Varmelement til Igloo 10 gallon?

I løpet av noen uker ankommer en Igloo 10 gallon (38 liter) fra USA og jeg tenkte å montere et varmeelement i den, 2 -3 kw. Har noen et tips til et sånt element. Jeg så at det var montert et slikt i tråden om protto's b(r)yggeri: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,3308.0.html  så skal jeg bruke denne til varmtvann og en tilsvarende Igloo til meskekar. Så må jeg kjøpe et kokekar, og pumpe osv osv. Det baller på seg dette  :yes:
Men det var varmeelementet jeg først og fremst lurte på. Litt leit med plast som smelter og sånt.

Vedlegg

• igloo.JPG
    igloo.JPG
    357,2 KB · Sett: 232
Ha med camco-elementer? Søk på f.eks amazon, så finner du masse. 3,5 kW ultra low-watt density har jeg brukt flere av.

Rolv Bruun skrev:
Takk for det. Det jeg var redd for, var om det ble for varmt i festetpunktet, så plasten går heden?

Det tror jeg ikke, men har ikke prøvd dem nok til å kunne si det sikkert.

Rolv Bruun skrev:
Linken sier This purchased item information is no longer available. men du har kanskje et tips til, styrke etc.

Såpass ja...

Her då: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...lement+U+Type+Tubular+Bundle+Heater&_sacat=0
Rolv Bruun skrev:
Kunne vært artig å høre fra protto om den praktiske vekslingen mellom de to iglooene og kokekjelen  :help:

Kva tenker du på spesifikt?

HLT har eg 2Kw, PT-100 sensor montert i botnen 90 grader på varmeelementet. Styrt av RKC CD-101 PID med 25A SSR. "Set and forget".
MLT har parabolisk falsk bunn, dirkulerer vørter med march MD-5S pumpe på lav hastigheit. 1-2lpm tippar eg. Vørter gjennom varmevekslar styrt av PID nummer to.
Etter mesking pumpar eg vørter i kokekjelen mens vatnet fra HLT renn inn på toppen av maltsenga ved hjelp av gravitasjon.
Tidlegare batch-sparga eg, men har funne ut at kontinuerleg skoling er minst like lett og gir bedre utbytte. Mindre arbeid er det også. Justerer litt på flowen ut fra HLT med kuleventilen.

Einaste eg må passe på er å slå av varmeelementet i HLT før eg tømmer den heilt. Det har eg sjølvsagt dumma med ut eit par ganger. Sist gang fekk eg jordfeil i varmeelementet så nytt element er på plass.

Det er veldig bra tankar til brygging, godt isolerte så RIMS/HERMS er ikkje nødvendig.  Eit brygg med rundt ti kg malt fyller to corneliusfat med 6,5% øl :biersmile:

Takk og takk, protto. Nu kan jeg ikke si at dette var gresk for meg, siden jeg, ihvertfall på papiret, skal kunne gresk. Men jeg har sjekket de mystiske forkortelsene dine og funnet en del tråder hvor du har forklart det meste, PID og andre ting. Dette blir visst et helt studium, men har man sagt A, så får man... 

Det som er lettvint er å ha ein slags termostat på HLT. Det treng ikkje vere så fancy som PID. Men det gjer det lettvindt å stille inn temperaturen ein vil ha på skolevatnet og så ordnar det seg sjølv.

Det fins mange vegar til målet og ein treng ikkje alt med ein gong.

Du skal iallefall ikkje vere redd for å spørje, det er mange hjelpevillige her.

Tilbake
Topp