Vann i Vørter

Hei! vi er en gjeng på 3 stk som brygge første gang i går. Brygget enkelt og greit Brygg selv sin Kòlsch Gahr Ed. , vi mesket med 50l på 65c i 90 min, skyllet med 16l vann og ente opp med ca 35-40l til gjæring. OG skulle være 1046-1049 men vi ente opp på med OG : 1058. da eg leste i etterkant at man kan tilsette vann FØR gjæring for å få ned OG, lurer eg på om det er mulig å gjøre før tapping ved å ha mye vann til sukkerlake eller bare få oppi litt ekstra vann for å dra ned alkohol% eller er dette en dum ide?

har også hatt en del problem med kjøleskapet med STC-1000 og frostvakt, fant ut at den er ganske feil og at varmen i toppen er veldig langt ifra bunn, målte 13 grader i bunn (eget termometer) og ca 17 grader på topp. ser ikke til at gjæring har startet enda, og siden eg leste en plass at WLP-029 ikke vil starte under 62F (16,6C) om eg bør dra opp litt i tempen for å få gang på den? men igjen så står det på brygg selv sine sider at noen tar den ned til 12-15C . noen som har litt inspill om hva som er best å gjøre?

Har også vurdert å montere en liten pc vifte inne i kjøleskapet da frostvakten står på topp (ikke en geni strek) og få litt sirkulasjon. noen som har prøvd dette?

Mvh Undheim Gårdsbryggeri
 
Hvis dere skal tynne ut etter gjæring, må dere bruke kokt vann. Men en kölsch med litt ekstra styrke er sikkert god, så jeg hadde nok latt den være.
Har ikke erfaring med wlp029.
Vifte er sikkert en god idé når varmen er øverst. Ellers er varmekabel rundt gjæringsdunken et godt alternativ til frostvakt.
 
Anngående det å tynne ut med vann før gjæring
så vil vel kokt vann innholde mindre oksygen enn kaldt springvann
På den måten vil det vel være en fordel å ikke koke vannet

men tilbake til tråden, jeg ville heller ikke tynnet ut denne
 
Jeg synes ikke det er noen dum ide å være litt raus med vannet når du lager sukkerlake dersom den er brygget litt for sterk.
 
Har dere beregnet IBU etter det volumet dere har tappet. Eller bommet dere på volum og fikk for sterkt øl. Hvis dere har IBU etter tappet volum står valget mellom et lavt humlet øl eller et øl som er for alkoholsterkt. Personlig hadde jeg vannet ut ølet hvis jeg hadde kunnet gjøre dette uten å få et altfor lavt humlet øl.

mvh
Bårdd
 
total kokevolum skulle være 56 liter, om vi hadde så mye er heller tvilsomt, men vi bruker varmtvannsbereder så veldig vanskelig å vite hvor mye som var i kjel og også usikkert på hvor mye som er i gjæringskaret hehe. trur vi må finne en måte for å kunne måle litt på volumene underveis.

men eg rekner med at vi har bommet på volum og fikk for sterkt øl. er også litt redd for at vi har mye boiloff, kjelen er 52 cm i diameter og 70 cm høy ca og rommer +- 135 liter.
 
Smak på ølet, husk at øl mister bitterhet under gjæring. Er det normalt til kraftig humlet kan dere vanne ut hvis dere vil. Dere vanner dog ikke ut mer enn 15-20% og en reduksjon av IBU fra f.eks 30 til 25 er ikke verdens undergang.
mvh
Bårdd
 
Sist redigert:
total kokevolum skulle være 56 liter, om vi hadde så mye er heller tvilsomt, men vi bruker varmtvannsbereder så veldig vanskelig å vite hvor mye som var i kjel og også usikkert på hvor mye som er i gjæringskaret hehe. trur vi må finne en måte for å kunne måle litt på volumene underveis.

men eg rekner med at vi har bommet på volum og fikk for sterkt øl. er også litt redd for at vi har mye boiloff, kjelen er 52 cm i diameter og 70 cm høy ca og rommer +- 135 liter.

Du kan regne 2 liter pr. cm og det er vel 18 liter opp til sveisen i bunn tror jeg...
Bruk en plast tommestokk til å måle..
 
lurer eg på om det er mulig å gjøre før tapping ved å ha mye vann til sukkerlake eller bare få oppi litt ekstra vann for å dra ned alkohol% eller er dette en dum ide?
Niks, fungerer helt fint.

Ironisk nok var første gang jeg gjorde det på en Kölsch m/wlp029 hvor jeg overskjøt OG en god del. For å unngå en Kölsch på 6% brukte jeg 2 liter vann til sukkerlaken i stedet for de vanlige 3-4 desiliterene. Virker som mange tror at ølet vil smake utvannet, men det er ikke tilfelle (ja det påvirker selvfølgelig ølet, bl.a. IBU, men det er ikke som om du kan kjenne etter karbonering at "åh her er det vannet ut etter gjæring...")
 
Niks, fungerer helt fint.

Ironisk nok var første gang jeg gjorde det på en Kölsch m/wlp029 hvor jeg overskjøt OG en god del. For å unngå en Kölsch på 6% brukte jeg 2 liter vann til sukkerlaken i stedet for de vanlige 3-4 desiliterene. Virker som mange tror at ølet vil smake utvannet, men det er ikke tilfelle (ja det påvirker selvfølgelig ølet, bl.a. IBU, men det er ikke som om du kan kjenne etter karbonering at "åh her er det vannet ut etter gjæring...")

Då gjer me gass, må bli heilt topp!

Var akkuratt nede å smakte på det, har stått nøyaktigt 24 timer nå, SG = 1054 så har droppet 4 poeng allerede så det må vere et bra tegn, smakte bra gjorde det også :beermug:
 
Spørsmål fra en nybegynner :)

Har 19 L India Red Ale stående til gjæring. Overskjøt OG med en del (beregnet til 1.056-1.060) og endte opp på 1.076. Forventet FG skal være et sted mellom 1.009 - 1.012. Foreløpig ligger SG på 1.022 etter dag 12. Brukt WLP001 (starter) og gjæret på rundt 17 (+- 0,5) grader ihht oppskrift. Har nå satt den litt varmere på rundt 19-20 grader for å se om det vil droppe ennå mer eller om den er ferdig til søndag.

Kommer nok til å ende på rundt 16-17 L når jeg skal flaske. Hadde i utgangspunktet lyst på mer øl, men er usikker på om jeg skal la det være eller ikke.. Hvis jeg skal tynne ut er det best å vanne ut med ca. 10-20% og ta det med når jeg lager sukkerlake?
 
Tilbake
Topp