Varmtvannsberederbryggeri - løsninger og erfaringer

Tariq

Norbrygg-medlem
Jeg er i prosjekteringen av et bryggeri basert på varmtvannsbereder(e). Har lest litt rundt her på forumet, og ser at det er flere som har laget slike, og som sikkert sitter på masse kompetanse og erfaring som jeg håper å kunne dra litt nytte av. Jeg ser i utgangspunktet for meg en løsning basert på en bereder til mesking og en til koking. Vet at noen kjører kun en bereder og tømmer den for korn før kok, eller har en innvendig perforert beholder som løftes ut før kok. Og noen har løsninger med 3 beredere. Så kom gjerne med fordeler og ulemper med de forskjellige løsningene. Det jeg aller først lurer på er hvordan folk har løst dette. Eksempelvis på kok: gass eller elektrisitet, hvor kraftig (jeg ser for meg en 50 liters løsning), kun en bereder eller med ytterkappe, og isåfall hvilke beredere passer godt sammen?
Hvis man skal ha en perforert beholder til mesk, hvordan lages denne? Og på mesk: kun beholder, eller 2 utenpå hverandre med isolasjon. Varmekilde eller ikke, og isåfall hva? Og hvordan har folk løst tappingen? Berederene er jo buede i bånn, så det er kanskje vrient med ventil langt nok ned? Ihvertfall hvis gass er varemkilde. Eller kan det og løses? Som dere skjønner, alle råd er velkomne, og gjerne med bilder!

Er mange spørsmål her....

Men her er noen tanker jeg gjør meg.

2 eller 3 beredere: Har du plass så ville jeg kanskje 3 stk. Skal du ha 2 beredere så bør den ene være med maltrør og brukes da til mesk og kok. Den andre berederen til skyllevann.

Jeg vurderte beredere til mitt 50L bryggeri, men jeg valgte å bruke 50L kjeler til kok og mesk, samt en 80L bereder til HLT En av grunn er at std beredere er 51cm innvendig mål som gjør at de blir veldig lave og brede  (ca 25cm for 50L) Skal jeg oppgradere til til et større bryggeri så blir det nok beredere.
Det finnes beredere som har mer passende mål, men det er ikke så mye av dem på dynga. Prisen på 50L kjeler er også ganske ok (1300kr), så i sum så var dette en grei investering.
For et 50L bryggeri så fungerer det fint med strøm, men en fordel med 2 kurser...

Kan iallefall si noe om hva jeg har gjort.
2 halvparter av 150 liters bereder, 1 til mesk og en til hlt/kok. Varmer vann & koker på gass.
Holder temp i mesk vha moccamaster-element, pid og iwaki pumpe.
2*5 meter kobber dyppkjøler, whirlpool under kjøling med enda større iwaki pumpe.

Fungerer finfint til alt jeg har forsøkt meg på hittil, inkl 2*50l party gyle. (men da trenger du en labbdunk eller to for mellomlagring av vørter)

Men for all del. Hvis du har du plass til det er 3 bedre enn 2.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Kan si litt om mitt bryggeri.  Bruker beredere til å varme skyllevann (elkolbe) og til kokekjele som fyres på gass.    Mesketanken er bygd for formålet med en silbunn og det er et RIMS system som jeg er meget fornøyd med.  Kjøpte hele sulamitten ferdig men har bytta ut kokekjelen da den var smal og høy slik at med det samme man nådde kok i kjelen hadde vørteren  en stygg tendens til å prøve å hoppe ut av kjelen med en masse ekstra vaskearbeid etterpå.  Har isolert alle tankene, kokekjele og skyllevann med rockwool  og mesketank og RIMS-kolbe med 15 mm liggeunderlag. 

Hvordan lager man best et slikt maltrør/perforert innsats til mesking? Og vil det bli for tungt å løfte ut innsatsen ved et 50 liters bryggeri hånd? Synes det virker fornuftig å bruke gassbrenner til kok (har allerede to liggende på henholdsvis 8 og 11Kw), og strøm til å holde mesketemperaturen stabil. Er det da best å bruke en innebygd el-kolbe, og har dere synspunkter på montering, hvilken kolbe og evt. temperaturstyring?

Ref Thorvalds innlegg og som er ganske vesentlig for dine spørsmål.

Er det 50 liters tanker/ kjeler du er ute etter, eller er det et sluttresultat på 50 liter øl de er ute etter?

Jeg har laget meg et bryggeri utav varmtvannstanker. Jeg skal brygge på lørdag, så om det er ønskelig kan jeg legge ut et bildealbum eller noen bilder i en tråd her? jeg er veldig fornøyd slik jeg gjorde det med løsninger på dette og hint :)

Hans_K_S skrev:
Jeg har laget meg et bryggeri utav varmtvannstanker. Jeg skal brygge på lørdag, så om det er ønskelig kan jeg legge ut et bildealbum eller noen bilder i en tråd her? jeg er veldig fornøyd slik jeg gjorde det med løsninger på dette og hint :)

Gjerne det. Skal til med liknande prosjekt sjølv

Tilbake
Topp