Vann og evt. justering

Jeg er ikke noen racer på dette så burde kanskje holdt kjeft. Men siden mørke øl blir sure så bør du bruke en buffer slik at den mørke malten ikke senker pH for mye. Du får kjøpt bikarbonat på matbutikken. Calsium må du bruke for at enzymene skal ha det trivelig i mesken.
 
Jeg har sluttet å bruke Kritt (CaCO3) da senere forskning har vist at det har begrenset effekt på å heve pH i mesken, bruker istedet kun Natron (NaHCO3) som du får kjøpt i dagligvaren. Bruker selv denne kalkulatoren; http://www.ezwatercalculator.com/
Du kan også melde deg inn i Norbrygg og få tilgang til medlemsartikler om bla vannjustering og brygging av Stout..
 
Nedre grense for kalsium er 50. Hvis du tilsetter en teskje (5ml) av enten gips eller kalsiumklorid til mesken i en 20-liters batch, er du i mål. Gå opp litt hvis du mesker veldig tynt. Ikke tilsett mer enn nødvendig. Bruk kalsiumklorid hvis du ønsker understreke maltsødmen, og gips hvis du vil framheve humlebitterheten. Vil du ha balanse, bruker du en blanding.

Bruk melkesyra, og ikke mineraler, for å senke ph'en hvis det er nødvendig, men vær obs på at gips og kalsiumklorid, som du likevel må tilsette pga. kalsiumbehovet, bidrar til å gjøre det.

Du må ta utgangspunkt i ph'en i mesken når ph skal justeres. Ph'en i vannet ditt sier lite om hvordan den vil bli. Så du må kunne måle; enten med strips eller et ph-meter.

edit: Gips senker ph, natron og kritt øker den. Jeg har lest at natron fort påvirker smaken, og at man bør ligge unna det. Kritt er alternativet. Det er ikke løselig i vann med vanlig ph, men det løser seg i den sure mesken.

edit: Jeg skrev her at kalsiumklorid gir mindre kalsium pr teskje enn gips. Det er feil. Det er kalsiumkarbonat det gjelder for.
 
Sist redigert:
Problemet med kritt er at det er veldig vanskeli å løse i mesken, derfor anbefales det nå å bruke Natriumbikarbonat (populært kalt Natron). Natrium i større mengder gir saltsmak som ikke er ønskelig og i kombinasjon med Sulfat kan del lage en skarp usmak, så ikke overdriv.... Bruker typisk ved behov 2-3gr i en 25l batch som gir under 30ppm totalt i øllet, maks anbefalt er 150ppm.
 
Takk for raskt svar :) har planer om å brygge i helgen, får se om jeg rekker det :D er moro å begynne å sette seg inn i kjemien til vannet i bryggingen.
 
Problemet med kritt er at det er veldig vanskeli å løse i mesken, derfor anbefales det nå å bruke Natriumbikarbonat (populært kalt Natron). Natrium i større mengder gir saltsmak som ikke er ønskelig og i kombinasjon med Sulfat kan del lage en skarp usmak, så ikke overdriv.... Bruker typisk ved behov 2-3gr i en 25l batch som gir under 30ppm totalt i øllet, maks anbefalt er 150ppm.

Prøvde meg på denne: http://www.braukaiser.com/wiki/index.php?title=Building_brewing_water_with_dissolved_chalk
Kortversjonen: Du kan bruke kritt direkte i mesken, men trenger da dobbelt så mye som hvis du først oppløser det i kullsyreholdig vann. Kritt brukt direkte vil heller ikke heve ph mer enn 0,2 poeng.

Problemet med vannet mitt er ikke at ph'en blir for lav, så jeg bruker ikke hverken natron eller kritt. Men jeg skal i gang med å lage RO-vann, og da blir dette et aktuelt prosjekt. Jeg mener å huske at du brukte RO-vann?
 
Finn,
Bruker nosk overflatevann fra Ringvassøya med hva det måtte innholde av rester fra reinsdyrskadaver, sauebæsj og musepiss filtrert i steinura opp i bakken :)
 
Sist redigert:
Da var det altså ikke deg:). (Hukommelsen er ikke hva den var, men ... osv.)

Ser for meg den beskrivelsen der på etiketten til bryggeriet ditt. Slår knock-out på alt prat om Grimstad-vann og slikt;)!
 
Tilbake
Topp