Valsemølle

Hei bryggekamerater :skaal2:

Har planer om å kjøpe meg en valsemølle fra Humlegården i Sverige. Det jeg lurer på er hvilken jeg bør kjøpe?

Bør jeg kjøpe Crankandstein CGM-3E eller Monster Mill MM-3 eller spiller det muligens ingen rolle hvilken jeg velger? :-\

Jeg planlegger å koble til en boremaskin med reduksjonsgir til drift.

Mvh
Roger

Hei!

Vi bruker iallefall Monster Mill MM-2, fastmontert under søppelbøttetrakt med 2 hånds 230V drill under, og det fungerer flott. Har kvernet opp til 22kg på få minutter.
Batteridrillen klarte imidlertid ikke å dra mølla. Det kan også være litt vanskelig å justere den perfekt inn i starten, vi har som regel litt mindre enn maks åpning.

Ett skritt nærmere mitt første brygg!!
Har akkurat mottatt min Monster Mill MM-3.  ;D
Da gjennstår det å få knekt til noen plater til en hopper. Har sette mange bilder av slike, men er det noen som har sett tegninger av en slik sak ute i den store internett verden ?

Til info;
Denne ble bestilt fra Monster Brewing Hardware 25. mai og var meg i hende på Hadeland i går 4. juni. Kostet meg $192 inkl. frakt + kr. 407 (toll) = tot. kr. 1654,- som vel ikke er så værst (tror jeg....)

Jens

Jeg prøvde å lage meg en trakt til min MM2 med diverse kryssfinerprofiler og styr, men endte opp med en bakebolle på 5 liter fra Clas Ohlson til kr. 49,- som jeg skar ut en passe spalte i bunnen på. Skrudd fast i en bit av en hobbyplate med en tilsvarende spalte, mølla plassert under plata. Fungerer helt fint. Spiller ingen rolle om ikke alt maltet faller ned gjennom spalten av seg selv, har man fem fingre å børste unna de siste kornene med holder det lenge. OK, så må man kanskje etterfylle en gang eller to, men det plager ikke meg. Større bakeboller finnes også.

Min MM2 kom til Norge som medbragt reisegods fra USA, total kostnad ca 115 USD til daværende kurs ca 5,30 om jeg ikke husker feil. Er veldig godt fornøyd med denne.

Bestillte en BareBones Maltmill fra Schmidling plus hand crank. koster 'kunn' 766 NOK (kommer i tillegg sikkert noen hundrelapper her i Norge)

Jeg 'får' fort tilbake disse pengene for jeg kan oppbevare hel malt lenge så kjøppe større partier og spare på frakt/porto.

Tilbake
Topp