Varme opp meskevann med maltet i

På de to siste biab-bryggene har jeg gjort noen eksperimenter med å tilsette maltet fra begynnelsen av, fra når vannet er ca 30 grader eller deromkring, slik at det det varmes opp gradvis til 65 grader. En slags trinnløs stepmash.

Er det andre som har erfaring med det? Smart? Dumt? Mener de gjorde et eksperiement med det i en Basic Brewing-episode.
 
Det burde gi litt bedre meskeeffektivitet i forhold til å gå rett på sakkarifikasjonssteget. Har du merket noe slikt?
 
Dette er jo veldig interessant for oss som brygger BIAB. Det tar jo lang tid å varme opp full mengde vann, og da er det greit å kunne bruke den tiden til noe nyttig i prosessen. Betyr det at man evt. kan kutte ned totaltiden (oppvarming av vann + mesking) litt og oppnå samme effektivitet?
 
Det var derfor jeg gjorde det i lang tid
brukte vel 20 min på å nå 65 grader
Grunnen til at jeg har sluttet med det i det siste er fordi jeg fant ut at jeg brukte like lang tid
på å varme opp vannet ved siden
også føler jeg at jeg treffer mesketemp mer nøyaktig
 
Jeg tror det blir mer arbeid totalt. Du behøver ikke passe vann mens det varmes opp, men jeg ville ikke latt mesken passe seg selv.
 
Det vil ha dårlig effekt på skummet vil jeg tro. Litt avhengig av hvor raskt det går.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Skum er jo en litt sånn diffus greie som er overraskende kompleks. En av måtene å ta livet av skummet på er protein-rasten (noen-og-femti?). Derav ideen min om at det ikke er optimalt for skummet å gå gjennom de lavere temperaturene. Du aktiverer enzymer som kan bryte ned disse skumstoffene. Men hvis oppvarmingen går rimelig radig så er nok, som du erfarer, effekten ikke så stor.

Jeg har gjort det et par ganger, særlig når det er fint vær og jeg vil sitte ute og slappe av under mesken. Men nå sluttet jeg med det. Nedsiden virker større enn oppsiden.
 
Tilbake
Topp