Vask av flasker

Jeg har et spørsmål angående vasking og flasking. Jeg skal flaske mitt første brygg om noen dager, og har i dag fått tak i nærmere 100 flasker fra et utested. De må selvfølgelig vaskes. Denne delen tror jeg at jeg har kontroll på.

Det jeg derimot lurer på er om det nærmest er et must med flaskepumpe og flasketre i forbindelse med desinfisering? Jeg hadde i utgangspunktet tenk å bare fylle et gjæringskar med StarSan, men jeg har ikke tenkt noe særlig over hvor jeg skal gjøre av flaskene mellom desinfiseringen og selve flaskingen. Hva er hensikten med flasketreet? Må flaskene være helt tørre før det flaskes?
 
Du svarer vel egentlig selv på hva som er hensikten med flasketreet. Du henger flaskene mellom desinfiseringen og flaskingen. Og nei, de trenger ikke være helt tørre, don't fear the foam.
Flaskepumpen gjør det enklere, men du kan selvsagt skylle flaskene i et egnet kar.
 
Ok, så da er altså treet rett og slett til oppbevaring. Jeg tenkte å desinfisere like før flasking, så det er ikke snakk om at de står mer enn en times tid tipper jeg. Da kan jeg vel like godt bare sette de fra meg på kjøkkenbenken, dersom det ikke er noe must at de er helt tørre innvendig. Tror kanskje jeg dropper pumpe og tre i første omgang i så fall, så får jeg heller se hvordan det går.
 
Du kan ta en trådhylle fra klesskapet, sette den opp/ned og så har du et fint stativ flaskene kan stå opp/ned i og dryppe av seg.
Da slipper du også at støvfnugg daler ned i de rene flaskene dine med ting du ikke vil ha nedi der
 
Ok, så da er altså treet rett og slett til oppbevaring. Jeg tenkte å desinfisere like før flasking, så det er ikke snakk om at de står mer enn en times tid tipper jeg. Da kan jeg vel like godt bare sette de fra meg på kjøkkenbenken, dersom det ikke er noe must at de er helt tørre innvendig. Tror kanskje jeg dropper pumpe og tre i første omgang i så fall, så får jeg heller se hvordan det går.
Står flaskene rett opp og ned i en times tid så er de utsatt for støv og drit som bærer med seg ulumskheter. Om det utgjør en reell fare kan jeg ikke si, men det øker jo risikoen for infeksjon. Der er flasketre nyttig, som Lars sier. Jeg angrer ikke et sekund på pumpe og flasketre.
 
Skaff deg en flaskeskyller/flaskepumpe. Du vil ikke angre et sekund. En mildt sagt veldig god investering når du står der på flaskedagen.
 
Jeg vasker de i en Miele oppvaskmaskin med flaske innsats som har en lanse opp i hver flaske med hull i. Programmert sluttskyll på 93 grader i 5 min slik at de blir desinfisert.
Sprayer starsan bare på juletreet før jeg setter flaskene på treet. Har kunnet tatt flaskene rett fra maskina, men den tar bare maks 34 flasker i gangen, slik at jeg må kjøre 2 runder.
 
Jeg vasker de i en Miele oppvaskmaskin med flaske innsats som har en lanse opp i hver flaske med hull i. Programmert sluttskyll på 93 grader i 5 min slik at de blir desinfisert.
Sprayer starsan bare på juletreet før jeg setter flaskene på treet. Har kunnet tatt flaskene rett fra maskina, men den tar bare maks 34 flasker i gangen, slik at jeg må kjøre 2 runder.
Hvor fikk du kjøpt den innsatsen? Har miele, men den går bare til 75°C ( husholding) mulig det finnes till slike også.
 
Er en gammel Miele Professional oppvaskmaskin jeg fikk tak i. De kan programmers til maks 93 grader. Fant en innsats på nettet, om det er lagd for ølflasker tviler jeg på, men det er nok for en eller annen type flasker. Måtte bygge om innsatsen litt da røret til vanninntaket var litt kort. Innsatsen er nok ikke laget for den typen maskin jeg har, men ser ut til å fungere greit etter ombygging.
 
Tilbake
Topp