Varmt vann rett fra bereder

nkb

 
Hallo.For å korte ned oppvarming av kaldt vann til Mesking/koking kan en vel bruke varmt vann fra bereder...?? Noen som har erfaring med det?
 
Har gjort det mange ganger. Etter at eg kikka inni min gamle OSO fra slutten av -70tallet og fant ut at den var igrunn heilt rein, har eg ikkje bekymra meg. Kan vere greit å vite at tanken er høveleg rein og røyropplegget er av nyare dato.
 
Har vurdert et forsøk med dette jeg og, og da siden jeg har en varmeveksler i steden for bereder bør jo dette være trygt for den varmer jo opp vannet som passerer. :ilike:
 
Sikkert ikke noe problem det, bare temperaturen i vannet i berederen er høyt nok.
 
Ta en enkel smakstest, tapp varmt vann i et glass, la det kjøle seg ned og smak om du kjenner noen usmak eller annerledes enn vanlig kaldt vann.  Hos meg er det ingen forskjell.
 
Med en moderne bereder i rustfritt som holder god temperatur vil det sikkert gå greit... men jeg gjør det aldri  :noway:

Har jeg dårlig tid bruker jeg heller kjøleren (som selvsagt er gullende ren etter vask fra forrige bryggerunde) og kjører gjennom varmtvann i stedet for kaldtvann. Når innmesk temp. etter 10 min  ;)
 
Dette gjør jeg også. Både for meskevann og skyllevann (hvis varmvannsbrederen er satt til over skoldetemperatur).
 
BaardS skrev:
Med en moderne bereder i rustfritt som holder god temperatur vil det sikkert gå greit...
Hva brukte de før? Når kom rustfritt?
Har hørt noen skrekkhistorier om forgiftning - fra gode gamle dager (da de måtte gå barbeint til byen med mjælk - året rundt)...
 
Noe av problemet med vvb er bakterievekst. De fleste bakterier koser seg i vann med temperatur 20-50 grader.
Bla. er Legionella en bakterie som naturlig finnes i vann.
Det flere som setter ned temperaturen på berederen for og spare strøm, noe som ikke er et problem så lenge du holder temperaturen over 65 grader (hvor mye du sparer er en annen sak).
De fleste beredere i dag leveres innstillt på 75 grader.

Jeg har splittet noen beredere opp i gjennom til forskjellige prosjekter, og det er veldig forskjell på hvor rene de er inni
I tillegg så lå det mye grums i bunnen av de som jeg her har tømt ut.
 

Vedlegg

  • 1508134_10151790082977204_632440518_n.jpg
    1508134_10151790082977204_632440518_n.jpg
    77,3 KB · Sett: 516
Bjørnar Aa skrev:
Har vurdert et forsøk med dette jeg og, og da siden jeg har en varmeveksler i steden for bereder bør jo dette være trygt for den varmer jo opp vannet som passerer. :ilike:

Ingen problemer Bjørnar, da har du sikkert fjernvarme slik som meg, setter opp temperaturen til 70 grader og fyller kjelene :ilike:
 
Prøvd dette på tre brygg nå. Berederen skrudd opp til noen og åtti grader, og temperaturen ut krana på kjøkkenet er 76 grader. Fungert helt ypperlig, og ølen er like bra som ellers. Med knappe dager er dette svært kjerkomment.
 
Problemet med vann fra bereder skal visst være det varme vannet som bli stående lenge i kobberrørene mellom tanken og krana. Det kan få en nokså høy konsentrasjon av kobber.
Regner med at hvis en tapper ut de første litrene så rørene blir tømt vil ikke dette heller ha noen betydning.
 
HansV skrev:
Problemet med vann fra bereder skal visst være det varme vannet som bli stående lenge i kobberrørene mellom tanken og krana. Det kan få en nokså høy konsentrasjon av kobber.
Regner med at hvis en tapper ut de første litrene så rørene blir tømt vil ikke dette heller ha noen betydning.

Dersom man har kobber. Har PEX over det hele, ellers hadde jeg nok kanskje ikke hentet rett fra berederen. men man tapper gjerne til det er varmt, og da er jo vannet i røret byttet ut.
 
Man skal ikke spøke med tungmetaller, men kobber bruker vi ofte i hjemmebryggemiljøet. Tror ikke dette medfører noe risiko, hvis ingen kan slå i bordet med målinger som tyder på det motsatte.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
RuLu skrev:
Bjørnar Aa skrev:
Har vurdert et forsøk med dette jeg og, og da siden jeg har en varmeveksler i steden for bereder bør jo dette være trygt for den varmer jo opp vannet som passerer. :ilike:

Ingen problemer Bjørnar, da har du sikkert fjernvarme slik som meg, setter opp temperaturen til 70 grader og fyller kjelene :ilike:
Jepp fjernvarme her ja, og regulatoren ble justert opp med en gang vi flytta inn her. Regner med jeg sparar en time i oppstarten nå da, skulle egentlig brygge i dag men det satte insluensaen en stopper for :cheeky:
 
Har du PEX (rør i rør system i plast) er dette sikkert ikke noe stort problem, men det er ikke anbefalt å bruke varmtvann fra bereder til matlaging/drikke dersom du har kobberrør i huset. Dette pga utskilling/utfelling av kobber og andre metaller (fra lodding og kranpakninger etc.), noe som kan være helseskadelig i lengden. Billige kraner kan også ha bly i seg (forbudt nå) og varmt vann fører til mye høyere grad av utfelling enn kaldt vann.
 
Hm, tror jeg må sjekke muligheten for å skru opp VVB'en vår litt... må vel også isolere rørene litt bedre da, men det vil jo være smart uansett...

Hos bryggekompisen er det 70-og-noe rett ut fra krana, men der står vi også på vaskerommet rett ved siden av VVB'en
 
Tilbake
Topp