Vanne ut etter første gjæring.

Beregnet feil kokevolum og endte opp med litt over 8 liter istedet for 10 og dermed blir ølen betydelig sterkere både på smak, alkohol og bitterhet.

Så, spørsmålet er om det er et problem om jeg koker opp 2 liter sukkerlake når jeg skal flaske ølen slik at den blir litt vannet ut?
 
Oddvar Demmo skrev:
Nei, bare bruk rett sukkermengde

Tror ikke du helt tok spørsmålet hans:)
men , jeg synes ikke det høres ut som en god idè å vanne ut på det tidspunktet .. du skulle vel heller gjort det etter kok!

jeg ville nok heller tatt til takke med litt mindre (og litt sterkere) øl.
 
Jeg tror han forstod spørsmålet helt fint :)

Det er rimelig uproblematisk å vanne ut etter gjæring. Normalt er det største problemet fare for oksidering, men med ettergjæring på flaske er heller ikke det noe stort problem. Industribryggerier gjør dette helt rutinemessig, og teknikken kalles «high gravity brewing».
 
gustavf skrev:
Det er rimelig uproblematisk å vanne ut etter gjæring. Normalt er det største problemet fare for oksidering, men med ettergjæring på flaske er heller ikke det noe stort problem. Industribryggerier gjør dette helt rutinemessig, og teknikken kalles «high gravity brewing».
Nytt for meg og høres rart ut :D
Eventuellt , kan du minske problemet med oksidering rimelig mye ved å tilsette nykokt (avkjølt) vann ?
kokt vann er jo som kjent totalt uten o2 .
 
Kokt vann bør fungere greit, i hvert fall om du får det tilsatt i ølet uten at det plukker på oksygen på vegen.
 
Tenker å bruke "korrekt" sukkermengde, men bare mer vann en de rundt 2 dl jeg normalt bruker.
Ser altså ut til at det skal fungere bra!  :skitbra:
 
Sukker til 10 liter istedenfor 8 liter var det jeg mente med rett mengde.
Synes ikke du behøver stresse med å kjøle  ned laken før tillsetting, du varmer ikke opp de 8 liter til mer enn 40 grader alikevel.
 
Tilbake
Topp