Vannmengde på mitt første brygg

Hei! En stor takk til alle bryggerne på forumet. Jeg har brukt forumet en god stund og opparbeidet verdifull kompetanse, samt fått veiledning knyttet til planlegging og innkjøp av utstyr. Takk skal dere ha :)

Nå skal jeg i gang med mitt første brygg. Jeg lager meg en IPA. Merkelig nok er jeg usikker på om jeg kommer til å gjøre alt riktig og jeg trenger feedback på om veien jeg har staket ut er gangbar. Jeg tror jeg har kontroll på temperaturer i løpet av prosessen, men jeg lurer på om jeg har regnet ut vannmengde riktig.

Jeg har 7,2 kg malt til en Vestkyst IPA 22 L (Noe som betyr at jeg optimalt skal sitte igjen med 22 L vørter etter koking, målt ved ca 20 grader, ikke sant?)

Tenker jeg skal meske i 18 liter vann (7,2 kg x 2,5 L vann). Ettersom maltet ”stjeler” 0,8L vann pr kg, vil jeg sitte igjen med 12,24 L mesk (7,2 kg x 0,8 vanntap pr KG = 5,76 L vanntap i malt).

Da får jeg det til at jeg trenger 9,76 L skyllevann (22 L – 12,24 L mesk) + beregnet vanntap i damp under koking.

Jeg har lest at man kan opererer med 5% avdamping pr time. Vestkyst IPA skal koke i 90 min. Jeg tenker derfor at jeg skal ha totalt 24 L før koking (1,8 L vil forsvinne i damp). Faktisk skyllevann bør derfor være 11,76 L

Da vil jeg sitte igjen med ca 22 L etter koking (22,2 L).

Det ble mange tall dette her. Men ser det ut til å være innafor? o_O
 
Du har en god teoretisk modell for hvordan forløpet av mesking og koking vil gå. Det er derimot stor forskjell på Teori og Praksis :)

Jeg ville startet som du skriver, og gjennomført skylling til det nivået du har beregnet, så vil du etter kok se, og kunne måle, hvor effektiv kok du faktisk har. Da kan du lettere beregne skyllevolum til neste batch. Noen koker hardt, og noen koker snilt :)
 
Jeg ville startet som du skriver, og gjennomført skylling til det nivået du har beregnet, så vil du etter kok se, og kunne måle, hvor effektiv kok du faktisk har. Da kan du lettere beregne skyllevolum til neste batch. Noen koker hardt, og noen koker snilt :)

Takk for innspill! Jeg tar det med meg :)
 
Du har en god teoretisk modell for hvordan forløpet av mesking og koking vil gå. Det er derimot stor forskjell på Teori og Praksis :)

Jeg ville startet som du skriver, og gjennomført skylling til det nivået du har beregnet, så vil du etter kok se, og kunne måle, hvor effektiv kok du faktisk har. Da kan du lettere beregne skyllevolum til neste batch. Noen koker hardt, og noen koker snilt :)
Mye tall. Jeg tenker: fokuser på hvor mye du har til kok. Det er det som er viktig mht humlemengde. Etter mesking og skylling - fyll på dersom du ender med for lite. Og husk: mye går vekk i trub - humlerester og alskens drit. Man får generelt mindre klar vørter enn det man tror i starten.
 
Enig med Stig. Trub-møkka utgjør mye mer enn det som fordamper, og er en vesentlig del av "tapet" i prosessen.
 
Men: man kan fint pøse på med et par liter trub. Gjør ingenting. Det vil legge seg på bunnen og totalt sett gi deg mere øl. Just do it!
 
Personlig ville jeg unngått å ha med mye trub over i gjæringsdunken. Tror det vil tilføre mer bitterhet (og annen usmak?) til ølet, men jeg er nybegynner og tar forbehold om at jeg er på bærtur her. Er også usikker på hva det betyr i forhold til ønsket om å få så klart øl som mulig.
 
Og husk: mye går vekk i trub - humlerester og alskens drit. Man får generelt mindre klar vørter enn det man tror i starten.

Takk skal dere ha Stig Aa og Palve.

Jeg kan se at mye forsvinner i trub og avfall. Men har jeg forstått det riktig at sluttvolum, som står oppgitt i oppskriften, skal måles i kokekar etter kjøling? Og på den måten uavhengig av trub? Om jeg ender opp med kun 19 liter i gjæringskaret, fordi siste 3 liter var kun humle og drit, så er det en annen sak?
 
Hvis du vil ha en hvis mengde til tapping må du regne baklengs. Si du vil ha 20 liter på flasker. 2 l går vekk i trub i gjæringskaret, 3 liter går bort i trub i kokekaret og 1,5 liter fordamper. Da får du 26,5 liter du vil ha før kok. Mesk så så tykt/tynt du vil, skyll med nok vann til at du når kokevolum, eller fyll på vann hvis det mangler til kok.
 
Som ny brygger, er det mange faktorer som vil endre seg fra brygg til brygg. Det vil være vanskelig å tilnærme seg dette helt teoretisk. Men som en pekepinn, ser dette veldig bra ut.
Før du har blitt godt kjent med ditt eget utstyr og innarbeidet en god prosess, ville jeg ha brygget som du beskriver, men justert vørteren med vann mot slutten av koketiden for å nå riktig OG. Glenn har laget gode kalkulatorer for utvanning på sin hjemmeside bryggekalkulator.no
Du finner også lignende kalkulatorer i forskjellige bryggeprogrammer for pc og alle mobile enheter. Selv benytter jeg BeerSmith2 for iOS.
Lykke til med brygget. Ikke la deg stresse av at du ikke treffer temperatur 100%. Det blir helt sikkert fantastisk øl til slutt.
 
Takk for svar Signal og msevland.

Som ny brygger, er det mange faktorer som vil endre seg fra brygg til brygg. Det vil være vanskelig å tilnærme seg dette helt teoretisk.

Jeg startet bryggingen tidligere i dag og fikk etter ganske mange timer vørteren på plass i gjæringskaret. Gleder meg til å følge gjæringsprosessen de neste ukene.

Tidligere svar i denne tråden sier noe om at det er forskjell mellom teori og praksis. Denne forskjellen har jeg møtt på i dag. En lang rekke med problemstillinger og X-faktorer gjorde seg gjeldende, og til slutt gjaldt det kun å holde hodet over vannet for min del. Jeg tror ikke brygget nødvendigvis blir dårlig, men jeg er redd bryggingen ikke er gjennomført 100 % (eller 90 %) etter oppskrift :) Som ny brygger møtte jeg på problemstillinger i retning av "viften på komfyren er jammen lav og den kommer i konflikt med kjøler og meskepose opp/ned av kjele og rørepinne", "tidsbruk på å nå koketemp med 26 L væske på en ordinær komfyr er LANG" og "glemte å måle C, SG eller vannmengde en eller flere ganger i løpet av prosessen".

Vel, vel. Jeg håper at dette er en start på noe som vil bli bra. Jeg tenker heller ikke at det er unormalt med noen barnesykdommer i løpet av de første rundene. Jeg har uansett blitt mer erfaren og vil i større grad være forberedt til neste batch.
 
Kjenner meg igjen her. Men uansett om man bommer på oppskriften så er det utrolig hvor godt øl det kommer ut av en 'slumsete' byggeprosess. :)
 
Det første man bør få kontroll på er gjæring, spesielt å holde riktig og jevn temperatur. Etter jeg fikk meg kjøleskap til gjæring så har resultatet blitt MYE bedre. Kjøling bør være en grei nr to. Kjøpte litt 15mm rør på biltema og lagde spiral. Greit å lage, funker bra. Jeg bommer fortsatt på mesking, skylling og vannmengde. Koking går for det meste greit. Blir godt øl da!
 
Takk for svar Signal og msevland.
Tidligere svar i denne tråden sier noe om at det er forskjell mellom teori og praksis.

I teorien er det ingen forskjell på teori og praksis.

Ellers - jeg har også gjort de samme beregningene på vannvolum, og har laget et enkelt regneark med de faktorene du hadde med innledningsvis. Basert på erfaring har jeg justert f.eks. mengden vann som forsvinner med malten, og har etterhvert en grei regnemodell.
 
Tilbake
Topp