Varmeelement til "nano" HERMS

Temperatursvingningene i mitt enkjelers BIAB-oppsett holder på å drive meg til vannvidd. Jeg har alfor dårlig kontroll. Jeg brygger 10-12L i slengen, og er fornøyd med formatet. Men den helvetes mesken vrierer jo med opptil fem grader! Så her skal det sirkuleres...

Nå pønsker jeg på å jobbe mot et superenkelt og superbillig HERMS-system. Pumper, rør og ventiler er grei skuring, det er rimelige og gode (nok (for meg)) alternativer der ute. STC-termostater koster lite, og det er modeller for både høye og lave temperaturer. Det som er litt vanskelig å finn ut av, er hvilket varmeelement som passer i et slikt oppsett. Jeg ser at mange andre klarer seg med coiler fra gamle vannkokere. Wattmessig så er vel 2Kw nok, men gjør ikke en så liten coil at temperaturen varierer mye i kjelen? Vil god plassering av sensoren til termostat veie opp? Jeg tenker og at jeg skal kle HTLen i noe isolerende, det skal bel hjelpe litt på tempen. Variasjon av temperatur i HLT er vel et vanlig problem, men såvidt jeg kan se er det få (ingen) som tar seg bryet med å sirkulere vannet i den og?
 
Hei! Jeg kjører en kompaktløsning med en gryte på 22 l. Jeg bruker en wilfa kokeplate på 2000w, og den har fungert bra sålangt styrt av en rex c100 pid. Bruker silbunn i min løsning, så må spa ut all malten etter mesking før jeg koker i samme gryte.ImageUploadedByTapatalk1420909263.539006.jpg
 
Jeg har ei sånn plate som jeg pønska på å bruke. Jeg har laga en "kurv" i netting som jeg har malt-posen oppi, så jeg kan løfte det rett ut.

Sett nå at jeg skaffer en kjele eller kjøleboks som jeg mesker i. Så kan jeg bruke kjølespiralen først til å sirkulere vørteren gjennom hlt/kokekjelen. Deretter tømmer jeg den, og overfører vørteren oppi kjelen for koking. Når det er ferdig så bruler jeg spiralen på vanlig vis til nedkjøling.... Hmh!

Men takk for tipset, jeg skal se litt grundigere på plata om det ikke er for skummelt å gå løs på den!
 
Tilbake
Topp