poguemahone skrev:Hva med plastflasker? Hva er beste måten å gjøre de så rene som mulig på?
Jeg legger plastflaskene mine først i bløt i en kjøleboks med Krystallsoda eller PBW (PowerBrewWash) oppløst i varmt vann. Tas opp og børstes energisk inni med stor flaskebørste. Deretter skyller jeg dem grundig med flaskespyler på vannkrana. Holder den ene under (for utvendig skylling) mens den andre spyles inni. Dusjer dem deretter innvendig og rundt tuten med StarSan-oppløsning og setter dem (opp-ned, selvsagt) i flasketørkestativet. Setter en bit alu-folie på tuten før de havner tilbake i kassen for å avvente fylling. Har aldri hatt infeksjoner (bank i bordet).
Jeg går mer over til fat etter hvert, men behovet for å fylle øl på flaske vil vel alltid være der til en viss grad. OK, nå som jeg har sikret meg en bra mengde halvliters brune glassflasker kan nok plastflaskene fases helt ut snart. Men de er jaggu praktiske på flere måter. Lett å sjekke kullsyreutvikling (ettergjæring), veier lite, greie å lagre i tilhørende plastkasser, ikke noe tull med crownkorker som ikke blir tette, m.m.