Varmeelement

Hei

Jeg har et spørsmål til dere som har greie på den elektriske delen av bryggeriet. Jeg har komt over noen gamle varmtvannsberedere og vil finne ut om varmeelementene i disse fungerer. Ved første forsøk koblet jeg sammen begge elementene (for å få full effekt), men da slo jordfeilen ut. Etter måling av motstand har jeg målt noen og 60 ohm på det ene og noen å 40 ohm på det andre, noe som om jeg ikke tar feil skulle tilsi at de virker og er på henholdsvis ca 800 og 1200 watt. Men tydeligvis med en jordfeil. Etter mer testing kom jeg frem til at det er en jordfeil på det ene elementet. Det jeg gjorde da var å kutte den delen som "originalt" er koblet de to elementene sammen slik at det var to separate. Jeg prøvde så å måle igjen og kom frem til at det var det på ca 800 watt som hadde jordfeil. Jeg koblet så strøm på det andre elementet på ca 1200 watt og denne gangen slo ikke jordeilbryteren ut, men det ser ikke ut til at varmeelementet varmer heller. Noen forslag...???
 
Jeg mistenker at du har koblet feil og at du virkelig ikke har spenning på det friske elementet.
 
Det er mulig, men jeg tror ikke helt det heller. Det er jo bare to kontakter på varmeelementet og to ledninger i kabelen (pluss jording selvsagt), så da bør det jo være ganske rett frem. Er det noen måte å måle om det funker?
 
Sjekk på nytt at du måler 40 ohm der du kobler til. Du hadde jo tatt bort en kobling som lå der "originalt", som du skrev. Da er det en mulighet til å forveksle.
 
Det har jeg nå gjort, spenning på 228 Volt og motstand på 44.5 Ohm, skulle vel tilsi omtrent 1168.1798 watt  ;D, men ingen varme... ???
 
Det må ikke fungere når su setter på spenning selv om at du måler rett motstand, strømmens veier er uransakelig, utgangspunktet for dette elementet synes jeg er: bytt det ut, du får det på søppeltippen/gjenvinning/rørleggeren ....
 
Det er mye du kan gjøre for å finne ut hva som skjer, om det du mener virkelig skjer, men elementet er jo defekt, jordfeil så hva er vitsen ?
 
Tilbake
Topp