Vann og evt. justering

Noen i Stange-området som har tall på mineraler, pH osv. i vannet i krana? jeg sliter veldig med mørke øl men får dermed bedre lyse øl. Skulle gjerne visst hva jeg evt. må justere for å få til dette, jeg har lest at vannet her har 0,38 ppm med Kalsium, og at dette tallet helst burde vært over 50? Hvis ingen vet får jeg kontakte vannverket og høre med dem!

edit: mener å ha sett at pH'en er over 7 her, men usikker :)
 
Snakk med kommunen, så får du vannrapport. Men i utgangspunktet er det meste av drikkevann i norge overflatevann med lite mineraler. Og det er et godt utgangspunkt for justering.
 
Okei, er kalsium det eneste som er viktig at er iorden eller finnes det fler mineraler som er like viktige for justering?
 
Okei, er kalsium det eneste som er viktig at er iorden eller finnes det fler mineraler som er like viktige for justering?
Kalsium er viktig for at gjæren skal ha det godt, denne skal ligge mellom 50 og 100 ppm. Ellers er balansen mellom klorid og sulfat viktig for fremheving av malt eller humlesmak. I tillegg brukes mineraler for å sørge for å treffe meske pH mellom 5.2 og 5.5.
 
pHen i vannet har generelt liten betydning for pH i mesken. Dersom du skal starte med mineral justeringer bør du skaffe deg et pH-meter slik du kan ha kontroll på at du faktisk er innenfor anbefalte pH verdier. Det finnes flere kalkulatorer som beregner både pH og konsentrasjoner av de ulike saltene for deg. Min erfaring er at disse kalkulatorene ikke alltid treffer helt rett mht til pH verdien, spesielt på mørkere øl.
 
Sist redigert:
Jeg har fått svar fra vannverket og funnet at jeg har omtrent 6 mg/L kalsium i springvannet mitt :) hørtes lite ut da jeg ser folk skriver at kalsium kan man bruke opp til 200 mg/L av i noen øl :/
 
Er Kalsiumsulfat og Kalsiumkarbonat noe jeg da kan kjøpe meg? mtp å justere pH opp/ned etter behov, og begge to gir meg kalsiumet jeg trenger :) tenkte å skaffe meg enten strips eller elektronisk måler for pH også. Interessen min for dette skyldes først og fremst at jeg ikke får til å lage mørke øl, har fått tips om at det kan ha med kalsiumet å gjøre.
 
Er Kalsiumsulfat og Kalsiumkarbonat noe jeg da kan kjøpe meg? mtp å justere pH opp/ned etter behov, og begge to gir meg kalsiumet jeg trenger :) tenkte å skaffe meg enten strips eller elektronisk måler for pH også. Interessen min for dette skyldes først og fremst at jeg ikke får til å lage mørke øl, har fått tips om at det kan ha med kalsiumet å gjøre.
Dette lurer jeg også på, bor i Stange(Bekkelaget) selv. Tenker å brygge porter, men da kan man vel rett og slett bruke glenrie sin kalkis da?
 
pH ved 19-25 *C = 7,5
Silisium = 3,79 mg/L
Jern = 10,9 ug/L
Aluminium = 13,6 ug/L
Kobber = 28 ug/L
Kalsium = 6,04 mg/L

Målinger tatt 09.02.2016
 
Da har min 3. mørke øl på rad gått i dass ;) mens mine lyse øl går det veldig fint med. Jeg hadde fra før en dunkelweissen som bare skummet over. Nå har jeg laget en irsk stout, og en smithwick's etterlikning. Begge to smakte veldig lovende i løpet av kort tid på flaske, spesielt den stouten. Nå kommer samme tegn som på dunkelweissen som jeg slet med, de utvikler begge meget syrlig karakter og de vil skumme ut av flasken en stund. Mine pilsaktige øl derimot oppfører seg helt annerledes, kullsyre, skum, smak, alt er helt fint :) først trodde jeg at min dunkelweissen var infisert, og mange var enige med meg der, kan det være vannet som gjør dette, da jeg vet at jeg har veldig bløtt vann? I tilfelle kan ikke jeg brygge mer mørke øl før jeg får tak i noen tilsetningsstoffer og måleutstyr :)
 
Jeg tviler på at det er det bløte vannet som er årsaken til at det skummer over, kan ikke skjønne av eventuelt veldig lav pH grunnet mørk malt som senker pH skal være årsaken.
Imdlertid så fikk jeg et tips her på forumet som har funket veldig bra for meg og gjør at stout og porteren får en rundere tørrhet og ikke skarp bitterhet;
Jeg tilsetter sjoko og svartmalten ved utmesk, teorien er at da drar man ut smak og farge og mindre bitterstoffer iogmed at den ikke er med under hele meskeperioden. Trenger i mindre grad å tilsette karbonat for å øke pH i mesken (pH rundt 5.3-5.5), den sene tilsetningen av det mørke, gjør også at det er liten sjangs for at pHen stiger til over 6.1 under skylleprosessen, dvs at man ikke risikerer å vaske ut tanniner fra maltskallene.
Det er sikkert andre som har bedre erfaring og kunnskap omkring dette, men jeg synes denne metoden har gitt meg bedre mørke øl....
 
Sist redigert:
Har du mulighet til å sette en flaske i et "eksplosjonssikkert" kar med lokk et sted med høy temperatur?
Smeller den etter en måned eller tre så hadde ikke jeg tvilt på dette med infeksjon. Smeller det ikke og du åpner så ta dine forholdsregler.
-Antar det andre ølet står kaldt og at det dermed ikke begynner å smelle samtidig.
 
Jeg tviler på at det er det bløte vannet som er årsaken til at det skummer over, kan ikke skjønne av eventuelt veldig lav pH grunnet mørk malt som senker pH skal være årsaken.
Imdlertid så fikk jeg et tips her på forumet som har funket veldig bra for meg og gjør at stout og porteren får en rundere tørrhet og ikke skarp bitterhet;
Jeg tilsetter sjoko og svartmalten ved utmesk, teorien er at da drar man ut smak og farge og mindre bitterstoffer iogmed at den ikke er med under hele meskeperioden. Trenger i mindre grad å tilsette karbonat for å øke pH i mesken (pH rundt 5.3-5.5), den sene tilsetningen av det mørke, gjør også at det er liten sjangs for at pHen stiger til over 6.1 under skyleprosessen, dvs at man ikke risikerer å vaske ut tanniner fra maltskallene.
Det er sikkert andre som har bedre erfaring og kunnskap omkring dette, men jeg synes denne metoden har gitt meg bedre mørke øl....

Jeg har gått over til å gjøre det der rutinemessig nå, og jeg synes det fungerer. Rundere og bedre mørkt øl, ikke noe besk bitterhet.
 
Har fått mineralene mine i posten nå, har tatt noen teskjetupper med kritt og gips og prøvd meg frem, den dominerende syresmaken er definitivt blitt byttet ut med en mer balanser smak og aroma :)
 
Har nå lest om vannjustering av John Palmer og fra diverse andre artikler på nett, og vil prøve å justere vannet mitt for første gang etter at gjentatte mørke øl har blitt sure. Jeg har gått til innkjøp av Kritt, Gips, Kalsiumklorid og Melkesyre. Tenkte å enten taste noen tall inn i en kalkulator for å finne ut hva og hvor mye jeg skal tilsette, eller bare prøve meg fram med veldig små mengder, jeg vet iallfall at jeg har 6mg kalsium og at denne bør opp på omtrent 100 (?), er det noen som har noen tips og erfaringer for fremgangsmåte, hva/hvor mye/når jeg tilsetter ting? kanskje noe som hindrer meg i å gå på en smell så tar jeg til takke for svar i så tilfelle :) jeg har lest mange steder hvordan dette kan/skal gjøres men vil gjerne høre fra dere som har gjort dette flere ganger, så blir jeg litt tryggere på ikke å drite meg ut!
 
Tilbake
Topp