på 79euro ink frakt.
 
Da får jeg hive meg rundt og lete etter en på nærbutikken. Trenger en stillegående pumpe når jeg starter brygginga på søndagsmorgen når madammen fortsatt sover.

Sent from my HTC One using Tapatalk
 
Jeg bruker Iwaki Md-15 til sirkulering av mesk med en auto sparge og Iwaki MD-20 til whirlpooling gjennom motstrømskjøler.
Begge de er jeg kjempefornøyd med, de er stillegående og har virket plettfritt.
 
magne1972 skrev:
Jeg kjøpte en 115V iwaki for $25 pluss et adapter til 100-200 på co. Funker som en drøm den, og billig. På ebay dukker de opp av og til. Som regel kommer de fra fremkallingsutstyr eller lignende, men det er ingen problem. De er utrolig enkle å rengjøre til ny stand.
Vet du om disse pumpene er "Food grade"?
 
Dei er ikkje laga for næringsmiddelbruk, men alle komponentane er safe for næringsmiddel. Dette er også tilfelle med marchpumpene. Dei var heller ikkje i utgangspunktet laga for næringsmiddel men nokon fant ut at dei passa bra til det og så vart dei markedsført slik.

Ingen av desse pumpene har noko form for godkjenning eller merking så vidt meg bekjendt.
 
Dokumentasjonen en kan finne om, for eksempel, march pumpene er i hvert fall mye mer omfattende enn det som er tilgjengelig av informasjon om komponentene som er brukt i de flere titalls kina-variantene som er på ebay og lignende.

For eksempel
http://www.marchpump.com/storage/966/files/0750-0131-1000.pdf
 
Tilbake
Topp