Varmekilde i kjøleskap/gjæringsskap?

Har brukt dette oppsettet på ca 120 brygg. Er mykje I garasjen der skapa står. Dei starter ikkje ofte. Har sett innkobling 0.3.+-

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Da har jeg modifisert hylla under gjærkaret etter å bli inspirert av bildet ditt, justert temptolleransen ned til 0.3grader og kalibrert føleren på nytt. Spiller trommer, så kom på at jeg hadde sånn geleklump til demping av trommer. Så la det utenpå føleren for å få max tetthet og kontakt med gjæringskaret, og teipet fast en isoporbit over. Så langt ser det veldig bra ut :) tempen har virket temmelig stabil og tror ikke kjøleelementet har slått seg på i det hele tatt siden jeg fixet det :) Takk for tips og bilde ;)
 
Nå har jeg montert føleren i ei glassflaske med vann ved siden av gjæringskaret. I håp om å få mindre svingninger på tempen. men problemet virker til å være at frostvakta varmer litt etter strømmen kutter...så når tempen nås f.eks. 12grader så stiger tempen litt etter strømmen er tatt. Tar gjerne inot tips Jeg har også teipet fast en tempmåler under en svamp og isopor inntil gjæringskaret for å sjekke at tempen i flaska og karet er det samme, og det ser bra ut. Men det svinger litt for mye...
Det er fordi metallviklingene i frostvakten holder på mye varme. Så når strømmen kuttes, avgir likevel frostvakten en god del varme magasinert i seg.

Anbefaler å heller bruke noe som slipper varmen hurtigere.
http://www.aliexpress.com/wholesale...20151214003047&SearchText=ceramic+heater+bulb
 
Har en varmefolie av litt stiv plast, 25w, billig fra ebay, samt pc-vifte. Denne er super da den ikke tar plass.
 
Skal prøve en skotørker med 4 utløpsrør i dagene som kommer. Venter en ny stc-1000, så skal jeg bore 4 hull i kjøleskaplokket å føre inn røra fra skotørkeren inn gjennom lokket og ha viftemotoren montert på lokket. Har tro på dette og satser på at den kan brukes uten kjølefunksjon. Hvertfall når utetemp tillater det :) Står uansett i en betongbygning så tror det kan funke hele året. Fordelen med denne kontra f.eks et varmeelement montert inni fryseren, er at straks strømmen kuttes, opphører oppvarmingen umiddelbart. Pluss at det vil forhåpentligvis gi en jevn varme i hele rommet pga varmlufta som blåses inn. Den avgir også varme veldig sakte og vil trolig sørge for stabil varme. Tror maxtemp på utluft fra denne ligger på under 30grader. Blir spennende å prøve ut :) ser nesten lik ut som den på bildeimage.jpeg
 
jeg ville montert hele skiten inni skapet.
Skubber du bare rør inn, blir det overtrykk, og lite skjer. Samt luftlekkasje ut rørene når den ikke jobber.
 
Hvorfor gjøre ting vanskelig, har ei glødepære på 60w i 400l fryser,gjør jobben perfekt.
 
image.jpeg
Da fikk jeg en ny stc-1000 fra ebay i dag, og nytt gjæringsskap er oppkoblet og står klart til testing/kalibrering av temp :) Har fyllt et gjæringskar med vann og satt en temperaturprobe i gjærlåshullet, og teipet føleren på utsiden av karet med gelepad (opprinnelig beregnet til demping av trommer) og en isoporbit på utsiden. Gjorde dette med det første skapet jeg bygde også, og fant ut at det var 1grad forskjell på tempen midt i karet og på utsiden.
 
Tilbake
Topp