Vask av flasker

poguemahone skrev:
Hva med plastflasker? Hva er beste måten å gjøre de så rene som mulig på?

Jeg legger plastflaskene mine først i bløt i en kjøleboks med Krystallsoda eller PBW (PowerBrewWash) oppløst i varmt vann. Tas opp og børstes energisk inni med stor flaskebørste. Deretter skyller jeg dem grundig med flaskespyler på vannkrana. Holder den ene under (for utvendig skylling) mens den andre spyles inni. Dusjer dem deretter innvendig og rundt tuten med StarSan-oppløsning og setter dem (opp-ned, selvsagt) i flasketørkestativet. Setter en bit alu-folie på tuten før de havner tilbake i kassen for å avvente fylling. Har aldri hatt infeksjoner (bank i bordet).

Jeg går mer over til fat etter hvert, men behovet for å fylle øl på flaske vil vel alltid være der til en viss grad. OK, nå som jeg har sikret meg en bra mengde halvliters brune glassflasker kan nok plastflaskene fases helt ut snart. Men de er jaggu praktiske på flere måter. Lett å sjekke kullsyreutvikling (ettergjæring), veier lite, greie å lagre i tilhørende plastkasser, ikke noe tull med crownkorker som ikke blir tette, m.m.

er ganske fersk i gamet, men ville bare dele en liten erfaring jeg allerede har gjort meg:

* Flaskene fra Erdinger-bryggeriet er ideelle. Senker de ned i varmt vann i fem minutter, drar av etikettenne, skurer bort minimale limrester med en stålskrubb. Vips-klar til desinf/videre bruk. De har forskjellige størrelser innenfor 0.5l volumet.
* Ægir-flaskene er mye vanskeligere. Limet ville ikke gå av. Bedre å spare seg turen til pubben/hjem og tilbake til returkontaineren.

Skyller flaskene godt i varmt vann etter bruk. Setter de opp ned i kassen etterpå. Desinfiserer senere med med å fylle et gjærinskar med med vann og 100 ml klor. Har så flaskene oppi og lar de fylles. Lar de stå sånn en halvtimes tid. Tømmer flaskene og setter de tilbake i kassen opp ned uten å skylle.
Har ennå ikke opplevd infeksjon eller klorsmak.

Denne billige dingsen er det beste som har hendt meg (ok, det ville vært litt trist, men det beste som har hendt bryggeriet når det gjelder flasking i alle fall:).

http://www.bryggselv.no/products/flaskeskyller-m-pumpe
Starsanblanding, et par sprut, og flasken settes til drypptørking i en Elfa-korgskuff som er snudd på hodet. Forutsetter selvfølgelig at flaskene skylles for gjærslam etter bruk.

Førstegangs vasking av flasker er fortsatt kjipt (takk til Jimmy Legs i Haugesund for sitt drikkfeldige klientell), men etterhvert som beholdningen øker er det stort sett bare resirkulering av gamle vaska flasker som gjelder.

Werner D skrev:
Denne billige dingsen er det beste som har hendt meg (ok, det ville vært litt trist, men det beste som har hendt bryggeriet når det gjelder flasking i alle fall:).

Starsanblanding, et par sprut, og flasken settes til drypptørking i en Elfa-korgskuff som er snudd på hodet.

Enig. Vi kjøpte en slik i samme slengen:
http://www.bryggselv.no/products/flaske-stativ-80-flasker
Veldig praktisk både ved desinfisering ved flasking, og når man har vært i den lokale dagligvaren og handlet 2-3 kasser med tomflasker som skal vaskes :)

Werner D skrev:

Starsanblanding, et par sprut, og flasken settes til drypptørking i en Elfa-korgskuff som er snudd på hodet. Forutsetter selvfølgelig at flaskene skylles for gjærslam etter bruk.

Førstegangs vasking av flasker er fortsatt kjipt (takk til Jimmy Legs i Haugesund for sitt drikkfeldige klientell), men etterhvert som beholdningen øker er det stort sett bare resirkulering av gamle vaska flasker som gjelder.

+1 En fantastisk liten sak!

Bruker også den. Passer på å skylle flaskene godt med en gang de er tomme så slipper dritt å sette seg i bunn. Rengjøring og desinfisering går derfor som en drøm :)

Jeg har 30 nye o,5l flasker som jeg kjøpte hos bryggselv. Er 4-5 sprut med starsan blanding nok ved bruk første gang? Tanken er å deretter sette de opp ned til tørking på flasketreet noen dager før tapping. Om nødvendig kan jeg heller ta en sprut og to på selve flaske dagen også. Akkurat noen dråper med starsan skal vel ikke være farlig eller sette bismak på ølet?.

Eller..

Er det nødvendig å også sette de nye flaskene inn i oppvaskmaskinen på 75* eller evt. inn i ovnen på 100-125 grader? Flaskene skal vel i utgangspunktet være "rene". Starsan tar vel de bakteriene og støvet som måtte befinne seg i de nye flaskene?

Har også gått til innkjøp av en slik flaskeskyller og tre'et som medfølger:
Bra greier! ;)

Som de fleste andre har jeg også en del brukte flasker som jeg har samlet på en stund. Disse trenger selvfølgelig en mer grundig vask. Tanken med disse er å sette de inn i oppvaskmaskinen på 75* og deretter gi noen sprut med starsan og sette de til tørk, da selvfølgelig etter at flaskene har blitt naturlig nedkjølt fra oppvaskmaskinen.

Noen meninger og erfaringer rundt mine tanker? Ønsker jo ikke å slurve, men trenger ikke være helt "nazi" på det heller :p

Nye (altså, rene) flasker trenger bare en skyll med star san, jeg ville gjort det tett på flasking, ikke mange dager i forveien.

Min prosess: skyll alle flaskene med Star san (har ikke den sprutesaken, så jeg bruker litermål og trakt). Sett de på flaskestativet. Når alle flaskene er skylt begynner jeg å fylle flaskene. Da har mesteparten av skummet rent ut. Noe av det som er igjen kommer ut toppen når jeg fyller flaska, og det lille som blir med i flaska er hverken farlig eller i stand til å påvirke smaken på ølet i noen merkbar grad.

Korkene ligger i star san. Når en flaske er full legger jeg en kork oppå flaska for å unngå at dritt flyr oppi, så korker jeg alle sammen til slutt.

Har også gått til innkjøp av en slik flaskeskyller og tre'et som medfølger:
Bra greier! ;)
Nuvel, min holdt 3 flaskinger og så sprakk plastikken der fjæra sitter, så var ikke voldsomt imponert over kvaliteten - men du får håpe din holder bedre! Etter det gikk jeg over til å bare stappe 4 og 4 flasker ned i starsan-karet mitt og sette dem i fastracket - går i grunn like fort og gjør samme jobben.

Vedrørende oppvaskmaskinen: etter hva jeg har sett andre si her er det ingen god måte å vaske flasker på, dysene kommer ikke godt nok til. Selv bruker jeg PBW-bad med jevne mellomrom.

Nuvel, min holdt 3 flaskinger og så sprakk plastikken der fjæra sitter, så var ikke voldsomt imponert over kvaliteten - men du får håpe din holder bedre!

Da har du nok fått et dårlig eksemplar av produktet, eller brukt overdreven kraft. Min har holdt i 2 år, still going strong! ;)

Kan godt være jeg fikk et dårlig eksemplar, tror ikke det var "overdreven kraft" i hvert fall all - plastikken sprakk der basen skrus ned, akkurat som om fjæra hadde utøvet så mye kraft at plastikken revnet i gjengene (det skjedde ikke under flasking heller). Uansett, nød-metoden min fungerte så greit at jeg bare fortsatt å gjøre det slik :)

Min holder også fint, ca 10 brygg.

Forøvrig - for brukte flasker som er litt inngrodde - bland litt pbw eller maskinoppvaskmiddel med kokende vann og ha oppi flaskene, så går det meste ut :)

Har lite å bidra med her, men alle er vel enig i at dette er det kjedligste med ølbrygging. Vaska flasker og skrapte etikketer i går, i de som det var litt drit igjen inni funket det fint å ha litt vann og PWB og riste, da kom alt av rester ut. (Fant ikke flaskebørsten)

Men uansett, i går ble det bestemt at det blir corneliusfat og tappetårn

Blir litt hva du gjør det til. Jeg tok en avgjørelse om at etiketter blir aldri skrapt her i huset - enten faller de av av seg selv eller så får de sitte på. Det estetiske gir jeg litt blanke i så lenge innholdet holder mål. Og hjemmelagde etiketter gidder jeg heller ikke, jeg har et tall på korken og that's it. Flaskevasking er dermed ikke så ille, skyller godt ved bruk, og en gang i blant får de et pbw-bad, og da stresser jeg heller ikke - stapper 20-25 flasker ned i badet og lar dem soake en time, så innom bøtte med "rent vann" før tørking i fastrack. Må kjøre to runder for å ha dekket flasker til en full batch - effektiv arbeidstid er jo knapt 10 minutter. Er i grunn ikke noe verre enn alt annet av vasking som må til imho..

Jeg skyller godt i kaldt kranvann.........tørker. Så en god runde i Starsan rett før jeg flasker......aldri hatt problemer :)

Vaskinga i seg selv er ikke det værste problemet, det er den etikett fjerningen, ihvertfall på polflasker. Men blir vel enklere og enklere desto mere "rene" flasker man har i omløp

Jeg tar to fluer i en smekk når jeg vasker brukte og skitne flasker.

- Først fordeler jeg 2-3 klyper med vaskepulver (oppvaskmaskin) i hver flaske.
- Deretter heller jeg i varmt/kokende vann i alle flaskene (mengde =like over etiketten).

Etter dette gjør jeg ferdig hele prosessen på hver flaske før jeg går videre på neste flaske:

- Videre børster jeg flasken med flaskekost (5-10 sekunder arbeid på pr. flaske). Begynner da med den som har stått lengst i varmt vann.
- Heller deretter ut det varme vannet og vasker utsiden av flasken mens den fremdeles er varm. Etiketten kan man bare dra forsiktig av. Limet fjernes med en klut som er tilsatt med litt matolje.
- Deretter skyller jeg flasken både innvending og utvendig med lunket vann (for å unngå unødvendig store temperaturendringer). Da er den klar til tørking i f.eks et flasketre eller noe tilsvarende.

Med denne prosessen blir alle flasker skinnende rene både utvendig og innvendig. Det blir veldig lite søl (anbefaler trakt) og det går i et greit tempo. Metoden er spesielt nyttig på brukte og skitne flaske med vanskelige etiketter. Eks. NøgneØ flasker.

Sist redigert:
Når det kommer til bruk av flaskebørsten har jeg erfart at å koble denne på drillen gjør at selve vaskingen av brukte, skitne flasker går som en lek. 3-4 sek pr flaske.

Tilbake
Topp