Valseavstand på maltmølle

Jeg har en Monstermill MM2 2.0 med to store valser. Jeg har (selvsagt) løsnet låseeskruene slik at jeg ikke lenger har fabrikkinnstilt avstand mellom valsene. Nå har jeg prøvd meg litt frem og endte med en avstand som jeg senere har målt meg frem til (med bladføler) er på 1,3 mm. Jeg er på ingen måte sikker på at dette er ideell avstand for byggmalt, men det gav en rimelig knust malt sist. Når jeg skal brygge hveteøl, må jeg erfaringsvis ha litt mindre valseavstand fordi hvetekorna er litt mindre, tror jeg. Er det noen som vet hva som regnes som anbefalt valseavstand for henholdvis byggmalt og hvetemalt?
 
Hvete har ikke skall...
Personlig synes jeg at fabrikkinstillinger fungerer, og ser ikke noen grunn til justeringer, med mindre det er feilfabrikert, eller slitasje.
Hvete skal uansett ikke knuses....
 
Nå var det ikke meningen at låseskruene for valsene skulle løsnes, men så skjedde, og da mistet jeg altså fabrikkinnstillingen. Uansett vil jeg gjerne vite hva som er en typisk standardavstand i millimeter, slik at jeg kan sette min mølle tilbake til den avstanden.
Jeg er klar over at hvete ikke har skall, men jeg mener likevel at det er en fordel for å få godt utbytte av hvetemalten at man får litt mindre biter enn hele korn. Mulig jeg tar poenget med at det trolig holder med fabrikkavstanden for byggmalt.
 
Jeg mener den skal være stilt til 1.05 fra fabrikken.. Men selv så bruker jeg den på ca 1.2, noe som fungerer greit :)

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2
 
Kva det "skal" vere vil avhenge av mange ting, slik som størrelse på kornet, type silbotn, maltmengde og korleis utstyret ditt er satt opp forøvrig.

Start med litt grovt (1,2mm kansje) og kvern litt finare for kvar gang til du finner sweet-spot'n for ditt oppsett. Det blir ein avvegning mellom avrenningshastigheit/sirkuleringshastigheit og meskeutbytte.
 
Tilbake
Topp