Vandregjær - kveik på farten?

Kveik fra Lærdal.
Har også Sykkylven, voss, Hornindal, samt to ulike fra Stordal. Ebbegarden fra Stordal er snart klar til pakking. De andre må jeg dyrke så det vil ta litt lenger tid:)

Hei.
Hornindal - har den bakterier og gir syrlig øl? Hvis den gjør det, så vil jeg gjerne ha den.



/mtv
 
Kveik fra Lærdal.
Har også Sykkylven, voss, Hornindal, samt to ulike fra Stordal. Ebbegarden fra Stordal er snart klar til pakking. De andre må jeg dyrke så det vil ta litt lenger tid:)

Hvis du er interessert i å sende Hornindal til Kristiansand er jeg interessert og sender gjerne videre.
 
Hei.
Hornindal - har den bakterier og gir syrlig øl? Hvis den gjør det, så vil jeg gjerne ha den.



/mtv
I all kveik er det bakterier, for den har ikkje vore innom noko laboratorium - konnøl skal helst vere maltig og har ingenting med surøl å gjere
 
I all kveik er det bakterier, for den har ikkje vore innom noko laboratorium - konnøl skal helst vere maltig og har ingenting med surøl å gjere
Sanger med modifikasjoner.
Flere kveiker har vært i laboratorie ifm nedfrysning og lagring samt artsbestemmelse. Et fåtall av disse inneholdt bakterier
 
Jeg testet en vandrekveik på en slump som nå har stått og gjæret i et par ukers tid. Har aldri brukt kveik før, men dette ser vel ikke riktig ut?

Er dette en sikker infeksjon med Lactobacillus eller noe annet fanteri? Jeg er ikke komfortabel med å "flaske og drikke fort", så da er det vel bare å helle ut?

(Det andre "rusket" i bøtten er humleblomst.)
 

Vedlegg

  • 20160803_204102.jpg
    20160803_204102.jpg
    199,7 KB · Sett: 198
Fikk boka "Gårdsøl" til jul og må innrømme at smakene av appelsin etc. fra Vossakveiken virker fristende. Jeg bor i Halden, så kveiken må jo i så fall vandre et stykke eller få hjelp på veien...

Så er det noen som har noe slikt i fornuftig avstand fra Halden?
 
Her skal vere ein FB gruppe for vandre kveik. Meir som ei kjedebrev system. Der får du den


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp